Haveri 13/6 1969. J 35D. Typ SAAB J 35 D Draken. Regnr: 35390 |
|
SAAB J 35D Draken. Flygvapennummer: 35390. F 3 Kungl. Östgöta flygflottilj. Kod: 20. Havererade den 13/6 1969 12 km nordnordost Öland. Haveriorsak: Okänd.
Pilot: Sven Åke Erner Goentorp. (f. Nilsson). f. 27/4 1926 i Sånna № 7, Kvidinge, Kristianstads län, d. 13/6 1969 på Brudsporren 31, Östersund, Jämtlands län. Omkom, överljudsfart, halvroll. Major (TIS:Ä) vid F 4 Kungl. Jämtlands flygflottilj.
Sven var son till hemmansägaren Einar Napoleon Nilsson f. 27/12 1893 i Kvidinge, Kristianstads län, d. 26/3 1974 i Kvidinge, Kristianstads län. Gift den 3/4 1920 med Rut Elisabet Karlsson? f. 9/2 1902 i Gråmanstorp, Kristianstads län, d. 23/6 1978 i Kvidinge, Kristianstads län. Svens syskon: Yngve Allan f. 5/6 1920 i Kvidinge, d. 20/11 1990 i Kvidinge. Solveig Ann-Marie f. 23/4 1931 i Gråmanstorp. g. Kärrman. Sven gifte sig den 31/12 1949 med Ann-Mari f. 11/2 1928 i Brännkyrka, Stockholm stad. Barn: (fler?) Greger Åke f. 27/9 1961 i Uppsala. |
|
|
|
-------------------------------------------------- |
|
|
|
Stort spaningspådrag sökte förgäves det saknade flygplanet
Ett uppbåd av fartyg och flygplan sökte under hela fredagen efter vrakspillror vid olika rapporterade oljefläckar i Gotska Sjön. På bilden är det livräddningskryssaren A. E. Appelberg, som är på väg att undersöka en av dessa oljefläckar.
Ett
flygplan av typ J 35 Draken ur Östgöta flygflottilj,
F 3, Malmslätt, saknas sedan kl. 09.20 på
fredagsförmiddagen (13/6 1969) Det saknade planet
fördes av major Sven-Åke Erner Goentorp, 43 år
gammal. Ett stort pådrag av flygplan, helikoptrar
och fartyg sökte under hela fredagen efter planet
och dess förare väster om Gotland i Gotska Sjön. Från flygvapnets helikopter såg vi flera mindre oljefläckar som skulle kunna härröra från den efterspanade Draken. Båtar dirigerades till de olika platserna och man tog bl. a. prov på fläckarna som sedan fördes till Visby för undersökning.
Det gick
under fredagen inte att få någon bekräftelse på om
föraren av det försvunna flygplanet hoppat i
fallskärm. I händelse av att han skulle ha gjort ett
fallskärmshopp skulle han ha stora möjligheter att
klara sig. I spaningarna deltog som sagt ett flertal flygplan och båtar. Torpedbåten T 43 som tillfälligt låg i Visby deltog under fredagen i spaningarna liksom livräddningskryssaren A. E. Appelberg från Hävringe. Tulljakterna 116 från Västervik, 243 från Gryt och 283 från Fårösund deltog också i spaningarna, liksom en J 32 Lansen från Södermanlands flygflottilj (F 11) i Nyköping, en J 35 Draken från Bråvalla flygflottilj (F 13) i Norrköping. Dessutom deltog under eftermiddagen två helikoptrar samt ett flertal militära och privata propellerflygplan i spaningarna. Spaningsarbetet satte igång omedelbart efter det att planet försvann från radarskärmen. Det hade startat från Östgöta flygflottilj (F 3) utanför Linköping. Piloten hade till uppgift att öva enskild flygning och hade ingen radiokontakt med flottiljen. Major Goentorp som alltså förde det försvunna flygplanet är flygchef på Jämtlands flygflottilj, F 4 i Östersund, vars personal delvis är förlagd till Östgöta flygflottilj för omskolning på J 35 Draken. Spaningarna avbröts vid 18-tiden på fredagen. De kommer inte att återupptas. (Källa: 85) |
_________________________________________________________________________________________ |
Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig. Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper |
Till huvudsidan Kontakta sidansvarig |