Ryska torpedkryssaren Abreks besök i Fårösund 23/9 1899

 

 

Torpedkryssaren Abrek (Абрек). Byggd vid William Crichton & Co, Åbo, storfurstendömet Finland.

Togs i tjänst i oktober 1897 vid den ryska kejserliga flottan. Deplacement, normalt lastad: 535 ton. Deplacement, fullt lastad: 675 ton. Längd: 65,5 m. Bredd: 7,75 m. Djupgående, max: 3,35 m. Två propelleraxlar. Maskineri: 2 VTE, 4 Normand-du Temple ångmaskiner. 4500 hästkrafter. Hastighet, max: 21,2 knop. Beväpning: 2 st. 1-7,5cm/48 Canet kanoner, 4 st. 1-4,7cm /40 Hotchkiss kanoner och 4 st. 45cm torpedtuber på däcket. (Senare ändrades beväpningen).

Ombyggt till sambandsfartyg i oktober 1907. 1908 blev hon gränsskyddsfartyg. 1914 blev hon ånyo sambandsfartyg. 1918 blev hon kartläggningsfartyg. 1946 blev hon åter ett sambandsfartyg. 1948 skrotades hon.

 

 

(1899) Rysk örlogsman i Fårösunds hamn. Under rådande sydvästliga storm ankom 23 dennes vid 11-tiden f. m. till Fårösunds redd ryska torpedkryssaren ”Abrek” om 534 ton, befälhafvare baron Magnus Nolcken, destinerad från Kronstadt till Kiel. Anledningen till ankomsten uppgafs vara behofvet af stenkol: Den 24 tidigt på morgonen gick kryssaren in till den allmänna lastbryggan, där 30 tons stenkol ombordtogos, hvarefter den ånyo lade sig för ankar å redden, väntande på bättre väderlek, för att om möjligt vid midnatt utlöpa ur hamnen.

”Abrek” är en modern torpedkryssare af ansenlig längd, bygd i Brighton år 1897. Besättningen utgjorde 72 man. Befälhafvaren är af svenskt ursprung. (Källa: 1715)

 

 

 

 

(1899) Ryske torpedkryssaren ”Abrek” lämnade Fårösunds hamn i måndags morgse (25/9 1899) kl. 7 med Kiel som mål. Det byiga vädret afhöll honom från att, som ämnadt var, utgå på natten. (Källa: 1716)

 

 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig