Föregående sida

Rolf Thomas Andersson

f. 27/1 1944 i Göteborgs Oscar Fredrik, Göteborgs och Bohus län. d. 24/9 1970 i Guldringen 59, Norrköpings Sankt Johannes, Östergötlands län. Begravd den 3/10 1970 på Göteborgs västra kyrkogård, kv. 32B, nr. 414 (urna).

   

Rolf var son till expeditören Rolf Gustaf Andersson f. 10/1 1905 i Göteborgs d.k.f., Göteborgs och Bohus län, d. 7/10 1983 Tuve, Göteborgs och Bohus län. Gift den 3/3 1934 med Greta Astrid Sofia Bränfeldt f. 9/8 1909 i Steneby, Älvsborgs län, d. 11/5 1991 i Angered, Göteborgs och Bohus län.

 
Rolf flyttade den 24/10 1969 från Riseberga till Norrköpings Östra Eneby.

 

Rolf gifte sig den 29/11 1969 med Gunnel Marianne Lydig f. 5/2 1946 i Nässjö, Jönköpings län. (Omgift Lydig Führ).

Inga barn.

        

Fältflygaren av första graden omkom vid ett flyghaveri vid Smitts i Kräklingbo.

   

Flyghaveri vid Smitts i Kräklingbo 1970-09-24. Piloten omkom. J 35 Draken

Splitter flög kring harvande lantbrukare. Fältflygaren av första graden Rolf Thomas Andersson, 26 år, Norrköping, omkom vid ett flyghaveri vid Smitts i Kräklingbo på torsdagen. Den omkomne var ensam i planet, som var av typ J 35 Draken.

Flera människor fanns alldeles i närheten av nedslagsplatsen. Lantbrukare Elis Gardell berättar: Jag höll på att harva en åker knappt 200 meter från nedslagsplatsen, när jag hörde explosionen vid nedslaget. Jag blev sittande i traktorhytten medan det splittrade flygplanet spreds i småbitar runt omkring mig. Själv träffades jag inte, men jag hörde hur splitter slog mot motorhuven på traktorn.

Olyckan inträffade strax efter kl. 10 på förmiddagen, när en rote – bestående av två J 35 Draken – var på återflygning mot Visby efter avslutade övningsskjutningar mot luftmål öster om Gotland. Under återflygningen mot basen skulle roten, som tillhör den division från Bråvalla flygflottilj, som under senaste veckan haft övningar kring Gotland, öva avancerad flygning på en anbefalld höjd av 2000-6000 m. Rotechefen hade under den avancerade flygningen flera gånger kontakt med sin rotetvåa, som flögs av den omkomne Rolf Andersson. Plötsligt uteblev emellertid kontakten mellan planen. Rotechefen kunde inte upptäcka sitt följeplan någonstans. Det gick larm till Visbybasen, där den stationerade räddningshelikoptern omedelbart satte kurs mot det troliga nedslagsområdet.

Willy Ahlin, Hvitfelder i Kräklingbo, uppehöll sig ungefär 800 m. från den plats där flygplanet ned. Han observerade planet när det praktiskt taget lodrätt störtade mot marken. Först trodde Willy Ahlin att det var en regelrätt dykning som genomfördes av flygaren. Men när han såg eldsflamman och hörde explosionen från det skogsområde där planet slog ned förstod han att en allvarlig olycka inträffat. Han skyndade mot skogsområdet där planet slagit ner för att eventuellt kunna hjälpa skadade.

Lantbrukare Elis Gardell höll på att harva på en åker knappt 200 meter från det ställe där planet störtade. Han säger:

- Jag visste först inte vad som hänt. Jag hörde explosionen och så började det fara flygplansdelar i luften omkring mig. En del tog på traktorns motorhuv. När jag såg elden förstod jag vad som hade hänt.

Det var Elis Gardell som så snabbt han kunde larmade polis och brandkår. Han säger vidare:

- Jag hörde inte någonting av flygplanen för jag satt i traktorhytten och hade motorn på. Men jag fick otäck känsla av att någonting allvarligt inträffat när det började flyga saker i luften omkring mig.

På en åker längre ifrån Elis Gardell befanns sig Göte Gustafsson. Han hörde smällen vid nedslaget, men trodde att det var någonting som hörde till flygövningarna.

Bara en kort stund efter larmet fanns Kräklingbo brandkår på platsen och började med avspärrningsarbetet. Ett tämligen stort område avspärrades senare med polisens hjälp. Man befarade att det kunde finnas obriserade projektiler i terrängen.

Vid de första förberedande undersökningarna som företogs av polisen kunde man konstatera att planet haft en sydlig kurs vid nedslaget. Förmodligen har planet studsat och exploderat i luften. Därefter hade rester från flygplanet huvudsakligen fortsatt i planets riktning och på ett stort område skalat av och knäckt trädstammar. Man förmodade vid de första undersökningarna att planet exploderat i luften därför att rester spridits ett så stort område.

Undersökningarna på platsen fortsatte under hela dagen och bevakningen övertogs senare av personal från F 15 G i Visby.

  

Drygt arbete för haverikommissionen

Omedelbart efter flygolyckan i Kräklingbo på torsdagen tillsattes en flyghaverikommission bestående av 7 ledamöter. Haverikommissionen, som leds av hovrättsrådet S. Mejergård, väntas få ett mycket drygt arbete med att kartlägga området för nedslaget. Först om en vecka väntas haverikommissionen kunna lämna en preliminär rapport om vad som … anledningen till olyckan.

För knappt fyra månader sedan skedde en annan olycka med J 35 Draken vid Gotland, då också föraren omkom. Även vid detta tillfälle kom flygplanet från Bråvalla flygflottilj. (Källa: 553)

 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig
 
Angående GDPR-lagen på "gotlandsforsvarshistoria.se"