Haveri på Bungefältet 22/8 1949. J 22-2. Typ FFVS 22. Regnr: 22253 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
J 22-2.
Typ FFVS 22.
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda. Flygvapennummer: 22253. Tillhörig F 3 Kungl. Östgöta
flygflottilj. Totalhaveri den 22/8 1949, ground loop efter gasavdrag p. g. a. misslyckad start i Bunge. Flygförare vk Axelsson. Märkning 3-röd O. Kasserat den 24/9 1949. Kod: blå-B, vit-B, röd-O. Godkänd av flygvapnet den 9/4 1945. (Tidningarna nämner inget om 22253:s haveri den 22/8 1949 på Bungefältet).
Flyghaveri den 22/8 1949. Fpl typ J 22. Registreringsnummer: 22253. Motor typ: Pratt & Whitney Twin Wasp C3. Motorregistreringsnummer: 3493.
Kort sammanfattning av händelseförloppet, övningens natur samt haveriplats: ”Ground loop” efter gasavdrag p g a misslyckad start. Plats: Bunge.
Undersökningsnämnd tillsatt genom: ordförande kapten Neppelberg protokollförare fänrik Alander flygingenjör von Köhler
Besättning: ff Axelsson, Karl Axel Sigvard född: 1927 2/6 tjänstegrad: Vkorp flygutbildad år: 48-49 utbildn-ståndp: GFSU-1 flygtid totalt: 214 flygtid å fpl-typen: 33t
Personalskador: Inga.
Skaderapport insänd den 24/8 1949 avd VI nr 22:50.
VÄDERLEKSBESKED Bunge kl 1030 … 40-50 km … över 3000 m 1/10 or” … 600-800 m 1/10 tt” … 340-350 10-12 km/t st tillbakafört läge … 340-350 10-12 km/t n stigning … 1012 mb rala … 29,82 mb gd é” rt” slagna
Trafikledare och markstation: 1030 bud Rqt
Reglagens ställning fpl O
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bild 1. Det högra spåret från jazzande sporre härrör från detta haveri. | Bild 2. Obs spåret efter jazzande sporren. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bild 3. | Bild 4. Bortklippt och stulen från originaldokumentet. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bild 5. | Bild 6. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Teknisk rapport ang haveri på Bunge den 22/8 1949 med fpl J 22 nr 22253.
Föraren vk Axelsson har startat utan
att låsa sporren. Han har uppgivit 1. att fpl högra broms skulle hava trätt i
funktion efter c:a 50 m rullsträcka, vilket han sökt motverka med vänster
sidoroder.
Efter haveriet har bromsarna kontrollerats, varvid intet framkommit, som tyder på att bromsarna icke skulle hava fungerat tillfredsställande. Sålunda tar bromsarna normalt och släpper ögonblickligt då pedaltrycket lättas. Spelet i lamellpaketet ligger inom föreskrivna toleranser. Bromsarnas tätningsringar äro icke svällda eller på annat sätt deformerade. Det är sålunda icke sannolikt, att någon packning skulle hava kärvat fast i läge för ansatt broms. Ingen av bromsarna förete heller spår av att hava varit onormalt varma, vilket borde hava varit fallet med höger, om denna varit ansatt så lång tid som föraren velat göra gällande.
Spår i den permanentade startbanan visar, att sporren börjat jazza senast i samband med att den rullat på denna. Spåret är dessutom praktiskt taget rakt ända tills ground loopen börjat utvecklas.
Om fpl börjat svänga åt något håll, borde spåret efter sporren hava visat tydliga kursändringar i sin nu rak del.
TLM, fänrik Hansson, uppger, att fpl stjärt skulle hava lättat något. Lättningen synes emellertid icke hava varit så kraftig, att sporren lättat från marken annat än möjligen momentant, då märken efter sporren finnas från den permanenta banans början.
Erfarenheten visar, att om sporren jazzar, skakar sidoroderpedalerna i takt därmed, vilket avsevärt försvårar sidorodrets och bromsarnas manövrering.
Med utgångspunkt från vad sålunda framkommit bedömes följande händelseförlopp såsom mest sannolikt.
Genom att sporren varit olåst har fpl varit mera lättrörlig i sidled än normalt, utan att dock vara okontrollerbart, men detta har bibringat föraren en viss osäkerhetskänsla. Då sporren börjat jazza, har detta ytterligare förvirrat föraren samtidigt som det försvårat fpl manövrering. Föraren har felbedömt fpl beteende och trott, att höger broms varit ansatt och förorsakat skakningarna, då dessa däremot förorsakats av den jazzande sporren. För att klara upp den enl hans uppfattning farliga situationen, har han dragit av gasen och vid försök att hålla sidoroderpedalerna stilla råkat ansätta höger broms, vilket givit impulsen till ground loop.
Verkliga händelseförloppet torde emellertid icke med säkerhet kunna fastställas. Haveriet torde emellertid med all sannolikhet icke hava inträffat, om föraren i enlighet med gällande instruktion låst sporren före starten.
Följande skador uppstodo på fpl:
Propellerbladen krökta. Båda landningsställsinfästningarna sönderbrutna. Höger landningsställsbensfällstötta brusten. Täckplåtar och luckor på fpl främre undersida skadade.
Avd VI den 13 september 1949.
G. von Köhler Flottiljingenjör
Rätt avskrivet intygar: M. Lööw VI/GvK/ML 130949
Vid förhör anförde nedannämnda personer i huvudsak följande:
Vicekorpral Axelsson, ff fpl J 22 röd O, anförde: A. hade vid ordergivning den 22/8 med fpl röd O beordrats att utföra övn Luf 212 (”Jägarkurva samma kurs”) kl 1015-1115 tillsammans med furir Glemin Han körde ut till start på bana 34 som låg rätt i vindriktningen och där banmärket var utlagt (enl skiss 1, bilaga 3). Han hade före utkörningen haft gott om tid och före…agit i SFI föreskrivna kontrollåtgärder. Under utkörning hade allting varit normalt, …sarna u.a., sporrstyrningen frikopplad. Väl ute vid märket parkerade A. vinkelätt mot startriktningen, där han verkställde kontroll av motorn genom uppkörning till 86 cm/Hg. Eftersom han ej hade bromsklotsar för hjulen, bromsade han härvid fpl fullt men fpl förflyttade sig ändå c:a 2 m under kontrollen. Furir Glemin var rotech och startade först. Omedelbart härefter körde A. t på gräsvallen c:a 75 m utanför betongbanan. När starttecken gavs av fänrik Hansson, som tjänstgjorde såsom trafikledare på märket, hade han givit fullgas med kompressortrycket reducerat till 86 cm/Hg. När fpl rullat c:a 50 m märkte han, att höger hjul bromsade, vilket han sökte motverka med vänster sidroder. Något ögonblick senare förmärkte han ”skakningar” såsom fpl ville gå på nosen, varför han drog av basen. Dragningen åt höger fortsatte emellertid och han försökte möta med vänster broms. A. lyckades ej stoppa svängen, utan fpl svängde kraftigt åt höger, varvid landstället vek sig och fpl gick ned på buken och stannade med nosen 150º ifrån startriktningen. Anledningen till den misslyckade starten ansågs vara, att bromsarna ej släppt helt före starten. Dessutom hade han glömt inkoppla sporrstyrningen, vilket underlättade ”ground loop” i starten. På särskild fråga uppgav A., att han i vänstersvängen i samband med uppställning till start hade tvingats ge vänster broms och därefter omedelbart dragit på gas. Uppläst och vidkänt: K. A. Axelsson.
Fänrik Hansson, instruktör och
tjänstgjorde som trafikledare på märket, anförde: Uppläst och vidkänt: H.-U. Hansson.
…, kapten Palmqvist, anförde: Uppkörning och kontroll före start skall äga rum före uppställning till start vinkelrätt mot startriktningen. Härvid skall särskilt kontrolleras, att motorn går rent. Uppläst och vidkänt: G. Palmqvist.
Sannolikt händelseförlopp och utlåtande: Vk Axelsson har före start glömt att låsa sporrstället (jfr SFI J 22 II Åtgärder under flygning a) punkt 3). Med hjälp av kraftig bromsning bl a på höger hjul har han sökt hålla fpl på rak kurs i starten. Då sporren ej varit låst har denna emellertid börjat ”jazza” kraftigt och härvid påverkat sidroderpedalerna, varvid A. ej kunnat hålla kursen i starten. Härvid hade A. dragit av gasen men i slutet av utrullningen erhållit ”ground loop”. Malmslätt den 23/8 1949. ordförande protokollförare
Beslut: Föraren vk Axelsson har försökt starta utan att i enlighet med förarinstruktionens bestämmelser låsa sporren, varvid fpl gjorde ground loop. Ärendet hänskjutes till åklagaren. Frågan angående fpl reparation eller kassation hänskjutes till … för avgörande. Malmslätt den 14/9 1949 H. Beckhammar G. von Köhler chef |
_________________________________________________________________________________________ |
Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig. Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper |
Till huvudsidan Kontakta sidansvarig |