Föregående sida

Ernst Gustaf Jaakko Bäckman

f. 27/10 1920 i Helsingfors Finland d. 25/5 1991 i Visby.

-----------------------------

Gift 14/7 1945 med Saara Maija Lagom f. 17/2 1923 i Lahtis i Finland d. 4/9 2000 i Visby.

   

De flyttade 12/12 1950 till Visby från Finland. De blev svenska medborgare 29/1 1954.

       

Tjänstgjorde under kriget som frivillig och hamnade som luftvärnare på Åland. 1941 inkallades han istället som infanterist till Hangöfronten. Ny förflyttning till Viborg, därefter en tid på officersskolan och ny förflyttning, nu till ett regemente på Karelska näset. Där sårades han och fick tillbringa ett bra tag på sjukhus. Men han återvände till kriget igen, nu äntligen till flottan där han stannade till krigsslutet. Fick vara med att återerövra Hogland, tysk stödjepunkt långt inne i Finska viken, och han var med om att jaga ubåtar i Bottenviken då tyskarna gav sig av från appmarkerna.

Efter kriget följde fler segelfartyg och modernare fartyg. 1952 kom han till Gotlandsbolaget och 1955 tog han sjökaptensexamen i Götborg och fram till 1966 seglade han som styrman och överstyrman i gotandstrafiken.

Då kände han för att gå iland. Arbetade bl a som trafikförman hos ASG i Visby och senare på Gotlandsbolagets personalavdelning.

Inskriven i Visby sjömanshus № I. 124.

 

 

Gravsten på Visby Norra kyrkogård. (Avd. 62, nr. 46)

 

 

En Kap Hornare gick ur tiden då Gustaf Bäckman, Visby, i våras avled 70 år gammal. Han var född i Helsingfors, och som 18-åring fick han ombord i Gustaf Erikssons fyrmastbark Moshulu vara med om den sista stora vetekappseglingen till Australien. Han fick inte enbart uppleva det ibland tveksamma nöjet att runda Hornet, utan han var också med och vann tävlingen efter 91 dygns seglats.  

Gustaf fick också uppleva kriget på nära håll. Han anmälde sig frivilligt, och blev en gång sårad på Karelska näset innan han i krigets slutskede var med och återerövrade Hogland i Finska viken från tyskarna.

När freden kom återvände han till de stora segelfartygen, bland andra Viking och Passat. Men också till modernare fartyg som Transaren Barranduna, och därtill hos Gotlandsbolaget. Efter examen som sjökapten i Göteborg 1955 fortsatte han som styrman i Gotlandsbolaget fram till 1966.  Då valde han att gå iland, först som trafikförman hos ASG i Visby, sedan för att tjänstgöra på Gotlandsbolagets personalavdelning.

Gustaf var en duktig bowlare och golfspelare, men hann också engagera sig i gillet där den glade Kap Hornaren ofta sågs också vid ärtmiddagarna. Han var också medlem i Sjömannaföreningen och föreningen Sveriges Sjöfart och Sjöförsvar – och naturligtvis i den så exklusiva Kap Hornklubben. (Källa: 1499)

 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig
 
Angående GDPR-lagen på "gotlandsforsvarshistoria.se"