Föregående sida

Knut Torsten Landberg

f. 14/1 1936 i Visby, Gotlands län, d. 6/5 2021.

  

Torsten var son till mejeriföreståndare Knut Harald Landberg f. 13/1 1900 i Möklinta, Västmanlands län, d. 3/9 1982 i Visby, Gotlands län. Gift den 14/2 1930 med Gerda Emilia Gustafsson f. 16/12 1902 i Frösthult, Västmanlands län, d. 18/11 1986 i Visby, Gotlands län.

-------------------------------------------------------------------

Torsten gifte sig den 23/6 1960 med folkskollärarinnan Maj-Britt Maria Johansson f. 10/5 1935 i Eskilstuna Kloster, Södermanlands län.

Barn:

Lena Maria f. 19/3 1962 i Kallinge kbfd.

Eva Birgitta f. 21/4 1964 i Gammalkil, d. 17/7 2010 i Skänninge. g. Landberg Hallman.

Karin Sofia f. 27/12 1970 i Veta. g. Landberg Karlsson.

   

Fältflygare 1. gr, kapten 1969, provflygare av Viggen-planet

 

Visbyflygare fick motorstopp

Torsten Landberg, bördig från Visby, flygkadett vid Östgöta flygflottilj, F 3, Malmslätt, räddade sig på tisdagsförmiddagen (7/6 1960) med ett lyckat fallskärmshopp från sin J 29 F. Planet hade fått motorstopp på c:a 4.500 meters höjd under övningar i avancerad flygning.

Flygningen utfördes som enskild övning. När Landberg inte kunde starta motorn på nytt lämnade han planet på 1.000 meters höjd genom fallskärmshopp sedan han styrt ut planet över Vättern. Han landade själv på grunt vatten vid Råssnäsudden mellan Centrala torpedverkstaden och Motala stads vattenverk och kunde oskadd vada i land. Den övergivna ”Tunnan” slog i Vättern 4 km väster om Vadstena.

Det störtade planet kom i ganska brant vinkel in över Vadstenaviken. Tre ynglingar från Vadstena som seglade en snipa blev överflugna på låg höjd och planet slog ned c:a 400 meter från båten. Även Trälnäsets handelsträdgård låg i farozonen. Hade planet fortsatt ytterligare 200 meter hade det kolliderat med bebyggelsen på Trälnäset, där förutom handelsträdgården även Luleå stads barnkoloni är belägen. (Gotlänningen 8/6 1960)

 
 
 

Utvald bland eliten. Torsten Landberg från Visby är nye Biggles: Han provflyger Viggen-planet

 

 

Gotlänningen Torsten Landberg har ett riskfyllt jobb. Han är provflygare med nya 37 Viggen som specialitet.

 

Gotlänningen Torsten Landberg, 36, är en av landets få testflygare. Hans specialitet är vårt nya, omdebatterade flygplan 37.

Det var Torsten Landberg som lyfte Viggen nummer ett när den i fjol levererades till flygvapnet och försvarsminister Sven Andersson. Han avlossade också det första skottet från Viggen i samband med att ÖB och flygaren Torsten Rapp avtackades.

Som provflygare är Torsten Landberg noggrant utvald bland eliten av landets fältflygare. Det är ett farligt jobb att testa nya flygplan som kommer fram och den nya utrustningen som släpps ut ur fabrikerna.

- Men vi är inga våghalsar, betonar han. Det är omdöme och kunnighet som räknas och dessutom förbereder vi varje provflygning ytterst noggrant.

 

Torsten Landberg från Visby är nye Biggles: Han provflyger Viggen-planet

 

HAN PROVFLYGER VIGGEN-PLANET

  

 

Av OLA SOLLERMAN och INGEMAR THURESSON (foto)

 

När den första serietillverkade 37 Viggen i fjol levererades från Saab till flygvapnet satt gotlänningen Torsten Landberg, 36, vid spakarna. Sedan industri- och försvarskändisarna med statsrådet Torsten Andersson i spetsen hade hållit sina tal blev det Torsten Landbergs tur att dra på och lyfta den dyrbara kärran, värd nära 19 miljoner, mot den första flygflottiljen, F 7 Skaraborgs flygflottilj i Såtenäs.

I dag finns Viggen nummer 1 inte längre kvar. Den har totalhavererat liksom ytterligare ett exemplar av vårt nya, omdiskuterade attackflygplan.

Torsten Landberg fanns inte ombord vid någon av krascherna. Men det säger ändå en del om hans riskfyllda arbete som en av landets få provflygare.

Vid Försökscentralen i Malmslätt utanför Linköping är han med om att testa nya flygplan och prova ny utrustning som kommer ut från fabrikerna. Instrument, radar, sikten, vapen och så vidare.

Ena dan kan han prova ut en ny robot över Lapplands-fjällen, andra dagen ösa bomber över skjutfält vid Öland eller Gotland. Eller också svingar han sig upp i Draken, Lansen eller Viggen för att testa planens egenskaper i överljudsfart.

 

Ville bli lärare

Ett spännande jobb? Jovisst – men visbygrabben Torsten Landberg tänkte faktiskt bli ”vanlig” folkskollärare den gången han sökte till flygvapnet!

Här hemma hade han inte fått den utbildning som krävdes för att söka till lärarseminariet. Som så många andra tänkte han därför inom försvaret skaffa sig gratis utbildning för att sedan plugga till lärare. Efter några år kunde han ju hoppa av som fältflygare och då – utan några studieskulder – stå med både skolkompetens och en rejäl hacka i form den penningpremie en fältflygare får efter avslutat kontrakt.

Men det blev alltså inte så. Det närmaste han kom läraryrket blev att han gifte sig med en folkskollärare!

Istället tog flygintresset överhanden, ett intresse som börjat redan hemma i skolan i Visby. Där tecknade han flygplan istället för hus med blommor och sol omkring.

- Dessutom fick jag chansen att komma in vid Försvarets läroverk och sen kom erbjudandet om provflygning, berättar Torsten Landberg som numera är kapten och veteran bland provflygarna i Malmslätt.

 

Kämpe i Visby FIK

Många minns väl än Torsten Landberg som duktig idrottsman hemma i Visby FIK, den speciella friidrottsklubben. Han plockade åt sig en lång rad DM-tecken, bland annat i femkamp och tyngdlyftning, handboll och ishockey. Han var dock i första hand friidrottare och sitt DM i tyngdlyftning fick han liksom på köpet när han gick in för amerikanska träningsmetoder med styrketräning.

- Skulle tro att jag var den förste gotlänning som började träna rationellt sen jag i All-Sport hade läst om amerikanarnas träningsmetoder.

Gotland miste alltså en idrottsbegåvning när han på själva 18-årsdagen reste bort för att bli flygare. Istället blev han i flera år flygvapenmästare och kan också ståta med ett skånskt mästertecken i femkamp.

- Men nu räcker tiden inte till, nu är det minst 10 kilo sen jag idrottade, skrattar han. Men jag motionerar ett par, tre gånger i veckan och jag sitter som ordförande i Försökscentralens idrottsförening.

 

Utvald elitflygare

Det är ingen liten idrottsförening precis, nära 200 medlemmar. Försökscentralen (FC) är inte heller någon särskilt liten arbetsplats. Här jobbar c:a 400 personer, de flesta experter var och en på sitt område när det gäller flyg och flygutrustning. Här finns till exempel expertsektioner för vapen och robotar, för elektronik och konstruktionsarbete, för säkerhetskontroll och flygmedicin.

Så finns förstås provflygarsektionen där Torsten Landberg och hans tretton kolleger håller till. De är alla utlånade från flygvapnet eftersom FC sorterar under Försvarets materielverk. Alla är också noggrant utvalda bland eliten av de unga fältflygarna. Då har också deras tekniska kunnande spelat en stor roll. Provflygaren arbetar inte bara i luften utan till stor del också vid skrivbordet både på FC och hos industrier runt om i landet.

Främst har man ett intimt samarbete med Saab-Scania, där flygplanen byggs. Parallellt med fabrikens egna tekniker och testflygare provar Torsten Landberg och hans kolleger vartenda flygplan som släpps ut.

 

Inga våghalsar

Men viktigast är förstås att testa den nya utrustningen i luften. Det är här de kan möta problem som teknikerna på marken aldrig tänkt på.

Och flygning blir det. Efter morgonens ”fog” – då flygarna för att få det aktuella vädret via en TV-skärm – fördelas dagens provflygningar. Det kan bli upp till fyra pass i luften varje dag där flygaren i princip kan hamna i vilken flygplanstyp som helst. Han skall klara av alla.

Ett farligt jobb? Jovisst, men provflygaren är mycket väl medveten om riskerna och därför också beredda på dem.

- Vi är inga våghalsar i luften, säger Torsten Landberg ifrån. Våghalsarna rensar ut sig själva innan de kommer hit. Här finns inga utrymmen för chanstagningar. Vad som räknas är omdöme och kunnighet.

- Men visst tar vi större risker än exempelvis fältflygarna. Det är i alla fall nya plan och ny utrustning vi provar. Men vi förbereder oss mycket väl, vet i stort sett vilka besvärligheter som kan dyka upp innan vi lyfter. Vi skall inte behöva bli överraskade i luften.

- Men prov är förstås prov och man kan aldrig vara riktigt säker på vad som skall hända. Visst kan vi möta överraskningar.

Och visst händer olyckor ibland. För en tid sedan omkom en av Torsten Landbergs kolleger. Ändå är olyckor sällsynta och innan dödsolyckan var det länge sen något allvarligare missöde skedde.

  

Specialitet: Viggen.

Med sina nio år på FC hör Torsten Landberg veteranerna bland provflygarna. Han har i stort sett hunnit med alla flygplanstyper från SK 50 vid skolan på Ljungbyhed till Lansen, Draken och nu Viggen

Viggen är hans specialitet, hans huvudobjekt. Han flög inte bara Viggen nummer ett från Saab till Såtenäs utan avlossade också första skottet från Viggen i samband med att ÖB och flygaren Torsten Rapp avtackades.

- Utan att ge mig in i någon försvarsdebatt vill jag påstå att Viggen är ett plan att satsa på, säger han. inte minst för dess möjligheter i dåligt väder. Jag har över hundra flygtimmar i Viggen, därav åtskilliga i olika vädersituationer, och jag vet vad kärran kan klara av.

- Visst är det dyrt med 18,8 miljoner per styck. Men man köper inga flygplan billigt. Och att priset är så pass högt beror förstås på att man bygger alldeles för få plan. Kostnaden för att projektera ett flygplan är ju densamma hur många plan man än bygger – och ju färre antal plan som byggs, ju dyrare blir de förstås per styck.

 

 

På några minuter är Torsten Landberg över Lapplands-fjällen i sin snabba Viggen.

 

Inte för pengar

Jobbet som provflygare vill Torsten Landberg i dag inte byta mot något annat. Jo, kanske mot att bli divisionschef ute på något förband.

- Jag har varit utlånad från flygvapnet så länge. Det skulle vara roligt att komma tillbaka innan man blir för gammal.

Det är knappast lönen som håller honom kvar på FC. Visserligen utgår ett provflygaretillägg men i stället mister man det beredskapstillägg som fältflygarna får.

- Så man tar inte det här jobbet för pengarnas skull, betonar Torsten Landberg – som skulle få betydligt mer betalt om han ”sålde sig” till den privata industrin, t. ex. Saab-Scania.

- Men det vore liksom att sälja sin själ, skrattar han och stannar hellre på FC även om tjänsten kan vara hård och arbetsdagarna långa.

 

Fötterna på jorden

- Familjen blir förstås lidande ibland. Men Maj-Britt, min fru, är en lugn och förståndig hustru som står med bägge fötterna på jorden. Det skulle helt enkelt inte gå med en fru, som oroade sig varje gång jag var uppe och flög eller varje gång måste resa bort på konferenser och sammanträden.

Maj-Britt behöver inte heller oroa sig för att barnen skall gå i pappas fotspår. Alla tre är nämligen flickor och pappa Torsten tror knappast att det finns kvinnliga provflygare när de vuxit upp. Lena 10 år, Eva, 8 år, och Karin , 15 månader, får allt rikta in sig på andra yrken.

Tre, fyra veckor varje sommar får i alla fall familjen vara tillsammans ordentligt. Då far man till farfar och farmor i Visby för att hälsa på och fira semester.

- Inför varje sommar brukar vi diskutera andra semestermål men till slut blir det ändå Gotland, säger Torsten Landberg som tycker det är lite besvärligt att ta sig över Östersjön.

Och tacka för det – han är ju van vid att korsa Östersjön på så där en fyra-fem minuter. Och då tar han ändå det lugnt för att inte slösa med soppan i kärran! (Gotlands Folkblad 1/4 1972)

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig
 
Angående GDPR-lagen på "gotlandsforsvarshistoria.se"