Föregående sidaa

Stridsvagn 74

strv 74

   

Vikt:

26 ton

Antal i tjänst:

 

Hastighet:

45 km/h

Byggår:

 

Besättning:

4 man

Utrangerad:

 

Längd:

7,93 m (inkl. eldrör)

Samband:

 

Aktionsradie:

 

Bredd:

2,43 m

Kanon:

7, 5 cm kanon, Bofors L/60

Höjd:

3 m

Övrig beväpning:

2 st 8 mm ksp m/39 strv

Pansar:

 

Motor:

2 st 170 hp Scania-Vabis bensinmotorer typ L 607, 340 hk

Chassi:

 

Växellåda

 

 

Stridsvagn 74 har sitt ursprung i stridsvagn m/42. Man byggde ett nytt torn som monterades på chassiet från en strv m/42. Tornen tillverkades av Landsverk, 113 st och Hägglund & Söner 112 st. Kanonen var en lvk m/37.

År 1957 påbörjades serietillverkningen av strv 74, och slutleveransen skedde 1960. Stridsvagnen förekom i två modeller, 70 stycken strv 74 V byggdes av strv m/42 TV, och 155 stycken strv 74 H av strv m/42 TH. 

Skillnader mellan de två vagntyperna V och H var att V var utrustad med frikoppling och en vanlig 5-växlad låda där växlarna 3-5 var  synkroniserade. H-vagnen hade en hydraulisk 2-växlad låda där man med växelspaken i bakre lägen kopplade ur hydrauliken och mekanisk växel kom in i stället. Det fanns ingen kopplingspedal utan motorkopplingarna sköttes med växelspaken. Man kunde även genom att föra spaken i sidled skifta mellan terräng- och landsvägsväxel. Utvändigt kunde man inte se någon skillnad på H eller V-vagn.

Eftersom vikten ökat c:a 4 ton, ökades bl a motorstyrkan genom att man bytte ut förgasaren mot ett annat insprutningssystem. Bandbredden utökades, förarluckan fick dubbla periskop mm mm.

Vagnen var i tjänst till och med 1981. Ett flertal av tornen användes istället till värntorn.

 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig