Tyska S-fartyget Tsingtau samt
1. Schnellboothalbflotilles besök i Visby 4/7 1938 |
|
|
|
|
|
|
Typ: Tsingtau-klass. Varv: Blohm und Voss. Sjösatt: 6/6 1934. Deplacement:
2490 ton. Längd:
87.46 m. Bredd:
13.5 m. Djupgående:
4.01 m. Fart:
17 knop. Besättning:
149 man. Maskin:
2 MAN 4-cyl dieselmotorer, 2 axlar. Bestyckning:
2 x 8,8 cm L / 45 kanoner, 2 x 2 x 8,8 cm kanoner (fram till februari 1940) eller
8 x 2 cm luftvärnskanoner (efter februari 1940). Utrangerad:
Skrotad i England i februari 1950. |
|
Tsingtau var den första S-fartyget (Schnellbootbegleitschiff) som
byggdes för Kriegsmarine. Tidigt i kriget användes fartyget som ett
träningsfartyg för flygplan innan det tjänade som sin ursprungligen planerade
roll. Tillhörde bl a 1. Schnellboothalbflotille.
Det överlevde kriget och var en del av de tyska marinstyrkorna som
tjänstgjorde minsvepning i Nordsjön under brittisk ledning under de första åren
efter andra världskriget. |
|
|
-------------------------------------------------------------------------------- |
|
|
Tysk flottilj vid svenska kusten.
Avvisades av svensk jagare
(2/7
1938) Vid sextiden på torsdagseftermiddagen (30/6
1938) anlände enligt Kristianstadsbladet en tysk
jagare, åtföljd av sex vedettbåtar styrande mot
Hörvikens hamn på Listerlandet. Ungefär en kilometer
utanför hamnen ankrade fartygen, och befälhavaren
beredde sig att gå i land. Då han tillfrågades av
tullmännen rörande besöket innanför tremilsgränsen
svarade han att flottiljen, som hade klara papper
att gå in till Kalmar, hade gått in till Hörviken
för att få en reparation utförd på en vedettbåt.
Vidare framhöll han att blåste hårt till sjöss, en
omständighet som också i viss mån motiverat
avstickaren mot land. Enligt uppgift skall jagaren
heta Tsingtau. Fartygen lågo kvar till vid tretiden
på fredagsmorgonen. Flottiljens chef var i land och
telefonerade till tyska legationen i Stockholm. Från
örlogsstationen i Karlskrona avgick på natten en
jagare, som angjorde det tyska chefsfartyget, och
strax därefter gingo tyskarna till havs igen.
Fartygen väntas till Visby.
— Om
namnuppgiften är riktig är det här fråga om den
tyska örlogsflottilj, som anmält sin ankomst till
Visby den 4 juli.
Flottiljen väntas hit kl. 10 och kommer att
kvarligga till fredag morgon. Under besöket här
komma tyskarna att tas om hand bl. a. av I 18:s
officerskår, borgmästare Löwenberg och
tillförordnade tyske konsuln.
Chef för
eskadern är kapitän-leutnant Sturm. (Källa: 1958) |
|
|
|
Tyskt marinbesök i Visby
(2/7
1938) Tyskt örlogsbesök. Som bekant har tillstånd
meddelats tyska första motortorpedbåtsflottiljen med
depåfartyget Tsingtau att besöka Visby den 4–8 juli,
och vi få därför kanske redan på måndagen se
flottiljen i Visby. Besöket är att anse som
ickeofficiellt.
Flottiljen omfattar fyra marinracerbåtar jämte
moderskeppet depåfartyget Tsingtau. Racerbåtarna ha
en besättning på 17 man vardera. ”Tsingtau” mäter
2.000 ton och har 137 mans besättning. (Källa: 1953) |
|
|
|
Tysk örlogsflottilj vid Skånes kust
Måste söka nödhamn i stormen. Svensk jagare till
platsen.
(2/7
1938) På torsdagseftermiddagen anlände en tysk
jagare, åtföljd av sex vedettbåtar styrande mot
Hövikens hamn på Listerlandet. Ungefär en kilometer
utanför hamnen ankrade fartygen, och befälhavaren
beredde sig att gå i land.
Då han
tillfrågades av tullmännen rörande besöket innanför
tremilsgränsen svarade han att flottiljen, som hade
klara papper att gå in till Kalmar, hade gått in
till Höviken för att får en reparation utförd på en
vedettbåt. Vidare framhöll han att det blåste så
hårt till sjöss, en omständighet som också i viss
mån motiverat avstickaren mot land. Enligt uppgift
skall jagaren heta Tsingtau. Fartygen lågo till vid
tretiden på fredagsmorgonen. Flottiljens chef var i
land och telefonerade till tyska legationen i
Stockholm.
Från
örlogsstationen i Karlskrona avgick på natten en
jagare, som angjorde det tyska chefsfartyget, och
strax därefter gingo tyskarna till havs igen.
(Källa: 1953) |
|
|
|
Det tyska örlogsbesöket. Flottiljen inkom
i morse hit
(4/7
1938) Vid åttatiden i morse anlände de sex tyska
motortorpedbåtarna hit, och vid tiotiden inkom
moderfartyget Tsingtau. Allmänheten beredes
tillfälle att bese Tsingtao på tisdag och onsdag
mellan kl. 16 och 18,30.
I kväll
ger I 18:s officerskår supé för flottiljens
officerare, och i morgon skolade senare göra en
rundtur i staden. På onsdagen reser en man av varje
grad ut till Albatrossgraven i Östergarn, där det
blir en enkel högtidlighet med kransnedläggning. Det
var som bekant den 2 juli i år 23 år sedan Albatross
strandade där.
Kl. 18,30
på onsdagen mötas slutligen ett fotbollslag från
flottiljen och ett från I 18 i en match på
Gutavallen.
På
fredagen lämna tyskarna Visby.
Tyska flottiljen hade laga skäl till ankring.
Med
anledning av uppgifterna om de tyska örlogsfartygens
ankring i Hörviken på Skånes sydostkust den 30 juni
på eftermiddagen meddelas följande från
sjöförsvarets kommandoexpedition.
Fartygen
ifråga utgjordes av ett förband om sex
motortorpedbåtar och ett depåfartyg, Tsingtau.
Förbandet var på väg till Kalmar, vartill tillstånd
erhållits. Förbandschefen ansåg sig emellertid,
enligt uppgift på grund av hårt väder och
maskinskada på en av motortorpedbåtarna, behöva söka
lä under svenska landet. Sjöförsvarets
kommandoexpedition underrättades om förhållande av
tyska legationen omedelbart sedan densamma erhållit
telefonmeddelande från förbandschefen om ankringen
(knappa två timmar därefter). Samtidigt meddelades,
att förbandet beräknades avgå under nattens lopp,
sannolikt omkring kl. 3.
Under de
angivna omständigheterna förefanns enligt gällande
föreskrifter och internationella regler ingen
anledning att avvisa fartygen från ankarplatsen,
varför icke heller den utsända svenska jagaren
vidtog någon åtgärd härför; vid dennas ankomst till
ankarplatsen omkring kl. halv 3 på natten pågingo
redan på de tyska fartygen förberedelser för
lättningen. (Källa: 1954) |
|
|
|
Tyskt marinbesök i Visby
(4/7
1938) Vi åttatiden i morse anlände till Visby en
flottilj av sex vedettbåtar från tyska marinen som
under några dagar kvarligga här. Ett par timmar
senare kom moderfartyget Tsingtau. Allmänheten har
tillträde till Tsingtau tisdag, onsdag och kl.
16-18,30 em. Däremot få vedettbåtarna icke beträdas
av allmänheten. Under besöket här tagas tyskarna om
hand av I 18:s officerskår, borgmästare Löwenborg
och t. f. tyske konsuln. (Källa: 1955) |
|
|
|
Det tyska örlogsbesöket
(4/7
1938) Tyska första motortorpedbåtsflottiljen anlände
som väntat var till Visby i morse. Först kommo de
sex marinracerbåtarna, vilka gingo med hög fart, och
ett par timmar senare, vid 10-tiden, motorfartyget
Tsingtau.
Tillfälle
är berett för allmänheten att gå ombord och bese
”Tsingtau” tisdag och onsdag mellan kl. 10 f. m. och
6,30 e. m. Däremot medges ej besök ombord på de
övriga av flottiljens fartyg. (Källa: 1956) |
|
|
|
Fyra svenska örlogsmän komma som förut
nämnts att besöka Visby
(5/7
1938) Fyra svenska örlogsmän komma som förut nämnts
att besöka Visby under tiden 7–11 juli. Det är
första jagardivisionen, bestående av några av vår
flottas modernaste jagare, ”Klas Horn”, Klas Uggla”,
”Stockholm” och ”Ehrensköld”, som då göra oss den
äran.
Den tyska
motortorpedbåtsflottiljen uppehållstid i Visby utgår
först den 8n dennes, och vi få därför kanske under
en eller ett par dagar se både svenska och tyska
sjömän på stan. (Källa: 1957) |
|
|
|
Det tyska örlogsbesöket
(5/7
1938) Infanteriregementets officerskår gav i går
kväll supé för officerarna på den tyska
motortorpedbåtsflottilj som f. n. gästar Visby. I
dag ha tyskarna gjort en rundtur i staden, och i
morgon är det meningen att en man av varje grad
skall resa ut till ”Albatross”-graven i Östergarn,
där en enkel högtidlighet med kransnedläggning skall
äga rum. Vidare planeras en fotbollsmatch på
Gutavallen i morgon kväll kl. 6,30 mellan ett
fotbollag (sic) från flottiljen och ett från I. 18.
Som
bekant har tillfälle beretts allmänheten att besöka
flottiljens moderfartyg Tsingtau. i dag och i
morgon. Besökstiden är båda dagarna förlagd till
tiden mellan kl. 4 och 6,30 e. m. ”Tsingtau” är ett
stort och präktigt, och ett besök ombord torde
säkerligen bli av stort intresse. (Källa: 1957) |
|
|
|
Det tyska örlogsbesöket. Representanter
för ett nytt vapen
(6/7
1938) Det är tyska örlogsmän i stan, det har
säkerligen ingen kunnat undgå att lägga märke till,
ty både i går o. i dag hade prydliga tyska sjömännen
i sina stiliga uniformer satt sin prägel på
gatulivet.
En
medarbetare i Gotlands Allehanda har i dag på
förmiddagen beretts tillfälle att avlägga ett besök
på chefsfartyget Tsingtau, vars officiella titel, om
man så får säga, är Schnellbootbegleiterschiff i
Erste Schnellbootsflotille. Hela flottiljen står
under befäl av kapitänleutnant Kurt Sturm, och hans
adjutant Oberleutnant zur See Bernd Klug var nog
vänlig ge oss en del uppgifter om det ganska nya
vapen.
Det är
alltså fråga om en flottilj av lätta
motortorpedbåtar, som väl namnet närmast skulle var
på svenska. I de flesta stora mariner har man under
senare år börjat bygga dylika, men det framhålles
särskilt, att t. ex. de engelska och italienska mera
äro byggda som verkliga racerbåtar, under dat att
tyskarna visserligen sökt bibehålla den höga
hastigheten men samtidigt velat ha relativt god
sjöduglighet. De båt det här rör sig om ”rutscha”
alltså inte fram på vattnet som racerbåtar.
Besättningen uppgår på var och en till 17 à 18 man,
medan Tsingtau har 300. Det senare tjänstgör som
moderfartyg för flottiljen, medför reservdelar,
olja, förnödenheter, torpeder m. m. samt tjänstgör
även vanligen som bostad för besättningarna på
småbåtarna. Det är även målfartyg vid övningarna.
Tsingtau är ett fartyg på 2,000 ton och drives
liksom torpedbåtarna med dieselmotorer. Oberleutnant
Klug poängterar vidare, att det anses synnerligen
eftersträvansvärt bland de unga tyska sjöofficerarna
att komma till motortorpedbåtarna, på vilka man ju
redan från början får ett självständigt arbete.
Färden
till Visby ingår i en fjorton dagar lång period av
sommarutbildningen och anträddes från Kiel, som är
fartygens bas. Färden ställdes först till Kalmar,
och man hade tyvärr ganska dåligt väder på resan dit
upp. Det var av den anledningen den mycket omskrivna
ankringen i Hanöbukten måste företagas, och
Oberleutnant är synnerligen angelägen betona, att
det endast var vädret som orsakade densamma och inte
något landstigningsförsök e. d. Han kan inte förstå,
varför saken väckt sådant uppseende i den svenska
pressen och varför man kommit med sådana historier
som att flottiljen blivit bortjagad av en svensk
torpedbåt. Det var endast vanliga internationella
sedvänjor som iakttogs. Flottiljen lyfte också
ankar, så snart vädret blev bättre.
Från
Kalmar styrde man direkt på Visby, och här skall man
som tidigare nämnts bl. a. göra rundturer och skicka
en delegation till Albatrossgraven för att nedlägga
en krans. På torsdagen ger vidare flottiljchefen
lunch ombord på Tsingtau för en del inbjudna och på
fredag förmiddag går flottiljen tillbaka till
Tyskland. (Källa: 1958) |
|
|
|
Det tyska örlogsbesöket
(8/7
1938) Det tyska örlogsbesöket som en tid
lyckliggjort vår stad slutade i dag på morgonen. En
kvart över åtta i morse stack de små
motortorpedbåtarna till sjöss med sydvästlig kurs
och vid halvniotiden lämnade också ”Tsingtau”
hamnen. Visby var den sista utrikeshamnen som
besöktes och båtarna gingo nu till Kiel. (Källa:
1959) |
|
|
|
Krigarfotboll på Gutavallen
I. 18 ledde men tyskarna utjämnade
(8/7
1938) Fotbollmatchen i går kväll på Gutavallen
mellan lag från de i hamnen liggande tyska
krigsfartygen och I. 18 slöt oavgjort med 4–4. I
halvtid ledde I. 18 med 3–1. I andra halvlek såg det
till en början mörkt för det tyska laget men vid en
kalabalik framför svenska målet lyckades det en tysk
fot att få bollen i I. 18:s bur. Ställningen var nu
3–2 och den tyska hejarklacken igångsatte en väldig
offensiv men det hjälpte inte utan I. 18 ökade till
4–2 . Den tyske h. y., som var upphovet till många
av de tyska anfallen, lyckades sedan komma förbi I.
18:s försvar och gjorde under sina kamraters
öronbedövande jubel mål. Den tyska hejarklacken som
en tid varit mol tyst kom nu åter i gång. Det tyska
laget arbetade nu allt vad det förmådde för att få
ett utjämnande, ett sådant kom också i form av en
straffspark, som gick in. Något mera i målväg
förmådde inte något av lagen att göra, utan
resultatet 4–4 stod sig tiden ut.
Efter
matchen överlämnade I 18:s lagledare en minnessak
till varje man i det tyska laget med ett anförande
vari han önskade välkomna tillbaka. Den tyska
lagledaren gjorde likaledes och överlämnade
fartygets emblem till I. 18:s lagledare.
Före
matchen utförde I. 18:s musikkår några musikstycken.
G.
(Källa: 1960) |
|
|
|
De tyska örlogsmännen
(9/7
1938) De tyska örlogsmännen, moderfartyget Tsingtau
och de sex motortorpedbåtarna, avgingo i går
härifrån till Kiel. (Källa: 1961) |
|
Tsingtau
|
|
|
|
_________________________________________________________________________________________ |
|
Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat
bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.
Copyright ©
Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper |
|
Till huvudsidan
Kontakta sidansvarig
|
|