Haveri vid Roma flygfält 8/9 1944. S 16A. Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S. Regnr: 3302 |
|
S 16A. Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S. Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien. Flygvapennummer: 3302. Tillhörigt F 11 Kungl. Södermanlands flygflottilj. Haveri 1944-09-08 vid Roma flygplats. Märkning 11-5. Besättningen: Flygförare korpral Sven-Olof Holmström Flygspanare fänrik Ernst Iacobi |
|
S 16A Caproni Ca 313 R.P.B./s. F 11 Kungl Södermanlands flygflottilj. Registreringsnummer: 3302. Motortyp: Isotta Fraschini IF Delta RC 35. Motornummer: 197, 202. Förare och övrig besättning: Korpral Holmström ff, Fänrik Iacobi fs. Orsak till haveri: Kollision under körning i mörker med träd. Skadornas omfattning, Flygplan: Framkantfanér och två sprygelnäsor skadade å vänster vinge. Skadornas omfattning, Motor: Inga. Skadornas omfattning, Besättning: Inga. Beräknad rep. kostn. för fpl och motor: 320:- Undersökningsprotokoll D nr: 33:26/44
Protokoll Hållet vid förhör angående materiel som skadats den 29/9 1944 vid Skavsta. Fpl typ: S 16. reg. nr: 3302 flj nr: 5.
Närvarande: Fänrik Penner Förhörsledare Fröken Ljungberg Protokollförare
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet). Kollision under körning i mörker med träd.
Sergeant I. E. Norin med anmälan.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att fpl 3302/5 den 8/9 vid utkörning från fpl.värn under mörker kolliderade med ett träd, varvid följande skador uppstodo: Framkantfanér och två sprygelnäsor skadade å vänster vinge.
Fältpost 80150 8/9 1944.
Protokoll över förhör med anledning av kollision med fpl typ S 16. reg nr: 3302 flj nr 12.
Vid kompletterande förhör med fänrik Iacobi
framkom följande: I. hade i uppgift att
genomföra ett spaningsföretag från Roma
flygplats. Starten skulle ske i mörker.
Flygplanet var uppställt i värn och måste
därför först köras ut på flygfältet.
Händelseförloppet i övrigt överensstämmer
helt med tidigare uppgifter. Om de två i
korpral Holmströms redogörelse nämnda
vaktposternas uppgifter kunde I. ej påminna
sig något. Omedelbart efter kollisionen
förde I. på order av kapten Kullenberg
flygplanet åter till dess värn. Uppläst och vidkänt: E. Iacobi Fänrik
Nyköping 11 januari 1945. Fänrik
Fänrik Iacobi anförde i huvudsak följande: att han var kommenderad som fs i fpl 3302, att han under utkörningen höll uppsikt åt höger, att han tillsagt ff att ej köra för långt åt vänster genom passagen, att han i övrigt icke hade något att anföra. Uppläst och vidkänt E. Iacobi
Korpral Holmström anförde i huvudsak följande: att han var kommenderad som ff på fpl 3302, att han skulle köra ut fpl på flygfältet kl 0315, att det var fullständigt mörkt ute, att fpl vid utkörningen måste passera mellan ett dike och ett träd, att han körde fram till passagen, att han där uppmärksammat två vaktposter, att han förmodade, att dessa skulle dirigera fpl, att han väntade på tecken från dessa, att han då tecken uteblevo trodde det var klart att köra, att han fortsatte utkörningen, att han därvid kolliderade med trädet, att han i övrigt icke hade något att anföra. Uppläst och vidkänt. Sven-Olof Holmström Krp 767 Skavsta den 25/9
Bo Penner Förhörsledare
U. Ljungberg Protokollförare
Av förhör framgår, att skada föranletts av: bristande uppmärksamhet hos föraren.
Beslut: Målet hänskjutes till krigsrätt för åtal. |
|
Kasserat den 21/8 1945. ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.” |
_________________________________________________________________________________________ |
Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig. Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper |
Till huvudsidan Kontakta sidansvarig |