Karl Karleson |
|||||
|
|
||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Gravsten på Visby Södra kyrkogård. (Avd. 16, nr. 82. A-B) |
|||||
|
|||||
|
|||||
Nära att bli offer för magnetisk mina. Övermaskinist från Visby berättar om äventyrliga resor. – Mönstrade av före ”Mars” sista resa. − Det vore rena självmordet
att ge sig ut nu. Säger övermaskinisten Karl Karlesson, Södervärn, då
Gotlänningen ber honom berätta om sina öden och äventyr på haven. Hr
Karlesson, som farit vida omkring i världen, kom lagom hem till julen
och fick på själva julafton genom radion budskapet om att hans
föregående båt blivit minsprängd i Nordsjön, varvid samtliga utom andre
styrman omkommit. Att det var i rätta ögonblicket hr. Karlesson
mönstrade av är ett som är säkert, men dessförinnan hade han dock varit
med om en ganska otrevlig händelse, som lätt kunnat få ödesdigra följder
om Ödets gudinna varit mindre nådigt inställd men mera därom längre ned. Efter en tid på landbacken
bar det sedan till sjöss med ”Jane” från Gävle 1910 tog hr Karlesson
ånyo anställning vid kustartilleriet i Vaxholm, där han stannade till
1915 varefter han avgick, nu med avlagd övermaskinistexamen. Året därpå
finna vi vår man som andre maskinist på ång. Gustavsberg av Gustavsberg.
Man trafikerade routen Gustavsberg-Oxelösund-Stettin med bl. a.
järnmalm. Lossningen i Stettin 1) gick mycket sakta, ty den utfördes av
ryska krigsfångar, som voro dåliga jobbare. Det var nog i alla fall ett
annat Tyskland då än nu, vilket bl. a. märktes på den relativt stora
frihet krigsfångarna av olika nationalitet åtnjöto. Några större äventyr
under dessa krigsår upplevde man inte med undantag av att det en
midsommarafton hördes kanondunder utanför Oxelösund. Övermaskinist Karlesson
berättar i fortsättningen om de båtar vars däck han sedan trampat. Under
1920 gick han med turbinbåten Aldebaran på Nord- och Sydamerika. Det var
dock ett uselt rederi så när man efter ett par resor återvände till
Sverige hade bolaget gått i konkurs. Efter en tids arbetslöshet blev det
återigen jobb, denna gång på ång. Solvik av Norrköping. Påmönstringen
ägde rum i Stockholm, varifrån man med last av lokomobiler gick till
Petrograd. På ”Solvik” stannade K. till våren 1924. Under den tid han hade anställning på denna besöktes i Medelhavet bl. a. Cypern och staden Famagusta, en stad som har stora likheter med Visby, smala, krokiga gator och en stadsmur som är många gånger tjockare än Visbys. Under åren 24-32 hade K. anställning på rederiaktiebolaget Falviks i Sölvesborg fartyg som trafikerade Europeiska hamnar. En synnerligen svår julresa hade man 1932 på resa Stugsund-England med last av stäv. Man fick söka nödhamn ett par gånger och förlorade båda ankarna under den stormiga resan, som dock slutade lyckligt. Sedan hr Karlesson varit
hemma ett slag i Visby bar det ånyo ut på böljan blå, nu med ”Nedjan” av
Simrishamn. När anställningen, som var ett vikariat, utlöpte, blev
”Sigrid” nästa båt. Det var ett gammalt fartyg som förhyrdes av ett
Brysselrederi för trafik mellan Belgien och Tyskland. 1939 finna vi K.
som andre maskinist på ”I. W. Wink” av Hälsingborg. Julen samma år
firade man i Dakar på Afrikas västkust. Efter en tids anställning på
”Lona” från Hälsingborg, under vilken tid K. han med att göra flera
besök i hemmet, kom han i augusti i fjol ombord på ”Mars”, även den från
Hälsingborg. Båten som var ganska gammal mätte ung. 2,000 ton. Första
resan gick från Stockholm till Danzig 2), där man skulle lasta kol.
Tyskarna höllo redan på med att gräva skyttegravar och anlägga
tankhinder, varför man förstod att kriget inte var långt borta. Sedan lasten var intagen och
allting klart ställdes färden hem till Malmö. Återigen en ny resa till
Hull efter kol, trots storm och minor gick resan bra och snart låg man
åter i Malmö och lossade kol. Nästa och tredje resan gällde Immingham i
England för intagande av kollast till Hälsingborg. |
|||||
|
|||||
|
|||||
F. sjöingenjören Karl Karleson, Visby avled i onsdags 81 år gammal efter en långvarig sjukdom. Han var född i Fole (sic) och började sin bana på sjön år 1901, då han tog värvning i Flottan, i en tid när ännu de seglande örlogsmännen fanns kvar. Emellanåt tog han arbete i land och var en tid eldare på varmbadhuset samt maskinist och eldare på bryggeriet, därefter blev han eldare på en gävlebåt och kom sedan som eldarkorpral till Vaxholms fästning, där läste han vidare till övermaskinisten och när första världskriget bröt ut gick han till sjöss igen och seglade både i Östersjöfart och på långfarten. Efter kriget seglade han mest inrikes men på 30-talet blev det långfärder igen och han fick uppleva även andra världskriget till sjöss med alla dess vanskligheter. 1948 gick han i land för gott och han har sedan dess varit bosatt i Visby. Närmast sörjes den bortgångne av sonen Sixten, verkmästare i Stockholm, av dottern Linnéa, gift med gjutmästare Tord Myhrman, Nävekvarn, och av dottern Ulla, gift med lantbrukare Bengt Söderdahl, Bertels i Stenkumla. Han sörjes också av tre syskon, hr Gustav Karleson i Visby, fru Mia Andersson, Hällefors, och fru Edla Hedin i Visby. (Källa: 1491) |
|||||
|
|||||
|
|||||
På onsdagen jordfästes i Östra gravkapellet f. övermaskinisten Karl Karleson. Man inledde med att sjunga ps. 600:4-5. Komminister H.-E- Wihlborg höll griftetal över orden i Efesierbrevet 5:8-9: I voren ju förut i mörker, men nu ären I ljus Herren. Vandren då såsom ljusets barn. Före jordfästningsritualen sjöngs ps. 35 och begravningsmässan följde. Sist sjöngs unisont ps. 95. Under orgelmusik, spelad av musikdirektör Siedberg, bars kistan ut till södra kyrkogården för gravsättning. Där nedlades många blommor, som sista hälsning från släkt och vänner. Sedan officianten lyst frid över griften följde en minnesstund på restaurang Liljehornet. (Källa: 1492) |
|||||
|
|||||
|
|||||
1) Nu Szczecin. 2) Nu Gdańsk. 3) Hon avlossade andra världskrigets första skott kl. 04.40 den 1 september 1939. |
|||||
|
|||||
|
_________________________________________________________________________________________ |
Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig. Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper |
Till huvudsidan Kontakta sidansvarig |
Angående GDPR-lagen på "gotlandsforsvarshistoria.se" |