Ryska torpedjagare på besök i Visby och Slite 24/8 1911

 

Visby och Slite besöktes 24/8 1911 av de ryska torpedjagarna Ispolnitelnij, Krepkij, Lovkij, Metkij, Moshchnij och Zegky. De tillhörde Löjnant Burakov-klassen. Östersjöflottan. Deplacement 402 ton. Längd 56,6 m. Bredd 6,4 m. Djupgående 3,1 m. Motorer 2 st. 3-cylindriga trippelexpansionsångmaskiner. Kraft 6000 hkr. 2 propellrar. Max hastighet 26,4 knop. Besättning 67 man. Beväpning: 1 75 mm kanon, 5x1 Hotchkiss 47 mm kanoner, senare - 2 75 mm kanoner. 10 minor.

 

 

Ispolnitelnij ("Исполнительный") Fartyget byggdes på skeppsvarvet på Forget et Chantier Mediteranet i La Seine, Frankrike på uppdrag av det ryska sjöfartsdepartementet. Hon deltog i första världskriget, utförde patrulltjänst och konvojtjänst. Den 29 november (12 december) 1914, när hon och andra fartyg på väg att lägga ut minor. På grund av hård storm och isbildning förlorade hon stabiliteten, , exploderade, kantrade och sjönk i mynningen av Finska viken, 130 man förolyckades. Hon återfanns 2014.

 

 

Krepkij ("Крепкий") Omklassificerades 1922 till träningsjagare med namnet Rosjal ("Рошаль").

 

 

Lovkij ("Ловкий") Hon deltog i första världskriget, genomförde patrull- och konvojtjänst, deltog i att lägga ut minfält, anti-ubåtförsvar. Från den 25 oktober (7 november), 1917, till Röda Östersjöflottan, från den 21 april 1921, till Östersjöns marinstyrkor. Från 9 april till 15 april 1918 flyttade han från Helsingfors till Kronstadt under den så kallade iskampanjen. 1918–1919 försvarade han Petrograd.

Från den 21 mars till den 20 maj 1922 stod hon till förfogande för Ladoga-avdelningen av skepp från OGPU:s marinvärn, varefter hon avvecklades och omklassificerades som en utbildningskryssare. Den 5 december 1924 överlämnades den till Kronstadt militärhamn för väntan på skrotning. Den 20 juni 1925 överfördes till statsfonden för nedrustning, nedmontering och nedskärning.

 

 

Metkij ("Меткий") Hon deltog i första världskriget, utförde patrulltjänst och konvojtjänst. Han deltog i februarirevolutionen och oktoberrevolutionen den 25 oktober (7 november) 1917, den dagen gick hon med i Röda baltiska flottan. Hon deltog i inbördeskriget: hon undertryckte Kerenskij-Krasnov-upproret (26–31 oktober 1917).

 

 

----------------------------------------------------------------------

 

 

(24/8 1911) Ryskt örlogsbesök. Sex ryska torpedjagare hitlände vid 8-tiden i morse från Libau och förtöjde i yttre hamnen.

Flottiljen, som står under befäl af fregattkaptenen N. Grigoroff, utgöres af följande jagare: ”Moshniy”, befälhafvare löjtn. Ivanoff, ”Metny”, löjtn. Dels, ”Zegky”,  löjtn. Behrens, ”Krepky”, löjtn. Tyrtoff, ”Lovky”, löjtn. Michailoff, och schefsfartyget ”Ispolnitelny”, fregattkapten Miasnoff. Samtliga fartygen äro sex år gamla och bygda i Frankrike.

Flottiljen kvarligger till i morgon bittida, då den afgår till Stockholm.

Flottiljschefen, kapten Grigoroff uppvaktade i middags landshöfding Rydin och militärbefälhafvaren, generalmajor O. Silfverstolpe.

Vid 2-tiden återgäldade landshöfdingen och generalen visiten genom besök ombord, hvarvid general Silfverstolpe åtföljdes af sin stabsschef kapten Wikner och adjutanten löjtnant Lindwall. (Källa: 1826)

 

 

(25/8 1911) Ryssarna göra sig förtrogna med våra farvatten. Föregångna af ett telegram i onsdags e. m. till härvarande ryska vicekonsulat, hitkommo och inlotsades i yttre hamnen något före kl. 8 i går f. m. sex ryska torpedbåtar, hvilka komma från Libau.

Namnen på båtarna och deras respektive befälhafvare voro ”Ispolnitelnij” (fregattkapten Miassnoff), ”Legkij” (löjtn. Behrens), ”Krjäpkij” (löjtn. Tyrtoff), ”Mjätkij” (löjtn. Dels), ”Lowkiw” (löjtn. Michailoff), ”Moschnij” (löjtn. Ivanoff).

Befälet över divisionen fördes af fregattkaptenen N. Grigoroff, som hade ”Ispolnitelnij” till chefsfartyg. Fregattkapten G. uppvaktade vid 12-tiden på middagen landshöfding Rydin och därefter militärbefälhafvaren, generalmajor Silfverstolpe, hvarefter båda dessa personer senare på dagen aflade kontravisit ombord.

Torpedbåtarna, som voro af största typ och byggts på franska varf år 1905, besågos under dagens lopp allmänt af skådelystna visbybor och turister; manskapet ombord visade med stor tjänstvillighet de besökande omkring öfverallt, därvid med all önskvärd tydlighet demonstrerade de olika artilleri- och torpedpjäsernas handhafvande – en undervisning, som dock slutade därmed, att ett par tillstädsekommande officerare i synnerligen kraftiga ordalag och högeligen uppbragta togo manskapet i uppsträckning för denna gratislektion i rysk marinkunskap.

Flottiljen afgick härifrån strax efter kl. 9 i förmiddags till Slite, dit den beräknades anlända vid 3-tiden. Efter några timmars uppehåll i Slite skall flottiljen, enligt hvad befälet ombord upplyste, gå söderut rundt Gotland, upp till Västergarn, hvarefter färden i morgon e. m. ställes till Stockholm.

Något officiellt meddelande från utrikesdepartementet om detta besök har icke ingått till länsstyrelsen, något som i regeln annars är fallet, då främmande örlogsmän komma på visit, och vi kunna icke underlåta att påpeka det underliga däri, att främmande krigsfartyg företaga sina utflykter och förlägga sina öfningar till de gotländska hamnarna och skären i den utsträckning, som här är fallet.

Det skulle vara intressant att se, huru en svensk torpedbåtsflottilj blefve mottagen, om den utan vidare kom snokande längs stränderna i Finska viken.

Enligt hvad vi erfarit, har militärbefälhafvaren i går beordrat särskild vakt från Tingstäde till Slite. (Källa: 1827)

 

 

(25/8 1911) Ryska eskadern afgick härifrån vid 9-tiden i morse med Slite som närmaste mål.

Under uppehållet härstädes var manskapet i stor utsträckning landpermitteradt. Öfverallt på gatorna syntes därför under gårdagen grupper af ryska matroser, som togo våra fornminnen i betraktande eller också utan vidare uppsökte restaurangerna för att läska strupen med ett glas ”vodka”.

Från Slite går flottiljen, som är ute på sedvanlig sommaröfning, till Västergarn och därifrån till Stockholm.

Enligt meddelande från Fårösund i middag passerade eskadern på vägen till Slite så långt ut till hafs från Fårösunds norra gatt, att den antagligen tagit vägen mellan Sandön och Salvoref. (Källa: 1828)

 

 

(26/8 1911) Ryssarna hade ej tillstånd att besöka Slite. Ett telegram från utrikesdepartementet.

De sex ryska torpedbåtar, som i går f. m. afgingo härifrån närmast till Slite, anlände till sistnämnda hamn vid 3-tiden på e. m. och blefvo där inlotsade. De förankrade ej långt från lastbryggan och kvarlågo där till kl. 9 e. m., då de styrde till sjös norrut.

I Slite var manskapet landpermitteradt i stor utsträckning.

Antagligen har flottiljen från Slite afgått till Dalarö och således afbrutit sin färd rundt Gotland, att döma af följande till länsstyrelsen idag ingångna telegram:

”Ryske ministern har telegraferat till befälhafvaren för ryska torpedbåtarna att, då de ej fått tillstånd att besöka Slite, de bör afgå till Visby eller Dalarö där tillstånd medgifvits.

Utrikesdepartementet.” (Källa: 1829)

 

 

(28/8 1911) Den ryska torpedbåtsdivisionen, som efter besök i Visby och Slite under natten till lördagen gick rundt Gotland på väg till Stockholm, ankrade kl. 6,30 i lördags morse utanför Dalarö. (Källa: 1830)

 

 

(28/8 1911) Den ryska torpedbåtsdivisionen, bestående af sex torpedbåtar, hvilken i fredags kväll afgick från Slite norrut, ankrade kl. half sju i lördags morse utanför Dalarö. (Källa: 1831)

 

 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig