Befälhafvare ombord å
Rosalind, den i söndags morse (21/5 1916) utanför Hufvudskär minsprängda
Hälsingborgsångaren, hvarom telegraferades till oss igår, är en i Visby
välbekant man, sjökapten G. Andersson, som på sin tid aflagt både
styrmans- och skeppareexamen vid dåvarande navigationsskolan i Visby och
som är gift med en dotter till skomakaremästare E. A. Ekman härstädes.
Med afseende å huru det
tillgick, när Rosalind sprängdes och gick till botten, berättas
utförligare i dagens post.
Olyckan inträffade kl. 4,10
f. m. vaktombyte hade just ägt rum, och det är sannolikt denna
omständighet man har att tacka för att besättningen lyckades komma i
båtarna på den korta tid som stod till buds. Hela besättningen var
nämligen på benen utom stewarden och en eldare, hvilka lågo till kojs.
Kaptenen hade varskotts af andre styrmannen om en flytmina på styrbords
sida samt skyndat efter sitt gevär för att oskadliggöra den. Vid andra
skottet törnade fartyget på en mina, som förut icke iakttagits, och
explosionen inträffade.
Det lyckades icke
besättningen att ta med sig sina tillhörigheter, då de hals öfver hufvud
fingo bege sig från fartyget. Flera af dem voro ganska lätt klädda och
kylan på sjön under färden i lifbåtarna var besvärlig. Kaptenen hann
icke heller få med sig sina skeppspapper. Bl. a. som gick förloradt var
ett belopp af omkring 2,000 kr., som kaptenen hade i sin hytt. Han
medhann icke att springa ned, utan måste skyndsamt bege sig i båtarna.
Det var ändå i sista ögonblicket man stötte ifrån för att icke dragas
ned i hvirfveln då båten sjönk.
Färden i lifbåtarna var icke
heller utan faror. Man höll nämligen på att på att kollidera med en
flytmina, och en af båtarna var den så nära att de ombordvarande kunde
iakttaga att minan har fem ”taggar” samt var påmålad en hvit rundel samt
uptog ett nummer. Efter tre timmars färd togo sig de skeppsbrutna i land
vid Långviksskär på Nämdö, där de blefvo gästvänligt mottagna och fingo
låna en del kläder. På e. m. infördes de till Stockholm med ångaren
Serla. Rosalind var ett jämförelsevis gammalt fartyg, bygdt i Newcastle
1879, och mätte 572 nettoregisterton. (Gotlands Allehanda 23/5 1916) |