Föregående sidaa

Pansarbil m/40

Pb m/40

   

Vikt:

7 - 8 ton

Antal i tjänst:

15 + 30 st, 1940-1958

Hastighet:

5-80 km/h

Byggår:

 

Besättning:

6 man

Utrangerad:

 

Längd:

5,12 m

Samband:

 

Aktionsradie:

200 km

Bredd:

2,25 m

Kanon:

20 mm Madsen eller Bofors automatkanon

Höjd:

2,15 m

Övrig beväpning:

3 st 8 mm Madsen kulsprutor

Pansar:

Helsvetsat, 3-13 mm pansarstål

Motor:

6-cyl, Scania-Vabis 142 hk Volvo FBL 135 hk

Chassi:

4-hjulsdrift och 4-hjulsstyrning

Växellåda

5-växlad

 

Styrning från båda ändar. Sikten optiska. I juni 1941 överfördes en pansarbilskvadron ur K 3 till Gotland. I denna ingick bl a pb m/40. Pbil m/39 eller m/40 hade en låg kaross med sluttande, om än tunt pansar. Motorn var en 135 hk Scania-Vabis bensinmotor som satt i mitten till vänster i fordonet. Besättningen bestod av sex man, en förare och en skytt längst fram i chassit, två liknande positioner längst bak, och två mans besättning i tornet med en 20 mm automatkanon och en lätt kulspruta.

Tre fordon levererades i april 1938 till Danmark och en andra delserie om femton fordon var klara för leverans då andra världskriget bröt ut i september 1939. De ännu ej levererade fordonen beslagtogs av Sverige, där de användes i armén med beteckningen Pansarbil m/39. Armén beställde ytterligare trettio fordon, men eftersom Landsverk inte hade kapacitet att bygga dessa, gavs beställningen till Volvo. De fordon som tillverkades av Volvo hade en Volvo-motor, och fick därför beteckningen m/40.

 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig