Föregående sida

Haveri 16/6 1960. Gloster Meteor T Mk. 7. Serienr: 1496

Gloster Meteor T Mk. 7. Målflygplan för Svensk Flygtjänst A. B. Serienummer: 1496. Tidigare registrering i RAF: WF-833. Registrerades i Sverige den 27/7 1960 som SE-CAS. Avregistrerades den 10/9 1974. Bevarat och förrådsställt vid Flygvapenmuseums samlingar i Ryd, Linköping.

 

 

Flygplan in i stationsbyggnaden. Hotande tillbud avlöpte lyckligt

Kl. 20.07 på torsdagen (16/6 1960) körde ett tvåsitsigt Svensk Flygtjänst tillhörigt jetplan av märket Gloster Meteor in i stationsbyggnaden på Visby flygplats. Piloten Ebbe Larsson från Visby satt inklämd under plexiglashuven som klämts fast av en takbjälke i stationsbyggnaden, han lär dock ha lyckats att genom en springa fråga en servitris ”Kan man få en kopp kaffe?” Sedan man skyndsamt huggit bort takbjälken kunde den helt oskadade piloten lyftas ur maskinen. Flygplatsens brandkår var oerhört snabbt på olycksplatsen, det tog inte stort mer än en minut innan brandbilen var framme.

 

Det såg ganska egendomligt ut med det havererade planet till synes helt oskadat stå med nosen inne i stationshallen

 

Flygplanet skulle köra ut från startplattan framför stationsbyggnaden och stod vänt med nosen rätt mot stationsbyggnaden. När piloten skulle starta stod det med nosen mot stationsbyggbaden och skulle göra en 180 graders sväng ut till startbanan fick han inte maskinen under kontroll. Han uppger att maskinen haft bromsfel.
I stället för att svänga körde planet rätt in i stationsbyggnaden mellan utgångsdörren för flygpassagerarna och biljettkontrolldisken.
− Det fanns ingenting att göra, utan jag fick maktlös sitta och se hur kärran rullade mot glasrutorna, berättar Ebbe Larsson. Nu stod en DC 6 också framför stationshuset, annars kunde jag kanske ha gjort ett försök med att dra på gas och styra kärran med motorerna, men det gick alltså inte för DC 6:ans skull.

Hastigheten torde knappast kunna ha varit i stort mer än 10 à 15 km/tim, men den förhållandevis tunga maskinen fick in hela nospartiet och kabinen in i stationshallen i höjd med utgången från själva flyghallen medan däremot vingarna aldrig slog i väggen. Skadorna blev förhållandevis lindriga både på plan och stationsbyggnad.

 

Här skjuter man ut planet, en Gloster Meteor, som rände rakt in i stationsbyggnaden

 

Väggen utgöres till övervägande delen av stora glasrutor och utmed väggen finns en soffa. Det fanns som väl var ingen på soffan och på grund av strejken var det ovanligt tomt i hallen vid olyckan och ingen där kom till skada.

Inne i flyghallen stod fröken Maud Lilja vid informationsdisken när planet rullade in i stationshallen.
− Jag stod vid informationsdisken och såg när planet startade, sedan böjde jag mig ned över mina arbetsuppgifter, så såg jag upp igen och såg planet komma rakt emot och så hörde jag kraschen. Jag skrek till och rusade åt sidan.
− Det var en otäck känsla, man kände sig fullkomligt hjälplös.
Kåre Högström stod i biljettdisken fick säga åt ett par kunder att följa med ut. Känslan var otäck, säger han, och en tur i oturen var flygstrejken, som gjorde att det var så förhållandevis tomt i flyghallen.

De första minuterna innan man med säkerhet visste om planet skulle fatta eld eller inte var verkligt otäcka med piloten instängd och tillsynes räddningslöst förlorad om planet fattade eld. Den tid som det tog för räddningsmanskapet att hugga bort den takbjälke som tryckte ned plexiglashuven till förarplatsen måste ha känts som en mardröm för den instängde. Det dröjde nog 5 minuter innan man kunde hjälpa ut honom ur maskinen.
De materiella skadorna på plan och stationsbyggnad blev ej så omfattande som man haft anledning tro.

Planet hade anlänt till Visby på förmiddagen och skulle användas för målflygning för Lv 2 G:s räkning. Det tillhör Svensk Flygtjänst som har sitt huvudkontor i Stockholm men sina stora verkstäder i Malmö. Företaget sysselsätter sig huvudsakligen med målflygning och viss charterflygning.

 

Av bilden framgår ganska tydligt hur en takbjälke måst huggas bort för att piloten skulle kunna komma ut ur planet. Hela huven som syns ovanför bokstäverna är ledad och var helt fastspänd ovanför Ebbe Larsson

 

Planet är konstruerat under de sista krigsåren och av jet-typ med en marschhastighet av 700 km/tim. Bränsletankarna ligger på flera olika ställen i flygplanet. En av tankarna som sammanlagt ligger 3.000 liter gick läck och en mindre mängd fotogen rann in i stationsbyggnaden.

 

Märkligt sammanträffande

Den havererade maskinen är ett systerplan till det som flygplatschefen Gösta Andrée förolyckades med. I Sverige fanns då bara två stycken och även nu finns det endast två stycken, detta och ett som anskaffades i stället för det förolyckade.
Som den minnesgode kanske erinrar sig var en bidragande orsak till att Gösta Andrée förolyckades att startbanan var spärrad av en DC 6, då tillhörigt SAS, som havererat under övningsflygning. Samma DC 6, nu tillhörig transair, befann sig vid Visby flygplats denna gång. Det hade chartrats för kongressdeltagare i Sveriges folkskollärarinneförbund och hade anlänt vid 18-tiden och skulle sedan avgå vid 24-tiden med droskbilägarekongressdeltagare. I tornet befann sig samma trafikledning som den gång Gösta Andrée förolyckades. Man kan verkligen tala om slumpens egendomliga spel.

 

Planets noskon rycktes loss och noshjulet fick en knäck vid kollisionen med stationsbyggnaden

 

Källor: (885. Glosterflygplan i svensk tjänst. Mikael Forslund)

 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig