|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TpbS 239 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sammanlagt tillverkades 82 båtar av denna typ. Under många år så var denna båttyp ryggraden i kustartilleriets båtpark. 200-båten var inte tänkt att kunna strida själv, utan skulle förlita sig på understöd. Lastkapacitet: 40 man och 4 ton last. Användes även för minutläggning, navigationsutbildning, och målbogsering. I grunden var alla 200-båtar lika, men de byggdes under många år av flera varv, så verkligheten var, att de till det yttre var lika, men skiljde sig mycket beroende på byggår, byggnadsvarv och gjorda ombyggnader. Några båtar benämndes ledningsbåtar och fick en utökad teleteknisk utrustning för att kunna leda ett amfibieförband. Styrhytten har byggts om på de flesta båtarna. I krigstid skulle de fungera som landstigningsbåtar och användes då bland annat av Kustjägarna. Mot slutet av sin tjänstgöringstid (1980- och 90-tal) användes de mestadels i transportsyfte, bland annat vid olika Ekipagekompanier. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
_________________________________________________________________________________________ |
Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig. Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper |
Till huvudsidan Kontakta sidansvarig |