Föregående sida

Haveri 10/7 1961. Typ SAAB 32A Lansen. Regnr: 32271

SAAB A 32 A Lansen. Flygplansnummer: 32271. Tillhörde F 7 Kungl. Skaraborgs flygflottilj. Märkning: 7-röd L. Totalhaveri den 10/7 1961 vid Vänersnäs.

 

Stig Otto Lorens Lorensson Reservlöjtnant vid F 7 Kungl. Skaraborgs flygflottilj. (FFSU Fortsatt flygslagsutbildning).

Flygplanet han förolyckades med var en SAAB A32A Lansen. Kod: 20. Tillverkningsnummer: 32141. Havererade 4 km. från bana 19, F 7 Såtenäs. Han hade vid två tidigare tillfällen att ta till fallskärmshopp den 9/6 1961 och den 10/7 1961. Anledning till haveriet 1969: Förlorade referenser efter mörkerstart i grupp.

 

--------------------------------------------------

 

Stig Lorensson hade i sitt haveri en månad tidigare sett vännen Lars Fasth störta mot döden när hans fallskärm inte fungerat. Lorensson hade då själv fått överge en havererad Lansen, hoppat och överlevt. Nu tvingades han än en gång förlita sig till ett fallskärmshopp. Motorn till den Lansen han flög hade fått störningar inför landning och han bedömde att han inte skulle nå fram till flygfältet. Han fällde huven och sköt it sig från fyrahundra meters höjd. Flygplanet totalhavererade vid nedslaget i Vänersnäs medan Lorensson landade oskadd i Brandsfjorden. Han fick användning av livbåten innan han hämtades av tillskyndande människor i motorbåt.

Två fallskärmshopp på en månad fick inte Lorensson att överge flygarlivet. Han fortsatte flyga, men överlevde inte ett tredje haveri. Den 7 oktober 1969 omkom trebarnspappan efter en start i mörker, fyra kilometer från bana 19 på Såtenäs. Även den gången flög han A 32 Lansen. (Källa: Ulf Eneroth ”Haveriet. Flygvapnet och kalla krigets offer”).

 

--------------------------------------------------

 

Andra lyckade fallskärmshoppet på kort tid för gotländsk flygare

För andra gången på kort tid räddade i går fältflygaren Stig Lorensson livet med fallskärm. Hans Lansen-plan fick motorfel under inflygning till F 7 i Såtenäs och Lorensson, som var ensam i planet lämnade det med hjälp av katapultstol. Han flög då på en höjd av endast 450 meter men landade trots det oskadd i Vänern där han snabbt bärgades.

Lansenplanet hamnade i skogen på Vänersnäs och blev totalhavererat.

Förra gången Lorensson, som är hemmahörande i Visby i vanliga fall, klarade livet genom fallskärmshopp var den 9 juni i år, då två jetplan A 32 Lansen kolliderade över Värmland. Vid det tillfället omkom en navigatör medan Lorensson och en annan fältflygare undkom praktiskt taget oskadda.

Det är för övrigt tredje gången som denne unge man räddas på ett mirakulöst sätt. För några år sedan körde med sin bil ner i Visby yttre hamn och först i sista stund lyckades han och en kamrat räddas av tillskyndande hjälpare. (Källa: 295)

 
 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig