Det Gotländska båtsmanshållet 1646 - 1887 / Tjänstgöringen |
|
Båtsmännen
rekryterades i allmänhet från landsbygdens jordlösa och fattiga ungdom.
Det kunde vara torparsöner som inte såg någon annan framtid än som
drängar eller bondsöner som inte hade någon gård att överta. En
annan ganska vanlig rekryteringskälla var från båtsmännen själva.
Söner eller mågrar fortsatte i faderns eller svärfaderns fotspår.
Två, tre och ibland ända upp till fyra generationer var inte ovanligt. I
Tingstäde socken fanns tre rotar, och vid ett och samma tillfälle
innehades de tre tjänsterna av en far och två söner. Den
som antogs till båtsman skulle innan han godkändes uppfylla vissa
fastställda normer. Han skulle vara "en skötsam och välfrejdad
yngling", helst från trakten. Han fick inte vara yngre än 16 år
och inte äldre än 36. Rekryten
skulle ha begått den heliga nattvarden. Avsteg från den regeln gjordes
emellertid år 1814 då det var brist på rekryter efter det senaste
kriget. Ett villkor var dock att båtsmannen under sin tjänstgöringstid
skulle beredas tillfälle att studera Herrens bud. Dock återtogs detta
tillstånd redan två år senare av Kungl Majt. efter att klagomål
framförts av prästerskapet som menade att hela den svenska
samhällsordningen skulle vara i fara om man tilläts fortsätta med att
anställa ynglingar som inte hade tagit nattvarden. Rekryten
skulle också vara "fullkomlig till växt och hurtighet, frisk och
sund, jämväl utan hemliga sjukdomar och bräckligheter. Ofelbart äga
karlavuxna lemmar, lynne och anseende, samt vara raka, friska och
rätbenade, jämväl hava hår och åtminstone ämne till
skäggväxt". Man lade stor vikt på om båtsmannen hade skägg eller
långa mustascher, det ansågs vara viktiga attribut. Han borde även,
fram till mitten av 1800-talet, även ha långt hår uppsatt i en s.k.
hårpiska. Under
slutet av 1800-talet sänktes högsta åldern för antagning från 36 till
25 år. Om han tidigare hade tjänstgjort inom handelsflottan kunde han
rekryteras upp till fyllda 30 år. Under
fredstid skulle en vakant tjänst tillsättas inom en tremånadersperiod.
Tog det längre tid tvangs roten betala en vakansavgift som var baserad
på länets markegångstaxa. Då
krig rådde var rotehållarna befriade från rekryteringen. Skyldigheten
inträdde först tre månader efter manskapets hemkomst. Efter
det att en rekryt hade utsetts av rotehållarna skulle han uppvisas och
godkännas på landskontoret. Om han där godtogs fick han ett s.k.
inskrivningsintyg. Därefter skulle han ha ett intyg från prästen där
hans kunskaper i kristendom framgick. När detta var klart var det dags
för en fältskär att intyga att rekryten var fullt frisk. Nu återstod
endast att godkännas av kompanichefen, vilket inte alltid var det
enklaste. Det skedde vid de s.k. rekryterings- och avräkningsmötena.
Där lämnade rekryten fram sina intyg och attester. Fann kompanichefen
att rekryten uppfyllde de uppställda kraven godkändes han och infördes
i rullorna där han fick sitt nummer och namn. Nu skulle, för
båtsmannen, kanske det viktigaste ske. Kontrakt skulle upprättas mellan
roten och den nya båtsmannen. Där skulle tydligt framgå de rättigheter
och skyldigheter parterna hade gent emot varandra. Kontraktet skulle
upprättas i fyra exemplar, ett skulle insändas till Kungl Majts.
befallningshavare, ett skulle roten ha, ett skulle båtsmannen ha och det
fjärde exemplaret skulle förvaras på kompanichefens expedition.
Emellertid kunde båtsmannen ännu inte känna sig helt trygg. Vid
kommande generalmönstring skulle han även godkännas av distriktets
inspektör (generalmönsterherren). Om han klarade det så var han
äntligen antagen till ordinarie kronobåtsman.
Solden Sin sold (lön) fick båtsmannen av roten. Under äldre tider var summan fastställd och gällde hela riket. Sedermera ändrades beloppet som baserades på överenskommelser träffade mellan roten och båtsmannen. Solden utbetalades två gånger om året, vårpenningen i mars och höstpenningen i september. År 1683 uppgick den kontanta lönen till 24 daler. Summan ändrades sju år senare till 8 daler smt. Under mitten av 1700-talet beklagade sig båtsmännen över att vissa rotar betalade högre sold än andra. Man ändrade då beloppet, "så att en samstämmighet skulle råda i hela riket" till 2 riksdaler och 32 skilling specie. Solden skulle endast utbetalas då båtsmannen var hemma på roten. Under krigstid fick den inte utbetalas förrän rullorna hade inkommit så att man kunde se att båtsmannen verkligen hade varit i tjänst. Under krigstid skulle fördubblingsbåtsmännen ha samma sold som de ordinarie. Men då det rådde fred fick han ingen sold alls.
Hemkallet Hemkallet utgjordes i huvudsak av båtsmannens rättighet att erhålla torplägenhet samt därtill hörande brukningsdelar. Se vidare om hemkallet i kapitlet om torpen.
Båtsmansnamnen Seden
med att ge sina soldater och båtsmän nya och mer krigiska namn kan
härledas långt tillbaka i tiden. Under mitten av 1600-talet fick de
gotländska båtsmännen direkt personliga namn. Namnen utbyttes varje
gång en ny båtsman tillträdde sin tjänst på roten. Från 1680-talet
blev det mer och mer vanligt att efterföljaren behöll den tidigares namn
som i fortsättningen kom att knytas till själva roten. Vanligt på
Gotland var att då det inträffade vakanser i ordinarie rotar
rekryterades den i allmänhet från samma rotes fördubblingsnummer. Han
medförde då sitt fördubblingsnamn till den ordinarie tjänsten. Det
tidigare ordinarie namnet kunde då istället antas av en nyrekryterad
fördubblingsbåtsman. Vad
gäller namnformerna så kan de i de flesta fall indelas i olika klasser
eller grupperingar: Yrkesgruppen:
Biskop, Klockare, Pipare, Smed, Skräddare mm Egenskapsgruppen:
Frisk, Glad, Frimodig, Hurtig mm Sjötermsgruppen:
Ankar, Flagga, Koffernagel, Mesan mm Djurgruppen:
Björn, Giedda, Lärka, Örn, Hök mm Växtgruppen:
Ek, En, Björk mm Vapengruppen:
Svärdstaska, Svärdsbalja mm Ortgruppen:
Hallegård, Frigsarve mm Borgerliga
gruppen: Bergqvist, Bogren, Othberg mm Båtsmansnamnet var det officiella tjänstenamnet på en båtsman så länge han tjänstgjorde på sin rote. Då han slutat sin tjänst fick han dock behålla namnet om han önskade det, då med tillägget "avskedad".
Uppfordring Båtsmannen
uppfordrades (inkallades) till tjänstgöring under fredstid i allmänhet
under våren. Uppfordringen bestämdes av den befälhavande amiralen vid
den station som båtsmannen tillhörde. Uppfordring kunde även beslutas
av förvaltningen av sjöärenden. Den skulle ske i nummerordning så väl
inom det egna kompaniet som sins emellan de olika kompanierna.
Båtsmännen vid de roterade kompanierna uppfordrades antingen till hel
årstjänst eller till sex månaders sommartjänst vart tredje år. Då
order om uppfordring kom skulle båtsmannen av roten utrustas med
utrustningspersedlar samt matsäck som skulle räcka fram till
embarkeringsorten. Visby var embarkeringsort för 1:a kompaniet och
Klintehamn för 2:a kompaniet. Roten hade inga skyldigheter att skjutsa
båtsmannen till embarkeringsorten, däremot var han skyldig att se till
så att båtsmannens utrustning kom dit. Oftast fick väl båtsmannen
slinka med på lasset. Vid framkomsten till embarkeringsorten skulle
kompanichefen visitera sina båtsmän. Han medföljde även karlarna fram
till stationen. De gotländska båtsmännen övertransporterades i allmänhet med särskilt rekvirerat skepp till Böda på Öland. Därifrån färdades de under äldre tider med hästskjuts och senare med tåg fram till Karlskrona. Vid framkomsten indelades och utplacerades de på de skepp som tjänstgöringen skulle ske på.
Tjänsten ombord Efter
framkomsten till Karlskrona började båtsmannens egentliga tjänst.
Tjänstgöringen i land utgjordes i huvudsak av arbete vid varvet. Till
sjöss bestod arbetet av s.k. släparbete, vilket innebar bl.a betjäning
vid kanonerna, rodertjänst samt till "väders". En båtsman som
kunde Compassen kallades befaren och fick ibland tjänstgöra och ansvara
för rorgången samt handlodningen. Ett normalstort skepps besättning
utgjordes av ca. 70 korpraler och volontärer, ca. 20 kofferdimatroser,
ca. 250 båtsmän, ca. 110 soldater, ca. 30 skeppsgossar samt ca. 20
drängar. På en fregatt var vanligen kommenderade ca. 40 korpraler och
volontärer, ca. 10 kofferdimatroser, ca. 120 båtsmän, ca. 100 soldater,
ca. 20 skeppsgossar samt ca. 15 drängar. Då
tjänstgöringen ombord var ganska enahanda och strävsam kunde de
regelbundna gudstjänsterna medföra lite avkoppling för manskapet. Även
det rikligt utdelade brännvinet kunde ofta förhöja manskapets känsla
för tjänsten. Under
strid användes huvuddelen av manskapet till arbete vid kanonerna.
Båtsmännens uppgift var bl.a att hala i taljorna eller med hjälp av
diverse spakar ändra kanonens sidoriktning. För själva gevärsstriderna
och fäktningarna svarade i huvudsak soldaterna. Manskapet
hade sina kojplatser i de nedre regionerna av skeppet. Två man delade på
en kojplats, en sov när den andra arbetade. De eventuella personliga
ägodelarna samt en del kläder förvarades i en sjömanskista som delades
mellan fyra män. Maten
ombord utgjordes av kött, fläsk och fisk. Maten var hårt saltat för
att kunna hålla sig under en längre tid. Brödet var s.k. knallar,
bakade av råg och hårda som sten. Varje dag fick båtsmannen 1 1/2
kvarter (ca. 1/2 liter) brännvin. Maten och drickat intogs vid s.k.
fatlag eller backlag där borden var upphängda mellan kanonerna,
vinkelrätt mot sidorna av skeppet. Man åt ur backar och som bestick
användes oftast endast båtsmannens egen sjökniv. Vad
man åt och hur mycket var reglerat genom en spisordning. I en sådan
spisordning för åtta man i ett fatlag år 1782 upptogs:
MORGON Måndagar:
16 lod (1lod=13.25gr) smör, 4 jumfrur (1 jumfru=8.2 cl) brännvin. Tisdagar:
1 mark salt sill, 4 jumfrur brännvin. Onsdagar:
Lika med måndagar. Torsdagar:
Lika med tisdagar. Fredagar:
Lika med tisdagar. Lördagar:
Lika med måndagar. Söndagar:
Lika med tisdagar.
MIDDAG Måndagar:
2 kannor surkål, 1 kvarter havregryn, 4 marker fläsk. Tisdagar:
4 1/2 kvarter ärtor, 1 kvarter havregryn, 6 marker salt kött. Onsdagar:
4 1/2 kvarter ärtor, 1 kvarter havregryn, 2 kvarter salt sill. Torsdagar:
Lika med måndagar. Fredagar:
Lika med tisdagar. Lördagar:
Lika med onsdagar. Söndagar:
6 marker salt kött, till pudding: 4 marker vetemjöl och 20 lod smör. AFTON Alla dagar lika: 7 kvarter korngryn, 20 lod smör och 4 jumfrur brännvin.
Krigstukten ombord Då
manskapet på de gamla skeppen levde tätt inpå varandra och riskerna
för osämja var stor var den hårda disciplinen ett måste. Straffen för
överträdelser var därför oftast ganska hårda. I
Kungl. Majts. sjöartiklar från 1685, bearbetade 1755 och 1795 beskrivs
hur tukten ombord under 1700-talet bedrevs. "Att
springa rå" och att "dragas under kölen" tillhörde de
straff som ibland utdelades. Med
att springa rå menades att brottslingen med en tyngd vid ena låret och
en lina vid det andra hissades upp under storrån. Fästet lossades och
karlen försvann ner under vattenytan. Med hjälp av linan halades han
därefter in. Att
dragas under kölen (kölhalning) kan i det närmaste betraktas som en
dödsdom. Mannen som skulle straffas bands runt midjan med en lina som
drog under skeppets botten. En tyngd bands vid brottslingen, som därefter
hissades upp i storrånnocken. Med linan som gick under skeppets botten
firades karlen ner och under kölen och därefter upp på skeppets andra
sida. Vid passagen runt kölen hände det väldigt ofta att armar och ben
krossades eller att karlens nacke bröts. Båda
dessa straff avskaffades år 1755. En
av de vanligaste bestraffningsmetoderna under 1700-talet var spö med den
niosvansade katten. Den bestod av ett träskaft försedd med nio
repstumpar med vardera tre knutar. Brottslingen hölls fast av sina
kamrater och fick antingen liggande, stående eller sittande ta emot
kattens snärtar över ryggen. Denna form av bestraffning avskaffades
1798. En
annan form av bestraffning var "gatlopp". Där fick den som
skulle bestraffas springa mellan två led av manskap, som med käppar
skulle slå den springande. Denna bestraffning avskaffades 1812. Under
senare tider var fängelse på vatten och bröd den vanligaste
bestraffningsformen. Här
några bestämmelser ur Kungl. Majts sjöartiklar: Där
någon beslås att dyrka och tillbedja avgudar, döva vapen och värjor
eller umgås med trolldom, vidskepelse och slika okristliga konster, emot
honom skall förfaras efter Guds och Sveriges allmänna lag. Den
som drucken eller nykter försmädar Herrans Namn eller gör gäckeri av
Gudstjänsten, Sakramenten eller Guds ord, han skall dömas till svärdet
och dö utan alla nåder. Den
som bannar, svär, ljuger och bedrar straffas hårt, svärjaren sättes i
häktelse och järn samt skall "göra Gudi avbön på knäna, när
korum råder". När gudstjänst förättas och bönerna läsas skola
alla stå på knä, föreskrives därjämte. Rymning
från fartyg straffas med livets förlust, likaledes överfall mot vakt
på post samt mot profoss och dennes medfölje, när de i sina ämbeten
stadda äro att någon fasttaga. Har sammangaddning skett till myteri, så
skall upphovsmannen straffas till gods, ära och liv, men de andra efter
lotten upphängas till var tionde man. Om någon överlöper till fienden,
så skall hans namn anslås på galgen, hans egendom konfiskeras och, om
han fås igen, skall han dödas utan alla nåder. Den
båtsman, som ombord är och sig icke manligen försvarar eller redeligen
fäktar, haver officeren våld saklöst att nedstöta. Sover
någon eller är drucken på sin post, skall han, om det sker i krigstid
emot fienden, dragas tre gånger under kölen men eljest springa rå två
gånger. Allt
fylleri och kortspel inom skeppsbord förbjudes vid straff att sitta i
järn vid vatten och bröd, bliva förvisad utan avsked, få några slag
för masten eller springa rån. Släpper
någon eld av oaktsamhet så att skeppet förbrännes, drages tre resor
under kölen. Bliver elden släckt, drages tvenne resor under kölen. Går någon med bart ljus utan lykta i skeppet springe första gången rån, andra gången drages under kölen.
Livet på roten Då
båtsmannen inte gjorde sin tjänstgöring i Karlskrona var han hemma på
roten och brukade sitt lilla torp. Båtsmansfamiljernas
liv var hårt och slitsamt. Ofta var barnaskaran stor och
försörjningsmöjligheterna förutom tjänsten var mycket små. Sämjan
mellan båtsmannen och rotehållarna var inte heller alltid den allra
bästa. På
den sociala rangskalan kan man säga att båtsmannen stod på en ganska
låg nivå i socknen. Under äldre tider var han egentligen en vanlig
dräng som under en viss tid tjänade kronan. Var
båtsmannen s.k. befaren kunde han i allmänhet läsa och skriva och kunde
då i bland få arbeta som skolmästare. Ofta hade båtsmännen ett litet arbete på sidan om. Det kunde vara som skräddare, skomakare, snickare mm. Han fick dock inte på några villkor inkräkta på de ordinarie hantverkarna som fanns i socknen.
Mönstringar Bara
för att båtsmannen vistades hemma på roten innebar det inte att
kontakten med det militära upphörde. Med
jämna mellanrum skulle besiktnings-, beklädnads- och generalmönstringar
hållas. Besiktningsmönstringar
hölls med det avskedade manskapet. Före och efter uppfordringarna hölls
beklädnadsmönstringar. De skulle hållas av kompanichefen tillsammans
med landshövdingen. Där skulle upprättas listor över de persedlar som
eventuellt skulle kasseras och bytas ut. Roten ålades därefter att se
till att de persedlar som underkänts byttes ut. Generalmönstringar
skulle hållas vart tredje år men ändrades med sedermera till vart
femte. Mönsterherren, som utsågs av konungen, var i allmänhet en högre
amiralitetsofficer. Till sin hjälp hade han en mönsterkommissarie. Under
mönstringen skulle båtsmannen noggrant granskas. Han skulle bl.a
undersökas av en fältskär. De båtsmän som inte klarade de olika
kontrollerna avskedades och nya antogs och inskrevs i rullorna. Roten skulle till mönstringarna medtaga sin båtsmans inskrivningsbevis, likvidationsbok samt tidigare upprättade kontrakt.
Kyrkparader Kyrkparader
skulle hållas minst en gång i kvartalet på tider som bestämdes av
kompanichefen. Vid
paraderna skulle båtsmännen bära sina uniform. Korpralen var den som
ledde själva kyrkparaden. Han skulle där av båtsmännen förhöra sig
om det inträffat något speciellt i hans korpralskap. Det kunde vara om
någon båtsman hade problem med sina rotehållare, vad de hade för
sysselsättning i orten mm. Om
korpralskapet bestod av flera socknar så kunde paraden delas upp, och då
fick vicekorpralen befälet över den andra gruppen. Kyrkparaderna
var förutom att visa upp sig för sockenborna utanför kyrkan även en
form av visitation. Om det där skulle visa sig att någon båtsman
misskött sig eller vanvårdat sin uniform eller utrustning så skulle det
anmälas av korpralen till kompanichefen. Vid kyrkparaderna skulle korpralerna även "öfwa manskapet uti att kunna, wid träffandet af en officer eller förman, göra den helsning eller honneur, som reglementet föreskrifwer, samt wid uppställning på twå och tre leder kunna hålla fullkomlig rättning, och hastigt intaga densamma, kunna öppna och sluta lederne, göra wändningar och marchera, hwarwid i synnerhet iakttages, att alla rörelser ske på en gång och med noggrannaste takt, äfwensom när halt göres och commandoordet är utsagt, karlen stannar orörlig till dess front och rättning commenderas, då han med små steg och skyndsamhet intager rättningen".
Gratialer Under
äldre tider fick de kasserade och sjuka båtsmännen, som hade avskedats,
viss hjälp till sitt uppehälle ur den s.k. armbössan. Mot
slutet av 1600-talet ansågs dock att båtsmännen på äldre dar borde
underhållas av sina rotehemman, vilket dock sällan skedde. Enligt
ett reglemente från år 1696, utfärdades nya bestämmelser vilka som
eventuellt kunde komma i åtnjutande av gratial. Det var i första hand de
som i rikets tjänst skadats vid aktioner mot fienden och som därefter
inte kunnat upprätthålla sina tjänster. Till gamla och orkeslösa samt
till avlidna båtsmäns familjer, upp till fem år efter dödsfallet,
utbetalades gratial, dock inte till rotebåtsmännen som liksom tidigare
skulle underhållas av sina rotar. De erhöll istället efter ett påbud
från 1734 medel ur en s.k. underhållskassa som de själva vid
antagningen hade inbetalt. Till denna kassa kom sedermera att vid varje
avräkningsmöte av roten att inbetalas en summa av 6 öre smt. År
1779 ändrades stadgan till att endast gälla de båtsmän som var över
60 år och som hade tjänat kronan i minst 35 år samt dessutom
deltagit i någon sjöaktion. 1786
genomdrevs en stadga där de avskedade, orkeslösa och förlamade
båtsmännen skulle erhålla ett gratial. Båtsmännen
skulle indelas i olika klasser: 1.
De som under krigshändelser hade förlorat någon lem eller på annat
sätt hade ådragit sig sådana skador att de var helt
"fördärvade". De skulle erhålla 15 riksdaler specie årligen. 2.
De som under krigshändelser eller under annan tjänstgöring mist
antingen någon lem eller förlamats. De skulle årligen få ett gratial
på 7 riksdaler specie. 3.
De som i tjänsten hade skadats och därför avskedats. De skulle erhålla
6 riksdaler specie årligen. 4.
De som troget hade tjänat kronan i minst 15 år. De skulle få en gratial
på 2 riksdaler specie årligen. 5.
De orkeslösa som tjänat kronan minst 15 år. De skulle åtnjuta 2
riksdaler specie årligen. Punkterna 4 och 5 gällde endast båtsmän som fyllt 60 år.
Örlogsstationer Platserna
där man under äldre tider förlade skeppen, då de inte var på
krigståg, kallades skeppsgård. Där fanns förutom uppläggningsplatser
för skeppen i allmänhet även en varvsanläggning för nybyggnader och
reparationer. De
skeppsgårdar, som de gotländska båtsmännen kom i beröring med, var i
huvudsak de i Stockholm och Karlskrona. Under åren 1658 och 1659 var de
förlagda i Landskrona, 1679 i Kalmar samt 1680 i Riga. Skeppsgården
i Stockholm var mellan åren 1522 till 1680 huvud- station för den
svenska örlogsflottan. Den ursprungliga platsen för själva
skeppsgården var nedanför nuvarande Logården och där Skeppsbrokajen
är uppförd. Under 1500-talets mitt tvingades man flytta den allt mer
växande flottan till Käpplingeholmen, nuvarande Blasieholmen som då
fick namnet Skeppsholmen. Under
Erik XIV:s regeringstid anlades stapelbäddar, smedjor, verkstäder samt
diverse skeppsbodar. På andra sidan vid Ladugårdslandet uppfördes en
repslagarbana. Under
Karl XII:s krig i början av 1700-talet kunde det ligga ända upp till ett
sjuttiotal skepp förlagda där under vinterhalvåren. På
Djurgårdslandet mitt emot Skeppsholmen var båtsmanshusen belägna. Efter
att det blivit beslutat att huvudstationen skulle flyttas till Karlskrona
kom endast en mindre eskader att ha sin förläggning här. På
1720-talet förlades skärgårdsflottan här och den gamla skeppsgården
kom återigen till användning. Under
1700 och 1800-talen skedde diverse utbyggnader av stationen.
År 1841 uppfördes bl.a Skeppsholmskyrkan, den äldre kyrkan på
Myntholmen hade brunnit ner 1822. Två nya dockor anlades på Beckholmen
och kanslihus och exercishus byggdes på Skeppsholmen. År
1679 befallde Karl XI greven Hans Wachtmeister att undersöka om det fanns
någon möjlighet att anlägga en ny örlogsstation i södra Sverige.
Greve Wachtmeisters ansåg att den blekingska kusten väl motsvarade
konungens önskningar. Generalguvernören över Skåne och Blekinge, Johan
Gyllenstierna, föreslog konungen en plats som kallades "bondens
kalvhage" och som var belägen på Trossön. Karl XI besökte själv
stället och fann den "särdeles väl situerad". Order gavs att
under den kommande hösten skulle större delen av örlogsflottan
förflyttas dit. Under
åren 1679 och 1688 uppfördes en mängd byggnader, däribland
Amiralitetskyrkan. År
1688 besökte konungen stationen och blev mycket belåten med vad han såg
där. Det bestämdes nu att "Karlskrona" hädanefter skulle bli
rikets huvudstation för örlogsflottan. Karlskrona kom under nästan 200 år att bli de gotländska båtsmännens tjänstgöringsort. |
_________________________________________________________________________________________ |
Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig. Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper |
Till huvudsidan Kontakta sidansvarig |