Stridsvagn 74 har sitt
ursprung i stridsvagn m/42. Man byggde ett nytt torn som monterades på
chassiet från en strv m/42. Tornen tillverkades av Landsverk, 113 st
och Hägglund & Söner 112 st. Kanonen var en lvk m/37.
År 1957 påbörjades
serietillverkningen av strv 74, och slutleveransen skedde 1960.
Stridsvagnen förekom i två modeller, 70 stycken strv 74 V byggdes av
strv m/42 TV, och 155 stycken strv 74 H av strv m/42 TH.
Skillnader mellan de två
vagntyperna V och H var att V var utrustad med frikoppling och en vanlig
5-växlad låda där växlarna 3-5 var synkroniserade. H-vagnen
hade en hydraulisk 2-växlad låda där man med växelspaken i bakre
lägen kopplade ur hydrauliken och mekanisk växel kom in i stället.
Det fanns ingen kopplingspedal utan motorkopplingarna sköttes med växelspaken.
Man kunde även genom att föra spaken i sidled skifta mellan terräng-
och landsvägsväxel. Utvändigt kunde man inte se någon skillnad på H
eller V-vagn.
Eftersom vikten ökat c:a 4
ton, ökades bl a motorstyrkan genom att man bytte ut förgasaren mot
ett annat insprutningssystem. Bandbredden utökades, förarluckan fick
dubbla periskop mm mm.
Vagnen var i tjänst till och
med 1981. Ett flertal av tornen användes istället till värntorn.