Deutsche Marines Emden F221 på besök i Visby 24/10 1969

F221 "Emden" F221". Fregatt. Tillhörig: Köln-klassen. Byggd vid: Stűlcken & Sohn. Gick av stapeln 15/4 1958. Togs i drift: 24/10 1961. Vikt: 2090 ton. Längd: 109.80 meter. Bredd: 11 meter. Djupgående: 4.60 meter. Marschhastighet: 32 knop. Fartyget såldes 30/6 1983 till den turkiska marinen och fick namnet D361 Gemlik. Hon förstördes i en brand.

 

 

”Emden” nr 4 för första gången i Sverige

 

 

”Emden” är ett namn med klang i den tyska marinens historia, men det är första gången det använts som namn på en fregatt. Denna gästar f. n. Visby tillsammans med ubåtsjagarna Thetis, Hermes och Najade och det är för övrigt första besöket dom dessa fartyg i en svensk hamn. Med anledning av besöket hade tyske marinattachén i Stockholm Kapitän zur See Höppner kommit till Visby och han var jämte tyske konsuln Gillis Waldenström de första att stiga ombord sedan fartyget kommit i hamn.

Besöket i Visby varar t. o. m. måndag (27/10 1969) eftermiddag för att man skall hinna se så mycket som möjligt av Gotland och många utflykter är planerade. Man får också mer eller mindre officiella besök ombord. På söndagseftermiddagen får allmänheten gå ombord.

  

  

Befälhavare på Emden Fregattenkapitän Böhme ses här tillsammans med ställföreträdande eskaderchefen fregattenkapitän Lingen (Foto: Gunnar Källberg.)

 

Visby första Sverigehamn för tyska fregatten Emden

De tyska örlogsfartygen Emden och ubåtsjagarna Thetis, Hermes och Najade kom i går (24/10 1969) till Visby och de möttes ute till havs av lots och den svenska förbindelseofficeren kapten Norin vid militärkommandostaben. Det är första besöket dessa fartyg gör i Sverige och det motses med stor förväntan av de många ombordvarande.

De första som gick ombord var tyska marinattachén i Stockholm Kapitän zur See Höppner och tyske konsuln i Visby Gillis Waldenström.

Strax efter ankomsten var en presskonferens ordnad. Eskaderchefen Kapitän zur See Hackländer välkomnade och uttalade sin glädje över att komma till Visby som han så mycket hört talas om. Eskadern hade i måndags gått från Flensburg och i Östersjön haft förbandsövningar. Men nu skulle man vila upp och titta ordentligt på Gotland.

Ställföreträdande eskaderchefen Fregattenkapitän Lingen berättade om den tyska flottans återuppbyggnad efter kriget. Skillnaden från Wehrmachtstiden är främst att man nu bygger på värnplikt, för flottan 18 månader med 12 månader till sjöss, och att man saknar eget överbefäl. Flottan lyder helt under NATO och man har ofta sambandsövningar med marina enheter från andra NATO-länder.

Emden är det fjärde fartyget med den för den tyska flottan så ärorika namn. Den är byggd i Hamburg och trädde i tjänst den 24 oktober 1961, alltså på dagen 8 år före det första utlandsbesöket. Den är 110 meter lång och mäter 2.090 ton och är utrustad för ubåtsjakt. Efter tre års tjänst ”förpuppades” den, men trädde i tjänst igen i oktober 1967 som utbildningsfartyg för värnpliktiga och skolor.

Bland dem som välkomnade eskadern var också Karl Paul från Berlin, en av de överlevande från den utanför Östergarn strandade tyska kryssaren Albatross. Han är sedan 15 år tillbaka en trogen gäst i Visby. Vintrarna tillbringar han i Berlin – annars får han inte ut sin pension – men han trivs allra bäst i Visby. han berättade om Albatross och gjorde några jämförelser mellan förr och nu, till stor glädje inte minst för det fyra fartygsbefälhavarna på Emden, Tretis (sic), Hermes och Najade, som tycktes trivas mycket bra med den frispråkige berlinaren.

Det är ett digert program som lagts upp för de ombordvarande som får vara med om rundturer, besök på Fornsalen, en gudstjänst i Östergarns kyrka med kransnedläggning på Albatrossgraven m. m. men har även en del representationsplikter med besök bl. a. hos militärkommandochefen generalmajor C F F (sic) Löwenhielm och får ombord besök av olika kategorier inbjudna, bl. a. från de frivilliga försvarsorganisationerna på Gotland. En fotbollsmatch mot P 18 i dag står även på programmet. I går eftermiddag fick allmänheten gå ombord och titta på fartygen och nytt tillfälle ges på söndag eftermiddag.

På måndag eftermiddag löper eskadern åter till sjöss för att fortsätta sina övningar i Östersjön.

Gireau. (Källa: 1429)

 

 

 

Stormen nära förkorta det tyska besöket

Det var nära att vädrets makter avbrutit det tyska örlogsbesöket i Visby i förtid.  Natten mot söndagen (26/10 1969) blåste det kraftigt – omkring 20 meter per sekund – och det gungade ordentligt inne i hamnen där de tyska cheferna övervägde att gå till sjöss för att undvika skador på fartygen.

Man stannade dock kvar och drygt hundratalet man från de tyska örlogsfartygen Emden, Rhetis, (sic) Hermes och Najade kunde på söndagen hylla sina omkomna landsmän från Albatross. Högtiden ägde rum i anslutning till en gudstjänst på tyska i Östergarns kyrka. Förre eldaren Carl Paul som var med ombord på Albatross för 54 år sedan talade och lade ner blommor liksom eskaderchefen Kapitän zur See Hackländer.

Helgprogrammet för de tyska gästerna bestod i övrigt av bl. a. av en fotbollsmatch mot P 18 som värdarna vann med 15–2. Vidare besöktes Gotlands fornsal.

På lördagen besöktes fartygen av medlemmar från frivilliga försvarsorganisationer. Vidare var det också cocktailparty ombord för särskilt inbjudna och middag på tyska konsulatet. I eftermiddag lämnar eskadern Visby. (Källa: 1430)

 

 

Här syns några av de tyska kadetterna i stram givakt efter kransnedläggningen vid Albatross-graven.

 

 

 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig