Haveri vid Roma flygfält 8/9 1944. S 16A. Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S. Regnr: 3311 |
|
|
|
S 16A. Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S. Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien. Flygvapennummer: 3311. Tillhörigt F 11 Kungl. Södermanlands flygflottilj. Haveri den 8/9 1944 vid Roma. Märkning 11-12. Besättningen: Flygförare korpral Sven-Olof Holmström Flygspanare fänrik Ernst Iacobi |
|
S 16A Caproni Ca 313 R.P.B./s. F 11 Kungl Södermanlands flygflottilj. Registreringsnummer: 3311. Motortyp: Isotta Fraschini IF Delta RC 35. Motornummer: 199, 115. Förare och övrig besättning: Korpral Holmström ff, Fänrik Iacobi fs. Orsak till haveri: Kollision under körning i mörker med transportabelt flodljus. Skadornas omfattning, Flygplan: Höger propeller deformerad. Bränsletank och plåtar på flodljuset sönderslagna. Skadornas omfattning, Motor: Inga. Skadornas omfattning, Besättning: Inga. Beräknad rep. kostn. för fpl och motor: 908:- Undersökningsprotokoll D nr: 33:23/44.
KUNGL. SÖDERMANLANDS
FLOTTILJEXP AVD VI
Protokoll Hållet vid förhör angående materiel som skadats den 29/9 1944 vid Skavsta.
Fpl typ: S 16. reg nr: 3311 flj nr: 12.
Närvarande: Fänrik Penner Förhörsledare Fröken Ljungberg Protokollförare
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet). Kollision under körning i mörker med transportabelt flodljus.
Materielskadornas omfattning:
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande: C. Annan materiel 500:-
Reparation av flodljuset 408:29 Nyköping den 12/1 1945 Birger Schyberg Depåchef /Arne Almé
Sergeant I. E. Norin med anmälan.
Till Chefen för 1. divisionen. Härmed får jag vördsamt anmäla, att fpl 3311/12 den 29/9 kolliderade med div:s transportabla flodljus vid utkörning till startlinjen, varvid följande skador uppstodo: Å fpl: Höger propeller nr 2816/3953, bladen krökta och sargade i framkanten.
Flodljus: 1. Plåtbeklädnaden över motorn
bortsliten. 3. Bensintanken bortsliten och sönderslagen. 4. Oljemanometern sönderslagen.
5. Låda för reservdelar delvis
trasig. Stnavdch |
|
|
|
Protokoll över förhör med anledning av kollision med fpl typ S 16. reg nr: 3311 flj nr: 12.
Vid kompletterande förhör med fänrik Iacobi
framkom följande: Uppläst och vidkänt: E. Iacobi Fänrik
Nyköping 11 januari 1945. Bo Penner Fänrik
Fänrik Iacobi anförde i huvudsak följande: att han var kommenderad som fs i fpl 3311, att han vid utkörningen ej kunnat upptäcka flodljuset, att flodljuset ej var försedd med varningslampa, att ingen TL fanns vid startlinjen, att han i övrigt icke hade något att anföra. Uppläst och vidkänt. E.Iacobi.
Korpral Holmström anförde i huvudsak följande: att han var kommenderad som ff på fpl 3311, att kl var 0335 var der fullständigt mörkt ute, att han hade kört ut fpl på flygfältet, att han skulle köra bort till startplatsen, att en lyktrad blivit utställd för att ange startriktningen (skiss bifogas), att han före uppställningen till start ämnade passera lyktraden och kontrollera startriktningen och dess utsträckning. att han vid utkörningen ej hade sett flodljuset, att flodljusets varningslampa ej var tänd, att ingen TL fanns ute vid startlinjen, att han vid passerandet av lyktraden kolliderade med flodljuset, att han i övrigt icke hade något att anföra. Uppläst och vidkänt Sven-Olof Holmström Krp 767
Av förhör framgår, att skada föranletts av: att flodljusets varningslampa ej varit tänd.
Skavsta den 29/9 1944. P O Penner Förhörsledare U. Ljungberg Protokollförare
Beslut: Målet hänskjutes till krigsrättför åtal. Nyköping den 12/1 1945 Birger Schyberg Depåchef /Arne Almé |
|
Kasserat den 15/3 1945. |
_________________________________________________________________________________________ |
Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig. Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper |
Till huvudsidan Kontakta sidansvarig |