Haveri på Bungefältet 27/7 1948. J 9 Seversky/Republic EP-1 model 106. Regnr: 2147 |
|
Haveri den 27/7 1948 vid
Bunge flygfält. J 9 Seversky/Republic EP-1 model
106. Registreringsnummer: 2147. Motortyp: Pratt & Whitney
Twin Wasp C3. Registreringsnummer 3728.
Flygförare furir
Gustav Bertil Brodin Skadornas omfattning:
Vänster och höger vinge: Vingspetsen deformerad. Vingens bakkant
bucklad från vingspetsinfästningen 1 m inåt. Yttre skevroderfästet
deformerat. Vingklaffen deformerad. Vänster skevroder: Knäckt.
Vänster landställ: Cyl. något krökt. Stabilisator: Båda halvorna
skadade i spetsen. Höjdroder: Båda halvorna skadade i spetsen. Beräknad kostnad:
Flygplanet reparerat jämlikt FF skrivelse MV 756:261 den 14/8-48.
Verklig kostnad 5.892:75:-. Orsak till haveri: Första
landning med flygplan J9. Undersökningsprotokoll
dnr: F 11 skaderapport 11:72 den 7/8-48. Underst. Prot. 28:13 den
24/9-48. Kort sammanfattning av
händelseförloppet, övningens natur samt haveriplats: Ground-loop i
samband inflygning på fpl-typen å Bunge flygfält.
Ordförande Kapten Jacobsson. Protokollförare Löjtnant Brycker Flygingenjör Ingeniör Ehrning
Besättning ff Brodin f. 11/5 1925 Tjänstegrad Furir Flygutbildad år1946-47 Utbildningsståndp. GFSU:2 Flygtid å fpl: 30 min. Total: 333 tim. Flygutbildad: 1946-1947. Beräknade kostnader 5.500:- kr Personskador: Inga. Orsak till haveri: Ground-loop i samband inflygning på fpltypen å Bunge flygfält. Väderleksförhållanden: Nästan klart QBB 3000 m. QAN 110-120º 12-13 km/tim. Divisionschefen, ljt Nyqvist: Brodin hade till uppgift att verkställa inflygning på fpl typ J9. I de skriftliga och muntliga proven på fpltyp J9. I de skriftliga och muntliga proven på fpltypen blev B. väl godkänd. Inflygningen leddes av mig per radio från märket. Brodin startade normalt och anmälde efter påpekande på radio att landstället ej gick att fälla in elektriskt. Jag gav då B. order att gå upp i sektor och utföra anbefallda planéer. B. fick vidare order att ta några tag med handveven och sedan pröva med motor. Han anmälde att detta inte lyckades. Efter ungefär en 1/2 timma anhöll B. få landa. Jag gav honom order att noga kontrollera att stället var helt ute samt gå in för landning på 500 m:s höjd och veva ut klaffen under planén på slutlinjen. B. bedömde första gången för mycket plus och beordrades gå om. Andra gången kom B. in bra och satte sig från c:a 3 dm:s höjd. Sättningen skedde med svag vikningstendens åt höger. Efter 75-100 m:s utrullning började fpl:t gira höger I övrigt se skiss bilaga. Uppläst och godkänt. G Nyqvist Divch.
Löjtnant Wängström Före inflygning erhöllo samtliga elever 8 timmars utbildning SFI J 9 samt 6 timmar materiellära J9. B:s muntliga och skriftliga prov voro utmärkta. Han var instruerad om flygplanets ground-looptendenser samt hade order att ej draga på gas vid ground-looptendens. Fanjunkare Brink (TLM) Fpl:t tog mark i jämnhöjd med märket efter en något hög sättning (c:a 30 cm). Utrullningen syntes till en början normal, men efter det att vänster hjul passerat högra hörnet på startbanan girade fpl:t ut åt höger, och vänstra vingen gick i marken. I övrigt se bilaga 3. Bunge den 5 augusti 1948. G. Brink Fanjunkare
Teknisk rapport över undersökning med anledning av haveri med fpl typ J 9 nr 2147 den 27/7 1948. 1. Genomgång av fplhandlingar. Gångtider t o m den 27/7 1948. 2. Genomgång av förhållanden före flygning. 3. Besiktning av haveriplatser. 4. Besiktning av det hav fpl. N. Ehrning
Furir Brodin. Med kraftig vänster
broms lyckades jag räta upp fpl:t, men det gick nästan omedelbart
över på höger vinge och stannade efter 150º-sväng åt vänster. Motorn
kuperades på divch order. Något fel på flygplanet förefanns ej
förutom på landstället och klaffen ej gick att manövrera elektriskt.
Sannolikt händelseförlopp och utlåtande Utbildning och övningsflygning har letts på ett tillfredsställande sätt. Då slarv eller
vårdslöshet icke förekommit, synes haveriet icke böra ligga någon
till last. ? ? Ordförande Protokollförare
Beslut Haveriet har orsakats av fpl J 9 ground loop-tendens i samverkan med ff ringa erfarenhet av fpl J 9. Berörd personal har iakttagit skälig aktsamhet. Haveriet hänskjutes icke till krigsrätt. Kronan vidkännes kostnaden. Nyköping den 24/9 1948.
Planet kasserades den 26/11 1949. Gångtid 574 tim. 40 min. |
_________________________________________________________________________________________ |
Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig. Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper |
Till huvudsidan Kontakta sidansvarig |