Föregående sida

Ulf Göran Carlsson

 f. 10/10 1965 i Matteus, Stockholms stad, Uppland, d. 16/10 1996 i Dåbo 1948, Bergvik, Gävleborgs län. Begravd på Visby norra begravningsplats kvarter 106, plats 102.

  

Son till Bo Ture Carlsson f. 15/4 1939 i Engelbrekt, Stockholm, d. 22/10 1980 i Täby, Stockholms län. Gift med resebyråtjänsteman Britt-Marie Inez Nilsson f. 13/6 1942 i Visby. (Frånskilda 21/4 1970).

Bror:

Bo Michael f. 24/3 1964 i Matteus.

----------------------------------------------------------------

Sambo med Anna ”Babba” Karin Elisabeth Bredberg f. 6/10 1969 i Västergarn, Gotlands län.

Barn:

Carl ”Calle” f. 19/9 1989.

Jenny Elisabeth Kostov f. f. 10/12 1990

 

Göran flyttade den 24/1 1990 till Söderhamn, Gävleborgs län.

    

Begravd kl. 14.00 den 1/11 1996 i Ulrika Eleonora kyrka i Söderhamn. Gravsatt kl. 13.00 den 8/11 1996 på Visby norra kyrkogård, kv. 106, nr. 102 (kista, nr 1 i graven).

Vid gravsättningen på Visby norra begravningsplats den 8/11 1995 flög en rote Viggenplan över i en sista hälsning.

       

Fältflygare. Kapten vid F15 Hälsinge Flygflottilj, Söderhamn.

 

 

Den 16 oktober 1996 fick den erfarne piloten, 31 årige, kapten Göran Carlsson order om, att tillsammans med en icke namngivna kollega, utföra ett spaningsuppdrag sydost om Gotland. Det som skulle fotograferas var en rysk fartygskonvoj med den splitternya atomdrivna kryssaren Pjotr Velikij (Peter den Store), som huvudmål. Pjotr Velikij var ute på sin jungfrutur och skulle medverka i en övning.

Carlsson som var placerad vid den nu nerlagda flottiljen F15 i Söderhamn och hade nästan 1000 flygtimmar i Viggen. Han hade också rollen som utbildare för andra piloter på F15. F15 var vid denna tid flottiljen där alla nya Viggenpiloter lärde sig flyga planet, den sk. typinflygningen.

Flygningen från Söderhamn inleddes klockan 13.05 i bra väder, svag vind, om än lite disigt. Uppdraget skulle utföras med den beprövade taktiken hög- låg- hög, vilken innebär att anflygningen skedde på hög höjd, vartefter man gick ner på låg höjd vid själva anflygningen mot målet, för att till sist flyga hem på hög höjd. Detta är inget ovanligt utan kan ses som ett standardförfarande vid liknande uppdrag.

Under själva fotograferingen, när Viggenflygplanen flyger jämsides kryssaren, upptäcker man ett annat flygplan rakt föröver. Kapten Carlsson meddelar sin rotetvåa att ”Vi går under”. Under denna manöver träffar han vattnet, strax för om den ryska kryssaren.

 

 

Gravsten på Visby Norra kyrkogård

 

 

GÖRAN CARLSSON

Göran Carlsson, Bergvik, vigdes till den sista vilan på fredagen i Ulrika Eleonora kyrka, Söderhamn.

Som inledningsmusik spelade musikdirektör Berndt Hägbom orgel och Andreas brink cello, ”Air” av J. S. Bach. Solist Maria Pettersson sjöng, ackompanjerad av Thomas Jutterström på piano ”Kärleken förde oss samman” av U. Lundell samt ”Det vackraste jag vet” av Grönwall.

Officiant var komminister Bertil Hofverberg som höll griftetal med utgång från orden ur Uppenbarelseboken 1:17-18. Sångsolisten återkom med ”One sweet day” av Carrey och ”Bridge over troubled water” av P. Simon.
Unisont sjöngs psalmerna 567 och 256. Som avslutning spelade cellisten ”Höst” av Gabor Liszhag. Tal hölls av flottiljchefen Jan Zetterberg. Minnesstund hölls vid F 15.

Gåvor har lämnats till Pontus Lindgrens minnesfond. Blommor nedlades från bland andra Flygvapenchefen, F 15, Officerskamrater F 15, Flygkamrater F 15. 1:a komp. F 15, Gustav Röd/Blå, David Röd/Blå, Bengan Bo45, Mellersta Flygkommandot, Olle Blå, Väderavdelningen, Kårsektionen Flyg, AMT Klasserna, F4, F17 och Bergviks Förskola. (Källa: 183)

 

 

Gotländske Viggenpiloten senaste offret

Göran Carlsson var den sista svenska stridspilot som fick sätta livet till i tjänsten. Fler än 600 piloter ur Flygvapnet har dödats sedan freden 1945.

 

 

Spaningsviggen lyfter från en landningsbana år 2000

 

Klockan 13.06 den 16 oktober 1996 lyfte kapten Göran Carlsson från flygflottiljen i Söderhamn. Knappt 40 minuter senare låg resterna av hans Viggenplan utspridda över Östersjöns höstkalla vatten.

- Han har två barn, de var tre och sex år då. Hans fru stod och hängde tvätt när hon såg Görans chef från flygflottiljen kom uppför gången mot huset. Hon förstod direkt vad som hänt, säger Tomas Jörholt, mångårig vän och ordförande i den minnesförening som startades efter olyckan.

 

Göran Carlsson var 31 år och hade nio års erfarenhet som stridspilot när haveriet skedde.

Trots att det rått fred kring Östersjön sedan 1945 hade fler än 600 piloter förolyckats i tjänsten inom Flygvapnet – bland dem ett tiotal gotlänningar. Långt fler var inblandade i haverier med dödlig utgång på och kring Gotland, Göran Carlsson från Visby var den siste att försvinna över Östersjön. En ung familj med små barn förlorade sin pappa.

 

- Alla uppdrag var skarpt läge för de här piloterna. Göran lämnade sina barn på dagis och sa hej då. sen kom pappa aldrig mer hem, säger vännen Pierre Näsman.

Göran Carlsson ligger begravd på Norra kyrkogården i Visby.

- Hans änka är också från Gotland och klarade inte av att återvända till graven på 20 år,  de satte upp en minnessten på fastlandet med tanke på familjen. Vi kompisar bildade föreningen Löjtnant Lakrits för att bevara minnet och finnas för hans ban om de ville veta vem han var innan han blev deras pappa, säger Tomas Jörholt.

Sedan lägger han till.

- Jag kan inte den militära biten i detta, men det ska ha varit en ren olyckshändelse under ett rutinuppdrag, säger man från försvarets håll, säger Tomas Jörholt.

 

Uppdraget bestod i att fotografera den ryska atomdrivna kryssaren Peter den store som just sjösatts. Haverikommissionens utredning säger att piloten sannolikt tappade höjdreferenserna i det disiga vädret och kraschade i havet då han tvingades väja för ett ryskt flygplan som snabbt dök upp. Det förekom spekulationer kring om den svenske piloten bländats med grön laser från fartyget och därför störtat.

 

- Göran hade över 1000 flygtimmar i Viggen, så han visste vad han höll på med. I haverirapporten står att det inte går att se några skador på ögonen hos piloten, hur man nu kunde se det på någon som störtat i 800 kilometer i timmen, säger Pierre Näsman, själv med bakgrund inom Försvarsmakten.

 

Marinen lyckades bärga drygt hälften av flygplanet efter drygt två veckors arbete. Om den ryska fartygskonvoj i närheten av Peter den store tog upp några vrakdelar framgår inte.

En bild på sidan av fartyget Peter den store visar fem flygplansprofiler, en av dessa ett viggenplan. Någon vidare förklaring till detta har inte gått att hitta.

- Det dröjde två veckor innan man började bärgningen av flygplanet. En trasig pilothjälm hittades, men drygt hälften av vrakdelarna hittades aldrig, säger Pierre Näsman.

 

Enligt haverirapporten hittades inga tecken på att flygplanet har beskjutits eller kolliderat med något annat föremål.

Det slogs också fast att piloten var i god fysisk form vid olyckan. Det berättas också att stora delar av flygplanets högra sida saknades och att Försvarsmakten kontrakterat civila fartyg för att bottentråla området där flygplanet slog ner. Detta utan resultat.

Linus Ehn

 

FLYGOLYCKOR KRING GOTLAND

1996: Göran Carlsson, Viggenpilot.

1994: Ambulanshelikoptern störtar, två gotlänningar i besättningen döda.

1988. Viggenplan störtar norr om Gotska Sandön, piloten räddar sig med fallskärm.

1970: Drakenplan störtar i Kräklingbo, piloten död.

1970: Drakenplan störtar öster om Gotlands södra udde, piloten död.

1969: Lansenplan störtar i Såtenäs, gotländska piloten död.

1962: En J29 ”Flygande Tunnan” störtar vid Hässlö, gotländska piloten död.

(Källa: 1422)

 

 
 
 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig
 
Angående GDPR-lagen på "gotlandsforsvarshistoria.se"