|
3347 |
B 16A. S 16A. Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S.
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano,
Italien. Flygvapennummer: 3347. Tillhörigt F
11 Kungl. Södermanlands flygflottilj. Haveri
den 14/9 1944 vid Roma. Märkning 11-9.
1 mekaniker furir Gösta Nilsson oskadad.
Orsak till haveri: Kollision under körning
på marken med annat fpl (3359/1). Flygplanet
fördes av 1. mekaniker utan tillstånd.
Skador flygplan: Vänster vinges båda
vingbalkar avslagna c:a 1,5 m från
vingspetsen. Beräknad reparationskostnad
5.600:- kr
Ur protokoll: Förhöret föranlett av (kort
redogörelse över händelseförloppet):
Under körning på marken kolliderade fpl 3359
med fpl 3347.
Furir 30 Nilsson anförde följande:
att han tjänstgjorde som 1. mekaniker på fpl
1,
att fpl stod uppställt i värn,
att han den 14/9 c:a kl 1300 fick order om
att fpl vis skymningen skulle ställas upp på
fältet längs allén,
att c:a kl 1800 flygförarna började hämta de
andra fpl men ingen kom till fpl 1,
att då fpl 1 varit ur tjänst på grund av
översyn han trodde, att man glömt avdela
någon för att hämta det,
att han efter att ha väntat c:a 15 min själv
körde ut fpl ur värnet,
att när efter en stunds ytterligare väntan
fortfarande ingen flygförare kom och då han
såg att samtliga andra fpl hade hämtats
började han köra fpl mot fältet i tanke på
att han snart skulle möta någon flygförare,
att han var rädd att det skulle hinna bli
mörkt innan någon förare kommit för att
hämta fpl och med tanke på de haverier som
förut inträffat vid div under utkörning
nattetid från värnen till fältet, ansåg han
att det var säkrare om han körde fpl förbi
de svåraste passagen medan det ännu var
ljust än om någon flygförare gjorde det
under mörker,
att han ej mötte någon flygförare varför han
körde fpl ända fram till
uppställningsplatsen.
att fpl skulle ställas upp längst ut till
höger om uppställningsplatsen men då han
såg, att denna plats för tillfället var
upptagen av ett annat fpl han beslöt att
tills vidare ställa upp fpl i en lucka
mellan fpl 9 och 63,
att denna lucka var c:a 50 m bred,
att när han hunnit till en punkt ungefär 20
m till höger om fpl 63 han märkte, att
bromsarna inte togo och då det var för sent
att svänga med tillhjälp av motorerna,
kuperade, varför fpl fortsatte att rulla på
grund av nedförsbacken tills det stötte mot
fpl 9,
att han före starten kört upp trycket i
bromssystemet och att bromsarna förut under
utkörningen hade funktionerat väl,
att han efter att ha passerat de svåraste
ställena på vägen ut från värnet observerat
att trycket varit uppe i 11 kg,
att han varit tvungen att använda bromsarna
mycket under utkörningen,
att bromstrycket när han skulle stanna vid
uppställningsplatsen bara varit 2 kg.
att han kört mycket långsamt hela vägen,
att han väl kände till att endast
förarutbildad personal får köra fpl typ 16
på marken,
att orsaken till att han ändå körde fpl var,
såsom han förut nämnt, att han ansåg
riskerna vid utkörning av fpl ur värnet
under mörker vara alltför stora,
att det alltså varit med tanke på fpl
säkerhet som han tagit risken att köra ut
det,
att han i övrigt icke hade något att
tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Gösta Nilsson
Furir
Furir 23 Boström anförde följande: att han
var 1. mek på fpl 63, att han ej såg själva
kollisionen, att han uppskattade avståndet
mellan fpl 9 och 64 till c:a 60 m.
Uppläst och vidkänt:
Eric Boström
Furir
Korpral 42 Lindström anförde följande: att
han befann sig i fpl 5, att han såg fpl 1
komma sakta rullande längs
uppställningsplatsen mot fpl 9, att han ej
kunde bedöma när motorerna å fpl 1 kuperades
då propellrarna voro igång hela tiden, att
han ej såg fpl 1 göra någon sväng, att han
väl kände till att endast förarutbildad
personal fick köra fpl av typ S 16 på
marken, att han visserligen ej sett någon
skriftlig order på detta men att det
muntligen sagts till vid flera tillfällen.
Uppläst och vidkänt:
Per Lindström
Furir 2033-45-38 Fagerberg anförde följande:
att han tjänstgjorde som 1. mekaniker på fpl
9, att han stod på fpl högra sida och
sålunda ej kunde se själva händelseförloppet
vid kollisionen, att han uppskattade
avståndet mellan fpl 9 och 63 till c:a 60 m,
att han väl kände till, att endast
förarutbildad personal får köra fpl av typ S
16 på marken.
Uppläst och vidkänt:
Nils Fagerberg
Av besiktning och förhör framgår, att skada
föranletts av: att furir Nilsson, utan att
vara kompetent härtill och trots förbud,
framkört fpl 1 på marken.
Skavsta den 9/10 1944
L. Iohnson
Förhörsledare
U. Ljungberg
Protokollförare
Beslut: Målet hänskjutes till krigsrätt för
åtal.
Nyköping den 12/1 1945
Birger Schyberg
Depåchef
/Arne Almé
Till CVV 1945-04-10; liten översyn,
motorbyte. Påbörjat 1945-04-11. 1945-05-22
”FF härmed meddela, att allt översyns- och
reparationsarbete på fpl typ 16 och motor
typ IF Delta t v skall avbrytas.” Kasserat
1945-08-21. ”Samtliga fpl 16 med tillhörande
motorer och propellrar äro härigenom
kasserade.”
Total gångtid: 294.40 tim |