Haveri 16/6 1960. Gloster Meteor T Mk. 7. Serienr: 1496 |
|||||||||
|
|||||||||
Gloster Meteor T Mk. 7. Målflygplan för Svensk Flygtjänst A. B. Serienummer: 1496. Tidigare registrering i RAF: WF-833. Registrerades i Sverige den 27/7 1960 som SE-CAS. Avregistrerades den 10/9 1974. Bevarat och förrådsställt vid Flygvapenmuseums samlingar i Ryd, Linköping. |
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Flygplan in i stationsbyggnaden. Hotande tillbud avlöpte lyckligt Kl. 20.07 på torsdagen (16/6 1960) körde ett tvåsitsigt Svensk Flygtjänst tillhörigt jetplan av märket Gloster Meteor in i stationsbyggnaden på Visby flygplats. Piloten Ebbe Larsson från Visby satt inklämd under plexiglashuven som klämts fast av en takbjälke i stationsbyggnaden, han lär dock ha lyckats att genom en springa fråga en servitris ”Kan man få en kopp kaffe?” Sedan man skyndsamt huggit bort takbjälken kunde den helt oskadade piloten lyftas ur maskinen. Flygplatsens brandkår var oerhört snabbt på olycksplatsen, det tog inte stort mer än en minut innan brandbilen var framme.
Flygplanet skulle köra ut
från startplattan framför stationsbyggnaden och stod vänt med nosen rätt
mot stationsbyggnaden. När piloten skulle starta stod det med nosen mot
stationsbyggbaden och skulle göra en 180 graders sväng ut till
startbanan fick han inte maskinen under kontroll. Han uppger att
maskinen haft bromsfel. Hastigheten torde knappast kunna ha varit i stort mer än 10 à 15 km/tim, men den förhållandevis tunga maskinen fick in hela nospartiet och kabinen in i stationshallen i höjd med utgången från själva flyghallen medan däremot vingarna aldrig slog i väggen. Skadorna blev förhållandevis lindriga både på plan och stationsbyggnad.
Väggen utgöres till övervägande delen av stora glasrutor och utmed väggen finns en soffa. Det fanns som väl var ingen på soffan och på grund av strejken var det ovanligt tomt i hallen vid olyckan och ingen där kom till skada. Inne i flyghallen stod fröken
Maud Lilja vid informationsdisken när planet rullade in i
stationshallen. De första minuterna innan man
med säkerhet visste om planet skulle fatta eld eller inte var verkligt
otäcka med piloten instängd och tillsynes räddningslöst förlorad om
planet fattade eld. Den tid som det tog för räddningsmanskapet att hugga
bort den takbjälke som tryckte ned plexiglashuven till förarplatsen
måste ha känts som en mardröm för den instängde. Det dröjde nog 5
minuter innan man kunde hjälpa ut honom ur maskinen. Planet hade anlänt till Visby på förmiddagen och skulle användas för målflygning för Lv 2 G:s räkning. Det tillhör Svensk Flygtjänst som har sitt huvudkontor i Stockholm men sina stora verkstäder i Malmö. Företaget sysselsätter sig huvudsakligen med målflygning och viss charterflygning.
Planet är konstruerat under de sista krigsåren och av jet-typ med en marschhastighet av 700 km/tim. Bränsletankarna ligger på flera olika ställen i flygplanet. En av tankarna som sammanlagt ligger 3.000 liter gick läck och en mindre mängd fotogen rann in i stationsbyggnaden.
Märkligt sammanträffande Den havererade maskinen är
ett systerplan till det som flygplatschefen Gösta Andrée förolyckades
med. I Sverige fanns då bara två stycken och även nu finns det endast
två stycken, detta och ett som anskaffades i stället för det
förolyckade.
Källor: (885. Glosterflygplan i svensk tjänst. Mikael Forslund) |
_________________________________________________________________________________________ |
Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig. Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper |
Till huvudsidan Kontakta sidansvarig |