Carl Bertil Myrsten |
|||||
|
|
||||
Rederi AB Slite var ett svenskt rederi som grundades 1947 och gick i konkurs 1993. Rederiet var ett av de tre rederierna bakom Viking Line. Rederi AB Slite grundades av Carl-Bertil Myrsten tillsammans med sina syskon Inga Gattberg, Sven Myrsten och Lars Myrsten 1947. Den myrstenska familjen, från Slite på Gotland, hade varit i sjöfartsbranschen sedan 1867. I mitten av 1950-talet levererades två nybyggda lastfartyg, M/S Slite och M/S Boge. Dessa fartyg trafikerade sedan Simpnäs–Mariehamn. Under 1964 byggdes färjan M/S Apollo. 1966 slogs Rederi AB Slite ihop med Viking Line och fartygen övegick till detta nya rederi, där M/S Apollos röda färg och namnform kom att bli föregångare till alla fartyg inom Viking Line. 1970 levererades Slites andra M/S Apollo från Jos. L. Meyer GmbH i Tyskland. Hennes systerfartyg M/S Diana trädde i tjänst två år senare. Något senare startade Slite 24-timmars kryssningar mellan Stockholm och Mariehamn med ärevördiga S/S Svea Jarl, inköpt 1976 från Silja Line och döpt till Apollo III. För att finansiera köpet såldes Apollo (II). 1979, ersattes M/S Diana med en nybyggt fartyg med samma namn M/S Diana II. 1986 levererades till Slite M/S Olympia, det då största passagerarfartyget i världen, för rutten mellan Stockholm och Helsingfors. Slites M/S Athena ersatte Apollo III 1989 och 1990 var det dags för Athenas systerfartyg, M/S Kalypso. M/S Europa beställdes 1989 med avsikt att 1993 ersätta M/S Olympia. Men p.g.a att flytande kronkurs infördes 1992 blev fartyget 300 milj kr dyrare, vilket innebar att Slite inte kunde fullfölja bygget. Rederiet hamnade i akut likviditetskris och ansökte om extralån från Nordbanken (nuv Nordea). Ansökan avslogs och rederiet gick i konkurs i april 1993. Extralånet bedöms av ekonomer med största säkerhet ha räddat företaget. Vid tidpunkten för konkursen var Jacob Palmstierna VD för Nordbanken och eftersom han även hade en hög post i Viking Lines konkurrents, Silja Line, styrelse har det spekulerats om detta var anledningen till att Slite inte fick lånet: att Silja Line såg en möjlighet att försvaga sin svåraste konkurrent. Många tror fortfarande att så var fallet, men det har inte kunnat bevisas. M/S Europa togs över av Silja och levererades 1993 under namnet Silja Europa. M/S Athena seglar idag för DFDS Seaways som Pearl Seaways på linjen Oslo-Köpenhamn, M/S Kalypso som Star Pisces för det malaysiska rederiet Star Cruises, M/S Olympia som Princess Anastacia för St Peter Line på linjen Stockholm–Sankt Petersburg och M/S Diana II som logementsfartyget ARV-1 för Equinoxe Offshore i Singapore. Efter den oerhört höga omsättningstakten på fartyg under fr a 1980-talet , vilket var drivet av den benhårda konkurrensen mellan Silja Line och Viking Line kom fr a Rederi AB Slites konkurs som något av en ögonöppnare. Efter konkursen har konsolideringen tilltagit och få nya fartyg har tillförst respektive flotta sedan mitten av 1990-talet. Samtliga aktörer har kämpat för sin överlevnad. |
|||||
_________________________________________________________________________________________ |
Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig. Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper |
Till huvudsidan Kontakta sidansvarig |
Angående GDPR-lagen på "gotlandsforsvarshistoria.se" |