Typ: Fokker C.V-D.
Tillverkare: Nederlandse Vliegtuigenfabriek, Amsterdam.
Flygvapennummer 352. Tillhörigt F 3 Kungl. Östgöta
flygflottilj.
Haveri den 20/1 1940 vid Fårösund. Märkning 5-2 (?)
Flygförare kadett Arne A. Persson, mekaniker vpl. korpral Gustavsson oskadade
Genomsjunkning vid landning.
När flygplanet tog mark gick skidorna sönder och flygplanet ställde sig på
nosen.
Skador flygplan:
Motorfundament och landningsställ kassabla.
En del spryglar å undervingen skadade.
2 st. kompl. skidor kassabla.
Skador motor:
De två nedre cylindrarna troligen kassabla.
Avgassamlaren deformerad.
Beräknad reparationskostnad fpl kr 2.000:-, motor kr 4.000:-, totalt kr 6.000:-
Förhör hållet med anledning av haveri
Kadett Persson uppgav:
Han hade under 1 t 20 min med flygplan 61 (352) haft målbogsering för KA 3 på
2000 m höjd. Vid uppdragets slut planérade P. till 400 m med motorn pådragen
till omkring 1000 v/min. varefter wiren släpptes på bombfältet och P. gick in
för landning på flygfältet. På 100 m drog P. av motorn för att landa. Efter
passerandet av flygfältsgränsen på omkring 10-15 m kände P. att planet sjönk
igenom, varför han drog på motorn. Denna tog ej av okänd anledning och planet
tog mark för hårt, studsade en gång och svängde omedelbart omkring 20 grad. åt
höger. Detta berodde troligen på, att höger skidpar bromsats upp i en snödriva.
Efter omkring 15 m stannade planet och ställde sig på frampartiet med motorn i
snön. Vid besiktning befanns vänster skidpar vara splittrat och svängt bakåt och
hela landningsstället hade deformerats. Om detta skett vid stöten mot marken
eller under svängen kunde inte avgöras.
Korp. Gustavsson uppgav:
Han hade medföljt som mekaniker. Som han satt baklänges och var sysselsatt med
att plocka in målamortisörer, så hade han ej uppmärksamheten riktad framåt.
Enligt hans uppfattning tillgått som ovan beskrivits.
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet är orsakat av en felbedömning. Föraren har dock försökt rätta till
saken genom pådragning av motorn, vilken dock ej tagit. Man kan därför ej lägga
skulden på föraren, varför de uppkomna skadorna ersättes av Kronan.
Kasserat den 20/4 1943.
|