Vikt: |
4,2 ton |
Antal i tjänst: |
32 st, 1931-1958 |
Hastighet: |
60 km/h
|
Byggår: |
|
Besättning: |
5-6 man |
Utrangerad: |
|
Längd: |
3,3 m |
Samband: |
|
Aktionsradie: |
150 km |
Bredd: |
1,8 m |
Kanon: |
1 st 37 mm marinkanon 98B
alt. 1 st
20 mm automatkanon m/40B |
Höjd: |
2,75 m |
Övrig beväpning: |
2 st 8 mm
kulspruta m/36 |
Pansar: |
5,5 mm |
Motor: |
6-cyl, 78
hk (Chevrolet alt. Volvo) |
Chassi: |
|
Växellåda |
|
|
|
|
|
|
|
I juni 1941 överfördes en
pansarbilskvadron ur K 3 till Gotland. I denna ingick bl a pb m/31. Pansarbil m/31 var i stort
sätt en lastbil som hade fått en pansarbeklädnad, skottsäkra ringar
och utrustats med kulsprutor. Sammanlagt tillverkades 30 stycken.
Pansarbilen byggdes på två chassin, Volvo och Chevrolet. Det fanns
olika årsmodeller från 1931 till 1940. Skillnaden mellan de olika
modellerna var inte så stor.
I början ingick bilarna i
kavalleriets spaningsskvadroner där varje pluton bestod av tre bilar.
Två bilar var beväpnade med kulspruta på flaket och en bil med en 37
mm marinkanon m/1898. Samtliga bilar hade dessutom en kulspruta på
passagerarplatsen. 1942 skedde en ombeväpning då samtliga bilar fick
en 20 mm automatkanon med parallell kulspruta på flaket. Pansarbilen utgick ur
organisationen 1958.
|
|
|
|
|
|
|
|