Föregående sidaa

Flygets förläggning i Roma

Roma Kungsgård. Tillsyningsman för fältet var en pensionerad fanjunkare, Anton Carlberg. Han hade även uppsikt över Kungsgården som användes som förläggning för officerare och manskap de tider då de var förlagda här. Officerarna och expeditionerna var förlagda i huvudbyggnaden och flyglarna, medan manskapet fick hålla till i det stora magasinet och de två baracker som ännu finns kvar. I den södra baracken var bl a marketenteriet inhyst.

 

1938. Bestämdes att ett flygfält (bas) skulle byggas på fältet intill Kungsgården i Roma. Till en början skulle ett flertal skogsdungar tas bort. 12.000 stubbar bröts upp. Därefter skulle marken planas ut vilket gjordes av en traktor som gick under benämningen "Roosevelt". Flygfältets bana var 1000 meter lång och 200 meter bred.

Runt hela området uppfördes även skjutplatser och skyddsrum för luftvärnet, kulsprutebunkrar mm. Samtidigt förbereddes även ett reservfält 5 km norrut invid Stava gård i Barlingbo.

 

1939. Flygfältet blev klart under sommaren. I början av september förlades en lv-tropp vid Karby, straxt intill danspaviljongen. Kronprins Gustaf Adolf inspekterar flygfältet i september.

 

1940. På eftersommaren börjades flygfältet i Roma att användas. Under vintern användes flygfältet som landningsplats även av ABA:s flygplan "Södermanland".

En division om nio J 9 jaktplan från F 9 (Säve i Göteborg) förflyttades i början av sommaren 1940 tillfälligt till Bungefältet. Den 10 juli förflyttades F 9:s båda divisioner J 8 Gloster Gladiator till Bungefältet. J 9-divisionen flyttade till Romafältet när J 8:orna kom till Bunge.

 

1941. Baserades en jaktdivision, ett tiotal J 9:or ur F 8 i Stockholm, på Romabasen. Den 6 juni gavs order om att en enhet ur F 3 i Linköping och F 2 i Hägernäs skulle överföras till Gotland. De var grupperade 11-12 juni.

Jaktflyget fick inte öppna verkningseld mot finska och tyska flygplan, eftersom "bindande" förklaringar hade lämnats om att dessa endast skulle kunna komma in på svenskt område i nödsituationer. Detta kom att gälla till våren 1942. Två flygfält anvisades som nödlandningsflygfält, däribland Romafältet.

En division baserade i Roma. På hösten fanns ett stort antal B5-or, ett lätt störtbombplan, förlagda i Roma. Två av dessa kolliderade utanför Ljugarn den 12 augusti varvid tre ur besättningen omkom och endast en klarade sig med livet i behåll.

Senare var det mest Caproni, ett italienskat flygplan, som fanns stationerade här. Eftersom de var av dålig kvalité kallades de oftast "de flygande likkistorna"

 

1942 - 1943. Utvidgades fältet till 1100 x 1100 m.

 

1944. På våren omkom två man vid en sprängolycka. De hade av någon anledning råkat utlösa tändanordningen till en mina. Fältet var minerat när det inte förekom någon flygverksamhet. Minorna bestod av trälådor med 18 kilo trotyl med en ståndare där tändanordningen var anbragt. De stod utplacerade med jämna mellanrum med en lina från den ena minan till nästa.

 

1945. Överfört till kategorin "övningsflygfält"

 

Befäl

  1940 Fänrik Lindblad, Åke  (F 9)
  1940 Vice korpralen Ardin, Carl Erik  (F 9)
Uppsikt över civila arbetare 1940 - Fanjunkare Carlberg, Carl Anton Alfred
       
 
   
   
 
 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig