Claes L deltog i
det omfattande utredningsarbete som föregick antagandet av
ny pansarbåtstyp (F-typen) 1911. Före första världskriget
tjänstgjorde han några år i Hochseeflotte o fördjupade som
marinattaché i Berlin 1917—19 sin kännedom om tyska marina
förhållanden. Ritningarna till pansarskeppet Sverige
(F-båten) reviderades med ledning av tyska erfarenheter, o
L:s faktaspäckade rapporter från Tyskland fick också
betydelse för nydaningsarbetet inom flottan efter kriget.
Som chef för marinstabens operationsavdelning tog han del i
arbetet på att utveckla en ny stridstaktik med bla nya
skjutregler o en reorganiserad spaningstjänst.
L:s tjänstgöring i Tyskland före kriget hade initierats av
storamiralen v Tirpitz, som önskade en bekväm mellanhand för
kontakter i tekniska frågor de båda marinerna emellan.
Kommenderingen väckte rätt stor uppmärksamhet o gav näring
åt spekulationer om en sv uppslutning på Tysklands sida i
händelse av krig. I Tyskland möttes L emellertid på sina
håll med misstro. Det hade inte förekommit tidigare, att en
utländsk sjöofficer fatt röra sig så fritt i flottan som L
under två års tid gjorde. Tirpitz höll sin hand över L, men
mycket ankom på denne själv, o det måste sägas, att han
löste sin uppgift som iakttagare o rapportör med skicklighet
o takt.
Efter hemkomsten från Tyskland gav L i fackkretsar uttryck
för åsikten att Sverige borde bygga slagskepp. Propån vann
ingen genklang. Det gällde fastmer att hålla fast vid
Sverige-typen, även om man inom flottan var medveten om att
denna i viss mån redan passerats av utvecklingen. Ur tysk
synpunkt hade Sverige blivit verkligt intressant, om sv
flottan tillförts enheter starka nog att sättas in i mera
omfattande offensiva operationer i Östersjön. När L
tillträdde tjänsten som marinattaché i Berlin, skrev hans
tyske kollega i Sthlm v Fischer-Lossainen i en
karakteristik, att L var nästan för smidig o att han inte
gjort sig odelat omtyckt under sin tid i tyska flottan. L
satte dock, menade Fischer, värde på att räknas till
Tysklands vänner o medverkade publicistiskt på aktivisternas
sida. Här var marinattachén väl underrättad. L skrev
avsnittet om sjöförsvaret i den 1915 av Otto Järte o andra
anonymt utgivna sk aktivistboken, uppmärksammad för maningen
om modig uppslutning på Tysklands sida i kriget.
L författade marinberedningens förslag till sjöförsvarets
ordnande 1922. Under efterkrigstidens pressfejder om
försvaret hävdade han flottans krav på tunga enheter mot
meningsmotståndare, som gärna framhöll flygets växande
betydelse o de stora artillerifartygens behov av effektivt
flygunderstöd. Som lärare i strategi vid sjökrigshögskolan
hade L möjlighet att sammanfatta o utveckla sina tankar i
marina spörsmål. Hans insatser 1930—33, då han var
högskolans chef, har lovordats.
En brittisk iakttagare (Consett) karakteriserade under
första världskriget den sv flottan som "by far the most
'showy'", o onekligen hade den generation sjöofficerare som
L tillhörde sinne för marina uppvisningar o skådespel. L
dröjer i sina minnen gärna vid sådana tillfallen av
festivitas. Ett förbindligt sätt o elegant yttre gjorde
honom väl skickad att företräda marinen i representativa
sammanhang. Han hävdade gärna betydelsen av att flaggan
visades o att detta var en angelägenhet för flottan. Själv
representerade L Sverige på ett utomordentligt sätt som chef
på pansarkryssaren Fylgia under en uppmärksammad långresa
1922 runt Sydamerika.
Från tiden i Hochseeflotte kände L, som också var gift med
en tyska, en stark samhörighet med den tyska marinen o
vidmakthöll efter kriget sina tyska kontakter. Sommaren 1937
ingick han i en sv officersdelegation, som bevistade
partidagarna i Nürnberg. 1936 hade L utnämnts till
befälhavande amiral i Ostkustens marindistrikt.
Beredskapsåren blev i mer än ett avseende påfrestande för
honom. På grund av sina tyska relationer hörde han nämligen
till dem som kom i skottgluggen för allehanda kupprykten i
Sthlm, särskilt efter det tyska angreppet på grannländerna i
april 1940. L:s tyskvänlighet är väl dokumenterad, o de
modifikationer han anför i sina minnen verkar inte alltid
övertygande. På hans fulla lojalitet tvivlade väl däremot
ingen i ansvarig ställning under krigsåren.
L var verksam under Sverige-skeppens epok i vår flottas
historia o gjorde betydande insatser för utvecklingen av
denna pansarbåtstyp. Konsekvent fasthöll han under
mellankrigstiden kravet på stora artillerifartyg. Med
Sverige-skeppen hade flottan, framhöll L, definitivt lämnat
skärgårdskriget. Skärgårdarna hade blivit vad de borde vara,
nämligen ankarplatser för kustflottan o utfallsterräng för
denna. — Tjänstgöringen i Tyskland under Tirpitz' era blev
av stor betydelse för L o kom i mångt o mycket att prägla
hans syn också på sv marina förhållanden. L uttryckte sig
med lätthet i tal o skrift o företrädde skickligt flottans
intressen i utredningar o debatter. (Ur
Svenskt
biografiskt lexikon)