Föregående sida

Helikopter havererade i Västergarn 18/7 1984. Hkp 4/D Boeing-Vertol 107-II-14

Helikoptern var en Boeing Vertol 107 II-14. Tillverkad 1965 av Boeing Vertol, Ridley Park, Pennsylvania, U.S.A. Den 13/7 1965 överfördes det till F 8 Kungl. Svea Flygflottilj, kod 8–99. Den 12/9 2972 överfördes det till F 17 Kungl. Blekinge Flygflottilj. (Den tillhörde F 17 då det havererade i Västergarn).  Kod 17–99. 19/1 1988 överförd till Marinen och M13 som 04073, kod 13–73. 1988 överförd till Helikopterflottiljen. Kasserad 21/4 2006. Gångtid: 9493 timmar.

Förrådsställd på Kallinge eller Malmen. Februari 2012 såld till Columbia Helicopters, Aurora, Oregon, U.S.A. 

 

 

 

Sjöräddare fick nödlanda

 

 

Tvingades ner bland granarna i Västergarn

 

Räddningshelikoptern från Visby måste i går (18/7 1984) vid 20-tiden nödlanda bland tallar och enbuskar på stranden söder om Konholmens golfbana i Västergarn. Maskinkrångel uppstod i samband med att helikoptern deltog i räddningsarbetet för den i dimman grundstötta fritidsbåten ”Kandela”.

Om en säkerhetsåtgärd satte besättningen snabbt ner helikoptern på marken i buskaget. Där var den kvar ännu vid midnatt. En ny helikopter kallades in från Ronneby.

”Kandela” gick på grund bara 40–50 meter från stranden med sju personer ombord. Två  av dem tog sig i land med en roddbåt och senare på kvällen kunde haveristerna dras flott av en fiskebåt.

Lotsbåten från Visby var på väg mot haveristen, men fick avbryta färden och i stället söka efter en annan fritidsbåt med tre personer ombord som fått maskinhaveri i dimman någonstans utanför Visby, TV 105 extrainkallades i går kväll från Nynäshamn för att hjälpa till.

 

Svåra dygn med larm utan avbrott. Gotländska sjöräddare måste vila: TV 105 inkallades från Nynäs

 

 

Vikarierande befälhavaren Georg Andersson och vikarierande styrmannen Bo Olofsson lämnar TV 101 i Slite efter ett jobbigt arbetspass. Nu blir det vila.

 

På onsdagseftermiddagen (18/7 1984) klockan 11 gick kustbevakningens TV 101 in i hamn i Slite. Då låg redan kustbevakningens andra båt vid KA 3 i Fårösund. Detta innebär att kustbevakningen inte har några gotländska båtar ute det närmaste dygnet. Tidigast fredag eftermiddag är fartygen åter bemannade. TV 05 beräknades vid 02-tiden i natt komma från fastlandet  ̶  extrainkallad från Nynäshamn.

Det här avbräcket i bevakningen kommer samtidigt som radion varnade alla sjöfarande för att gå in i de gotländska farvattnen på grund av dimman.

 ̶  Det är naturligtvis olyckligt, säger Clas Jacobsson på kustbevakningens sambandscentral. Men om det blir nödsituationer så har vi ju lotsarna som kan gå ut. Det finns också en möjlighet att ta ut besättningen på övertid.

 

LARM HELA TIDEN

De senaste dygnen har kustbevakningen arbetat oavbrutet. Regn, dimma och grov sjö har gjort att man hela tiden fått larm från fritidsbåtar som varit ur kurs. Sedan i måndags har man också fått hjälp av sex båtar som gått på land. Så här dåligt väder har det inte varit de senaste fyra-fem åren.

  ̶  Hur många som gått på land och klarat sig av själva vet vi inte, säger Georg Andersson, vikarierande befälhavare på TV 101.

Barnfamiljer har hjälpts ombord på räddningsfartyget. För att få värme, te och smörgåsar.

 ̶  De flesta som vi assisterar handlar föredömligt och ropar på hjälp i tid, när de inte längre vet var de är. De som inte gör det de går ofelbart på land.

Kustbevakningsfartygen går ut efter larm från Stockholms radio, som har huvudansvaret för sjöbevakningen, från Tingstäde radio, eller från sin egen sambandscentral.

 

AVBLÅSTES

Spaningspådraget efter en saknad fritidsbåt utanför Gotland avblåstes på onsdagsförmiddagen sedan den saknade båtens ägare hört av sig till sjöräddningen i Stockholm och meddelat att båten vänt strax före Gotland och gått till Västervik.

Larmet till sjöräddningen gick klockan 19.30 på tisdagskvällen sedan två båtar som seglat tillsammans med den tredje båten  från Häradsskär i Östergötlands skärgård till Gotland rapporterat att den tredje båten saknades.

Kusträddningen satte in flygspaningar. Men under förmiddagen hörde den saknade båtens ägare av sig och meddelade att han vänt och nu befann sig i Västervik.

 

Fler båtar i nöd  ̶  helikopterhaveri. Fiskare drog motorbåt av grundet

 

 

Besättningen ombord på flygvapnets räddningshelikopter från Visby tvingades i går kväll göra en nödlandning bland tallar och enbuskar på stranden söder om Kronholmens golfbana i Västergarn. Maskinkrångel uppstod i samband med att man deltog i räddningsarbetet för fritidsbåten ”Kandela” , om syns till vänster. (Foto: TOMMY SÖDERLUND).

 

Dimman fortsatte i går att ställa till problem för fritidsbåtarna. Vid 19-tiden kom larm till Tingstäde radio om att den tolv meter långa fritidsbåten ”Kandela” med sju personer ombord gått på grund strax söder om Kronholmens golfbana i Västergarn.

Lotsbåten från Visby sändes ut, liksom räddningshelikoptern. ”Kandela” stod på grund bara 40–50 meter från stranden. I en roddbåt kunde två besättningsmedlemmar ta sig i land.

Helikoptern från Visby råkade under räddningsarbetet ut för ett fel på maskineriet och besättningen tvingades som en säkerhetsåtgärd att snabbt sätta ner helikoptern på bland tallarna i strandkanten. Där var den kvar ännu i natt.

 

NYTT LARM

När lotsbåten var på gång från Visby mot haveriplatsen kom ett nytt sjöräddningslarm: En 7,5 meter lång Solö 25 med tre personer ombord hade råkat ut för motorstopp under gång från Byxelkrok på Öland mot Gotland. I dimman hade de ombordvarande inte helt klart för sig. Lotsbåten fick avbryta färden mot Kronholmen och inrikta sig på att söka efter Solöbåten. Även kustbevakningens TV 105, som sent i går kväll extrainkallats till Gotland från Nynäshamn, dirigerades till området mellan Visby och Gnisvärd för att leta efter Solöbåten. Strax efter midnatt hittades Solöbåten norr om Visby av en extrainkallad helikopter från Ronneby.

Strax före klockan 22 kom besked om att en fiskebåt lyckats dra ”Kandela” av grundet. De sju ombord var välbehållna.

 

14 FINSKA BÅTAR?

Kustbevakningens sambandscentral i Visby har de senaste dygnen fått en rad telefonsamtal från oroliga anhöriga på fastlandet och i Finland.

Bland annat har anhöriga till besättningarna ombord på 14 finska segelbåtar ringt. Båtarna har varit i Danmark och skulle nu vara på väg tillbaka till Finland. Inget tyder dock på att de skulle ha råkat ut för något nödläge. Ingen har sett till i närheten av Gotland att de kan vara kvar i Danmark utan att ha meddelat sig.

Trots dimman kunde Linjeflyg i går i stort sett hålla turlistan. Piloterna lyckades ”hitta luckor” i dimman och landa på Visby flygplats. (Källa: Gotlands Tidningar 19/7 1984)

 

 

 

Dramatiskt i Västergarn, helikopter nära krascha under räddningsaktion

 

  

Den havererade räddningshelikoptern på stranden i Västergarn. I bakgrunden motorbåten som helikoptern skulle undsätta. (Foto: Evert Engström).

 

Räddningshelikoptern havererade själv när den skulle undsätta en havererad motorbåt utanför Västergarn i går kväll. Helikoptern kom till Västergarn för att vid behov snabbt kunna lyfta besättningen på sju personer ur de 12 meter långa motorbåten som gått på grund i den täta dimman.

Det höll på att sluta illa för helikoptern och dess besättning. Först tappade den ena motorn effekt vilket fick piloten att gå in över land. Där dog den andra motorn och helikoptern i det närmaste kraschlandade ån fem, tio meters höjd. Ingen skadades.

 

Ett haveri gav ett annat Räddningshelikopter tvingades nödlanda

 Ett motorbåtshaveri utanför Västergarn i går kväll blev mycket dramatiskt sedan räddningshelikoptern skickats ut från Visby för att undsätta den grundsatta haveristen. Räddningsaktionen slutade med att helikoptern snudd på kraschlandade sedan först den ena och därefter den andra motorn stannat. Besättningen lyckades dock ta ner helikoptern oskadd.

 

Det höll på att sluta md katastrof för helikopterbesättningen på sex man när de skulle undsätta 12-meters stålbåten Candela som gått på grund 60–70 meter från land strax söder om Västergarns samhälle. Tingstäde radio fick larmet strax efter kl. 19 på onsdagskvällen från Candela. I dimman hade hon gått för nära land och gått på grund med sju personer ombord. Sikten var högst 25 meter uppger Tingstäde radio.

När räddningshelikoptern kom till platsen höll den sig över haveristen för att kunna hissa upp besättningen om situationen skulle förvärras. Candela drev nämligen längre och längre upp mot land till hon satt stadigt på en sten i vattnet.

 

Kraschlandning

Efter cirka en kvart fick räddningshelikoptern motoravdrag på en motorn. Helikoptern gick då in över land när plötsligt även den andra motorn dog fem till tio meter över marken enligt piloten. Piloten kunde dock sätta ner helikoptern utan skador vare sig på den eller besättningen.

Slutligen blev det brandkåren med sin Rescue-båt som tillsammans med en mindre fiskebåt från Västergarn och några privatpersoner drog Candela flott strax före klockan 22 och bogserade henne till Västergarns hamn.

Under tiden hade Tingstäde radio meddelat lotsbåten i Visby som även den var på väg till undsättning i Västergarn. Lotsbåtens utryckning avbröts dock av ett nytt larm till Tingstäde radio. Denna gång var det en 7,5 meter lång motorbåt av typ Solö 25 med tre vuxna ombord som fått motorhaveri.

Solö 25:an var på väg mellan Byxelkrok på Öland och Visby där hon fick motorhaveriet och anropade sjöräddningen. Besättningen var då osäker på positionen men troligen befann sig båten utanför Gnisvärd. Lotsbåten från Visby tog upp sökandet men hade ännu mycket sent på onsdagskvällen inte hittat haveristen.

En ersättningshelikopter väntades till Gotland från Ronneby under natten. Med den följde även teknisk personal för att utreda orsaken till helikopterhaveriet. (Källa: Gotlands Allehanda 19/7 1984)

 

 

 

 

 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig