Birger "Bille" Anders Nikolaus Andrén |
|||||
|
|
||||
Gotländsk sjöman från de sju haven går och väntar på skepp i hemstaden Birger A. N. Andrén heter han i de gamla läroverkskatalogerna, men alla gamla visbypojkar, framförallt de som växt upp på norr, känner honom som ”Bille” Andrén. Pappan var folkskollärare och som sådan både skicklig och sträng – han gav sina disciplar en säker grund av elementära kunskaper, och med sin grova käpp randade han byxbaken på dem för att lära dem mores. Bille blev sjöman, och just nu går han här på sin barndoms gator och väntar på skepp. Det är en tid sen sist – bortåt tjugo år. Signaturen, som håller styvt på att han växt upp som ”nordergrabb”, efter några år som ”klintunge”, stötte häromdagen samman med en skäggig gammal sailor, som trots det buskiga skägget och de något fårade, brunbrända dragen så småningom identifierades som f. d. nordergrabben Bille Andrén. Det blev förstås en liten pratstund, och eftersom fler än sign. torde vara intresserade av att få höra något om Billes öden och äventyr, så återger vi här några spridda drag. Någon större lust att läsa hade folkskollärare Andréns ättelägg nr 2 – nr 1 Folke, pluggade desto flitigare och är nu välbeställd förste assistent hos Statens växtskyddsanstalt – men han sattes förstås i läroverket och där hängde han med upp i femman. Men hela tiden stod hågen till något annat, då och då kilade han ned till hamnen och hjälpte till att lossa ved från någon smålandsskuta, och en vacker dag stack han iväg med galeasen Isabella- det var väl någon gång 1921 eller 1922. Den gången kom han igen – med mera ved – och fick en rejäl avhyvling av pappa Andrén. Men inte tappade han lusten för sjön för så lite! Snart var han till sjöss igen, och en vacker natt stod han till rors ombord på ”Ingeborg” med order att varsko skepparn så snart Dämmans fyr visade grönt ljus. Så kom ögonblicket. ”Nu är Dämman grön”, skrek Bille genom luckan in till skepparns kajuta i däckshuset. ”Det är bra, kör en kvart till”. Men skepparn hade knappt talat till slut, förrän skutan stod på grund” Allt gick dock ganska hyggligt, och en bogserbåt från Kalmar kom ut och drog av haveristen. 1924 tog Bille Andrén ut
sjöfartsbok i Visby, och sen dess har han varit en farende svend, som
sällan slitit hemstadens gator. Nåja, att börja med hade han ju
anställning på bl. a. ”Polhem” och ”Thjelvar”, och ett slag höll han sig
mest i Östersjön och som bästeman i Bergkvara-, Branteviks-, och
Vikenskutor, men för det mesta har han varit fjärran från hemmets
strand. Han har seglat på ”the seven seas” och känner till de stora
hamnstäderna runt om i världen så som sjömän lär känna dem. − Nå, hur hade du det under
kriget? Någon torpedering eller minexplosion?
Fartyg och sjömansliv förr och nu – skillnad som mellan natt och dag. Vår sailor låter tankarna gå
vidare – till fartyg av olika nationaliteter och olika typer vars däck
han trampat, till ”mosquitofarten”, där tankbåtar går med råolja mellan
Curaçao och Lagunillas i Venezuela, till en 52 dygns resa mellan Colombo
och Port of Spain och därifrån till Göteborg, till en grekbåt, i vars
besättning 14 nationer var representerade – nog klarar man sig hyggligt
annars med svenska, engelska, tyska och lite spanska, men på den båten
höll man på att bryta tungan av sig”, säger Bille – till ”crossjobb”
eller ”rundjobb”, som det också heter, när en sjöman tar hyra bara för
en enda resa för ett visst uppgjort pris – och såna jobb har Bille
tydligen tagit rätt ofta- o. s. v. Han har inte någon speciell förkärlek
för någon viss trad – ja, Medelhavet och Sydamerika har ju förstås sina
behag – och inte heller för något visst slag av fartyg, men de stora
moderna tankbåtarna är ju flotta. Bra hytter och badrum för folket, fina
specialgrejor till rengöringen ombord, idrottskläder och idrottsredskap
för besättningen o. s. v. På 16.000-tonnaren Oceanus hade det ordnats
särskilt bra för bordtennisspel ombord, och naturligtvis har
nordergrabbarnas forna fotbollsstjärna inte glömt hur man leker med
läderkulan. Men vi återgår till kapitlet
båtarna förr och nu.
Att segla är nödvändigt. På tal om malmfarten är Bille
just inte förtjust i den. Kanske beror det på hans sista fartyg.
Grängesbergsångaren Raunala på 12.000 ton, som sprack under resa från
Tyne till Narvik. Nu går ”båsen” Bille Andrén som sagt och väntar på skepp i sin barndoms stad. Han har inte varit här sedan 1937, då han kom hem till sin mors begravning. Nog har han fått slita hund ibland, men hyskan har han klarat, och Ran har bara lyckats ta halva högertummen av honom. Han bor på Sjömanshemmet och står som förste man på sjömansförmedlingen bland dem som väntar på hyra. En vacker dag kommer det väl en båt till Slite eller Visby, kanske Smöjen, som behöver en gosse som han, och då bär det ut igen. Ut på de sju haven. Ty att segla är nödvändigt … och Bille Andrén trivs bäst med det jobb med det jobb han frivilligt valde en gång för länge sen, när han bokstavligen tog sin Mats ur skolan och stack till sjöss. Ut på de fria vidderna, och till främmande länder och folk, ut till den äventyrets värld, som skolpojken drömt om … Odd. (Gotlänningen 17/3 1955) |
_________________________________________________________________________________________ |
Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig. Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper |
Till huvudsidan Kontakta sidansvarig |
Angående GDPR-lagen på "gotlandsforsvarshistoria.se" |