Föregående sidaa

Stridsvagn m/41

strv m/41

Stridsvagnar m/41 vid P 1 G på Visborgs slätt

 

 

Stridsvagn m/41 var en licenstillverkad tjeckoslovakisk stridsvagn med beteckning TNH. I december 1940 tecknades avtal om licenstillverkning av TNH. Två modeller S I och S II licenstillverkades vid Scania-Vabis i Södertälje.

Strv m/41 S I användes främst på P3 i Strängnäs och S II på P4 i Skövde. Vagnen var på P3 huvudstridsvagn i brigaden, och gjorde sig känd för att vara pålitlig och driftssäker. De sista vagnarna i S II-serien byggdes redan på fabriken om till Stormartillerivagn m/43 (SAV m/43). Samtliga stridsvagnar av typen m/41 byggdes i slutet på 50-talet om till Pansarbandvagn 301. I samband med detta plockades tornen av och användes istället som värntorn.

 

 

Strv m/41 S I

Vikt:

10.500 kg 

Antal i tjänst:

116 st

Hastighet:

48 km/h

Byggår:

1941-43

Besättning:

4 man

Utrangerad:

 

Längd:

4540 mm

Samband:

 

Aktionsradie:

 

Bredd:

2140 mm

Kanon:

1 st 37 mm Boforskanon m/38

Höjd:

2350 mm

Övrig beväpning:

2 st 8 mm ksp m/39

Pansar:

8 - 25 mm

Motor:

Scania-Vabis 142 hp 1664

Chassi:

 

Växellåda

5+1 Praga Wilson

   

Strv m/41 S II

Vikt:

11.000 kg

Antal i tjänst:

104 st

Hastighet:

48 km/h

Byggår:

1941-43

Besättning:

4 man

Utrangerad:

 

Längd:

4605 mm

Samband:

 

Aktionsradie:

 

Bredd:

2140 mm

Kanon:

1 st 37 mm Boforskanon m/38

Höjd:

2350 mm

Övrig beväpning:

2 st 8 mm ksp m/39

Pansar:

8 - 50 mm

Motor:

Scania-Vabis 160 hp L-603

Chassi:

 

Växellåda

5+1 Praga Wilson

   
 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig