Föregående sida

Haveri utanför Gotland 25/8 1960. SAAB S 32 Lansen.

Flygplanet: SAAB S 32 Lansen. Förband: F 11 Kungl. Södermanlands flygflottilj. Kod: Svart-O. Tillverkningsnummer: 32902. Godkänd den 17/1 1958. Kasserade den 30/11 1960 p. g. a. totalhaveriet vid Stenkyrkehuk.

  

Besättningen:

Nils Erik Gustaf Wachtmeister

Kenneth Sture Dahlin

 

--------------------------------------------------

 

De båda räddade flygarna, major Nils Wachtmeister (t. v.) och navigatör Kenneth Dahlin, ses här med sina gummilivbåtar ombord på lotsbåten i Visby.

Jet-flygare räddade. Störtade utanför ön

Två flygare från Södermanlandss flygflottilj, F 11 i Nyköping, räddades efter en rekordsnabb undsättningsaktion, sedan de havererat med sitt plan, en S 32 Lansen, 8 distansminuter (18,52 km.) utanför gotlandskusten på torsdagseftermiddagen. (25/8 1960) Den 37-årige majoren Nils Wachtmeister och 20-årige flygnavigatören Kenneth Dahlin, som fått motorstopp under en rutinflygning över Gotska sjön.

—Vi hade startat från Nyköping klockan 11, berättar major Wachtmeister. Vi övade lågnavigering och höll oss cirka 100 meter under molnen. Plötsligt stannade motorn — klockan var då 11.14. Jag steg omedelbart upp genom och gjorde tre försök att starta motorn, men alla misslyckades. Planet började sjunka och då vi befann oss på 300-400 meters höjd meddelade jag Dahlin att vi måste hoppa. Så fort jag lossat huven hörde jag hur det small till och då förstod jag att Dahlin lämnat planet med hjälp av katapultstolen. Då jag skulle lossgöra utlösningen till min katapultstol lyfte jag troligen på vänstra foten och fick ett slag av stigbygeln till stolen. Efter det att jag lämnat planet såg jag hur Dahlin var på väg ner mot vattnet i sin fallskärm. Allt gick som det skulle, min fallskärm fungerade perfekt. Sedan jag hamnat i vattnet och blåst upp livgummibåten och tagit mig upp i denna tittade på mitt armbandsur, som visade 11.25. Jag såg inte något fartyg men däremot hur flera flygplan kretsade över platsen och förstod då at vi var upptäckta och bara hade att ta det lugnt och vänta till att vi skulle bli räddade.

 

Räddade

Efter cirka en halvtimme kom lastfartyget Merida av Norrköping upp mot mig och sedan man kastat ut en lina drogs jag ombord med fallskärm och livbåt. Hjälmen hade jag tappat. Dahlin som befann sig cirka 500 meter längre bort togs sedan upp.

Linan till hans fallskärm hade fastnat i livbåten och man måste kapa linan för att kunna bärga de båda räddningsattiraljerna.

Besättningen på Merida tog hand om oss på bästa sätt. Vi fick torra kläder och mat, slutar major Wachtmeister som också är mycket tacksam för att räddningsaktionen sattes in så snabbt och säkert. På Merida hade man ingen radio utan fartyget dirigerades av de cirklande flygplanen mot den plats där de båda flygarna befann sig.

 

Snabb aktion

Der var genom ett mycket snabbt ingripande av flygvapnets trafikledare i Visbytornet som nedslagsplatsen genast kunde pejlas En Sk 50 Safir ur Flygvapnet, baserad i Visby, dirigerades omedelbart till olycksplatsen. Även ett Catalinaplan, också det baserat i Visby, sändes till haveriplatsen. Från F 11 i Nyköping startade en helikopter ur marinen. Strax efter kl. 13 hämtades de båda räddade flygarna av lotsbåten från Visby, varpå Merida fortsatte sin avbrutna resa från Storugns till Oskarshamn med last av kalksten. Innan de båda flygarna gick över till lotsbåten tackade de kapten Lennart Henriksson för räddningen och det vänliga mottagandet.

 

Oskadda

Efter ankomsten till Visby förddes de båda räddade flygarna till lasarettet för rutinmässig undersökning. På kvällen fick de åka hem härifrån med helikopter.

En haverikommission har tillsatts för att undersöka omständigheterna kring störtningen av planet. (Källa: 535)

 
 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig