Föregående sida

Helikopter havererade på Visby flygplats 20/3 1970. Hkp 4A Boeing-Vertol BV 107-11-14. Regnr: 04457.c/n 407

Hkp 4A. Boeing Vertol 107 II-14. Tillverkad 1965 av Boeing Vertol, Ridley Park, Pennsylvania, U.S.A. Flygvapennummer 04457. Sedan den 7/5 1965 placerad vid F 8 Svea flygkår, kod 8–87. Kom till F 17 Blekinge flygflottilj den 1/3 1973 kod 17–97.  Kasserad 1992. 1992 såld till Columbia Helicopters, Aurora, Oregon, U.S.A. Totalhavererade i oktober 1996 vid Canby, Oregon.

 

Helikoptern slog i taket, rotorn bröts loss och slog i backen till vänster om flygkroppen

 

------------------------------------------------------------------

 

Helikopter störtade. Slog i hangartaket

(21/3 1970) En av flygvapnets Vertol-helikoptrar störtade vid 17.30-tiden på fredagseftermiddagen (20/3 1970) från tio meters höjd i backen efter att först ha slagit i hangar omedelbart norr om gamla flygterminalen på Visby flygplats vid Broväg. Ingen av de två ombordvarande skadades. Olyckan inträffade strax före kl. 17, då helikoptern skulle flyttas från flygstationen till luftfartsverkets hangar vid Broväg. När helikoptern skulle gå ner på plattan framför hangaren kom den för nära byggnaden. Bakre rotorn slog i taket och tuggade sönder eternit och trävirke i tak och väggar. Rotorn bröts loss från flygkroppen, helikoptern gick i backen och efter kom rotorn.

Av de materiella skadorna är de på helikopterns rotor den största. Denna blev i det närmaste totalförstördes. Skador uppstod även på flygkroppen när rotorn bröts loss och på ett av landningshjulen när helikoptern slog i backen. På hangaren splittrades en del av taket och väggen. Inga skador uppstod dock på de flygplan som stod uppställda inne i byggnaden.

Personalen i hangaren hade gjort klart för att ta emot helikoptern. Den hade under dagen stått uppställd vid flygstationen, men skulle nu tas in. Medan de stod och väntade hörde de hur den kom flygande mot hangaren.

Visbyborna mekanikern Bert Bergbohm och Mats-Ola Löfqvist arbetade i en lokal alldeles i närheten till hangaren då olyckan inträffade. De berättar:
- Vi höll just på att avsluta dagens jobb och tänkte gå hem. Då vi hörde helikoptern komma tänkte vi inte något särskilt, men då ljudet blev allt starkare började vi undra vad som stod på.  Den verkade oroväckande nära. Plötsligt slog rotorbladet in genom hangaren och vi förstod vad som hänt. Men då vi tittade ut stod helikoptern på rätt köl. Som tur var. Bakre rotorbladet och motorn var dock avslitna och en del andra småskador hade uppstått. Piloten satt smått chockad och bara ruskade på huvudet. Enligt pressofficeren major Lars Lundqvist är det här första gången något liknande inträffat på ön.
Vad som orsakat olyckan vet man inte ännu, piloten ville i går kväll inte uttala sig om orsaken till olyckan. En utredning skall göras. Det kan röra sig om ett vindkast som kan ha fört helikoptern in mot hangaren – det rör sig om en felmanövrering på 20-talet meter, en felmanöver eller ett tekniskt fel. Helikoptern är tillfälligt stationerad i Visby och har nyligen kommit från en översyn på fastlandet. Enligt uppgift skall den bara ha varit tolv timmar i luften sedan denna översyn gjordes.

Helikoptern skulle ingå i den ordinarie flyg- och sjöräddningsberedskapen på Visby får nu ersättas med en annan helikopter från F 8 i Barkarby. (Källor: 547, 548)

 

 

------------------------------------------------------------------

 

 

Räddningshelikopter störtade på Visbyfältet

 

— Av Thomas Gottfridsson —

 

(21/3 1970) En vertolhelikopter tillhörande Flygvapnet kraschade vid 17.30-tiden i går mot flyghangaren omedelbart norr om gamla flygterminalen på Visby flygplats. Helikoptern skulle landa på plattan framför hangaren men av hittills okänd anledning kommit för nära hangaren. Kraschen mot hangaren blev så pass våldsam att bakre delen av helikoptern slets av och blev liggande vid sidan om. På hangaren slets en del av väggen loss efter kraschen mot hangaren kunde dock piloten sätta ner helikoptern på rätt ”köl”. Några personskador uppstod dessbättre inte.

Piloten ville i går kväll inte uttala sig om orsaken till olyckan. En teori kan vara att en plötslig och hård vind kan ha fört helikoptern in mot hangaren – det rör sig om en felmanövrering på 20-talet meter.

Helikoptern hade tidigare på dagen kommit från fastlandet och det var nu meningen att den skulle stationeras på Visby flygplats som räddningshelikopter. Olyckan inträffade då man skulle flytta helikoptern från den nya till den gamla alltså. (sic)

Helikoptern rymmer uppemot 40-talet personer, men vid olyckstillfället fanns bara två med. Ingen skadades.

Visbyborna Bert Bergbohm och Mats-Ola Löfqvist arbetade i en lokal alldeles i närheten till hangaren då olyckan inträffade. De berättar:

— Vi höll just på att avsluta dagens jobb och tänkte gå hem. Då vi hörde helikoptern komma tänkte vi inte något särskilt, men då ljudet blev allt starkare började vi undra vad som stod på. Den verkade oroväckande nära. Plötsligt slog rotorbladet in genom hangaren och vi förstod vad som hänt. men då vi tittade ut stod helikoptern på rätt köl. Som tur var. Bakre rotorbladet och motorn var dock avslutna och en dela andra småskador hade uppstått. Piloten satt smått chockad och bara ruskade på huvudet.

Enligt pressofficeren major Lars Lundqvist är det här första gången något liknande inträffat på ön. Major Lundqvist säger också att en haverikommission är tillsatt och kommer att börja utreda olyckan i dag.

Den nu havererade helikoptern kommer att ersättas med en annan från F 8 i Barkarby. (Källa: 1946)

 

 

 

------------------------------------------------------------------

 

 

”Krasch-helikoptern” sänd från ön per båt

 

 

(14/4 1970) Den kraschade helikoptern sätts ned på holmen i Visby hamn av en annan helikopter av samma typ. Nu väntar en omfattande reparation i Västerås och om c:a en månad den åter här i Visby.

 

— Av THOMAS GOTTFRIDSSON —

 

En transport av det mer ovanliga slaget utfördes i går (13/4 1970) eftermiddag från Visby hamn. Den helikopter som förra månaden kraschade mot hangaren vid gamla flygterminalen transporterades per båt till Västerås för reparation.

Helikoptern fick så pass omfattande skador vid kraschen att den inte kunde ta sig från ön för egen maskin.

 

Billigaste transportmedlet var båt.  Gotlandsbolagets chartrade lastfartyg ”Stavklint” utförde den unika transporten.

— Det är första gången vi transporterar en helikopter med båt berättade Rune Fohlström vid Gotlandsbolaget.

Vid kraschen i förra månaden slets den bakre delen av helikoptern, där bl. a. ena motorn finns placerad, loss. Inför båttransporten hade man även plockat bort främre motorn, motorbladen och en del andra känsliga delar, ”bara” själva skrovet återstod.

Från flygplatsen till hamnen transporterades den skadade helikoptern med en annan helikopter av samma typ. Det 3 ton tunga skrovet sattes ner längst ut på Holmen och med 5-tonskranen var det sedan inga som helst problem att sätta ombord den på ”Stavklint”, som dessutom var lastad med spannmål. Helikoptern fick stå ovanpå lastluckorna.

”Stavklint” avgick från Visby i går och går direkt till Västerås där helikoptern skall genomgå reparation på FFV (Förenade fabriksverken). Om c:a en månad skall den åter vara tillbaka i Visby. (Källa: 1947) 

 

 

------------------------------------------------------------------

 

 

Haveriflygare åtalas. Bröt mot spritregler?

(2/2 1771) Två underofficerare vid flygvapnet åtalas på måndagen vid Stockholms tingsrätt för tjänstefel. i mars månad i fjol havererade de med en helikopter på flygfältet i Visby.

Vid undersökningen framkom att de båda hade deltagit i en fest på mässen och druckit en del sprit kvällen innan olyckan.

Chefen för flygvapnet konstaterar i ett yttrande att ingen av de båda förarna överträtt förbudet mot alkoholförtäring före flygning. Däremot aktualiseras den del av bestämmelserna där det heter att mellan åtta och tjugofyra timmar före flygning anbefalls stor återhållsamhet med sprit.

De båda förarna nekar till att de begått brott. De säger att de druckit måttligt under kvällen. Den ene uppger en mängd på 20 centiliter medan den andre druckit tio centiliter.

De uppger även att de gått och lagt sig vid 23-tiden. Klockan 10 på dagen därpå steg de upp. (Källa: 1236)

 

 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig