Tsingtau

Tyska S-fartyget Tsingtau samt 1. Schnellboothalbflotilles besök i Visby 4/7 1938

Typ: Tsingtau-klass. Varv: Blohm und Voss. Sjösatt: 6/6 1934. Deplacement: 2490 ton. Längd: 87.46 m. Bredd: 13.5 m. Djupgående: 4.01 m. Fart: 17 knop. Besättning: 149 man. Maskin: 2 MAN 4-cyl dieselmotorer, 2 axlar. Bestyckning: 2 x 8,8 cm L / 45 kanoner, 2 x 2 x 8,8 cm kanoner (fram till februari 1940) eller 8 x 2 cm luftvärnskanoner (efter februari 1940). Utrangerad: Skrotad i England i februari 1950.

 

Tsingtau var den första S-fartyget (Schnellbootbegleitschiff) som byggdes för Kriegsmarine. Tidigt i kriget användes fartyget som ett träningsfartyg för flygplan innan det tjänade som sin ursprungligen planerade roll. Tillhörde bl a 1. Schnellboothalbflotille. Det överlevde kriget och var en del av de tyska marinstyrkorna som tjänstgjorde minsvepning i Nordsjön under brittisk ledning under de första åren efter andra världskriget.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Tysk flottilj vid svenska kusten. Avvisades av svensk jagare

(2/7 1938) Vid sextiden på torsdagseftermiddagen (30/6 1938) anlände enligt Kristianstadsbladet en tysk jagare, åtföljd av sex vedettbåtar styrande mot Hörvikens hamn på Listerlandet. Ungefär en kilometer utanför hamnen ankrade fartygen, och befälhavaren beredde sig att gå i land. Då han tillfrågades av tullmännen rörande besöket innanför tremilsgränsen svarade han att flottiljen, som hade klara papper att gå in till Kalmar, hade gått in till Hörviken för att få en reparation utförd på en vedettbåt. Vidare framhöll han att blåste hårt till sjöss, en omständighet som också i viss mån motiverat avstickaren mot land. Enligt uppgift skall jagaren heta Tsingtau. Fartygen lågo kvar till vid tretiden på fredagsmorgonen. Flottiljens chef var i land och telefonerade till tyska legationen i Stockholm. Från örlogsstationen i Karlskrona avgick på natten en jagare, som angjorde det tyska chefsfartyget, och strax därefter gingo tyskarna till havs igen.

 

Fartygen väntas till Visby.

— Om namnuppgiften är riktig är det här fråga om den tyska örlogsflottilj, som anmält sin ankomst till Visby den 4 juli.

Flottiljen väntas hit kl. 10 och kommer att kvarligga till fredag morgon. Under besöket här komma tyskarna att tas om hand bl. a. av I 18:s officerskår, borgmästare Löwenberg och tillförordnade tyske konsuln.

Chef för eskadern är kapitän-leutnant Sturm. (Källa: 1958)

 

 

 

Tyskt marinbesök i Visby

(2/7 1938) Tyskt örlogsbesök.  Som bekant har tillstånd meddelats tyska första motortorpedbåtsflottiljen med depåfartyget Tsingtau att besöka Visby den 4–8 juli, och vi få därför kanske redan på måndagen se flottiljen i Visby. Besöket är att anse som ickeofficiellt.

Flottiljen omfattar fyra marinracerbåtar jämte moderskeppet depåfartyget Tsingtau. Racerbåtarna ha en besättning på 17 man vardera. ”Tsingtau” mäter 2.000 ton och har 137 mans besättning. (Källa: 1953)

 

 

 

Tysk örlogsflottilj vid Skånes kust

Måste söka nödhamn i stormen. Svensk jagare till platsen.

(2/7 1938) På torsdagseftermiddagen anlände en tysk jagare, åtföljd av sex vedettbåtar styrande mot Hövikens hamn på Listerlandet. Ungefär en kilometer utanför hamnen ankrade fartygen, och befälhavaren beredde sig att gå i land.

Då han tillfrågades av tullmännen rörande besöket innanför tremilsgränsen svarade han att flottiljen, som hade klara papper att gå in till Kalmar, hade gått in till Höviken för att får en reparation utförd på en vedettbåt. Vidare framhöll han att det blåste så hårt till sjöss, en omständighet som också i viss mån motiverat avstickaren mot land. Enligt uppgift skall jagaren heta Tsingtau. Fartygen lågo till vid tretiden på fredagsmorgonen. Flottiljens chef var i land och telefonerade till tyska legationen i Stockholm.

Från örlogsstationen i Karlskrona avgick på natten en jagare, som angjorde det tyska chefsfartyget, och strax därefter gingo tyskarna till havs igen. (Källa: 1953)

 

 

 

Det tyska örlogsbesöket. Flottiljen inkom i morse hit

(4/7 1938) Vid åttatiden i morse anlände de sex tyska motortorpedbåtarna hit, och vid tiotiden inkom moderfartyget Tsingtau. Allmänheten beredes tillfälle att bese Tsingtao på tisdag och onsdag mellan kl. 16 och 18,30.

I kväll ger I 18:s officerskår supé för flottiljens officerare, och i morgon skolade senare göra en rundtur i staden. På onsdagen reser en man av varje grad ut till Albatrossgraven i Östergarn, där det blir en enkel högtidlighet med kransnedläggning. Det var som bekant den 2 juli i år 23 år sedan Albatross strandade där.

Kl. 18,30 på onsdagen mötas slutligen ett fotbollslag från flottiljen och ett från I 18 i en match på Gutavallen.

På fredagen lämna tyskarna Visby.

 

Tyska flottiljen hade laga skäl till ankring.

Med anledning av uppgifterna om de tyska örlogsfartygens ankring i Hörviken på Skånes sydostkust den 30 juni på eftermiddagen meddelas följande från sjöförsvarets kommandoexpedition.

Fartygen ifråga utgjordes av ett förband om sex motortorpedbåtar och ett depåfartyg, Tsingtau. Förbandet var på väg till Kalmar, vartill tillstånd erhållits. Förbandschefen ansåg sig emellertid, enligt uppgift på grund av hårt väder och maskinskada på en av motortorpedbåtarna, behöva söka lä under svenska landet. Sjöförsvarets kommandoexpedition underrättades om förhållande av tyska legationen omedelbart sedan densamma erhållit telefonmeddelande från förbandschefen om ankringen (knappa två timmar därefter). Samtidigt meddelades, att förbandet beräknades avgå under nattens lopp, sannolikt omkring kl. 3.

Under de angivna omständigheterna förefanns enligt gällande föreskrifter och internationella regler ingen anledning att avvisa fartygen från ankarplatsen, varför icke heller den utsända svenska jagaren vidtog någon åtgärd härför; vid dennas ankomst till ankarplatsen omkring kl. halv 3 på natten pågingo redan på de tyska fartygen förberedelser för lättningen. (Källa: 1954)

 

 

 

Tyskt marinbesök i Visby

(4/7 1938) Vi åttatiden i morse anlände till Visby en flottilj av sex vedettbåtar från tyska marinen som under några dagar kvarligga här. Ett par timmar senare kom moderfartyget Tsingtau. Allmänheten har tillträde till Tsingtau tisdag, onsdag och kl. 16-18,30 em. Däremot få vedettbåtarna icke beträdas av allmänheten. Under besöket här tagas tyskarna om hand av I 18:s officerskår, borgmästare Löwenborg och t. f. tyske konsuln. (Källa: 1955)

 

 

 

Det tyska örlogsbesöket

(4/7 1938) Tyska första motortorpedbåtsflottiljen anlände som väntat var till Visby i morse. Först kommo de sex marinracerbåtarna, vilka gingo med hög fart, och ett par timmar senare, vid 10-tiden, motorfartyget Tsingtau.

Tillfälle är berett för allmänheten att gå ombord och bese ”Tsingtau” tisdag och onsdag mellan kl. 10 f. m. och 6,30 e. m. Däremot medges ej besök ombord på de övriga av flottiljens fartyg. (Källa: 1956)

 

 

 

Fyra svenska örlogsmän komma som förut nämnts att besöka Visby

(5/7 1938) Fyra svenska örlogsmän komma som förut nämnts att besöka Visby under tiden 7–11 juli. Det är första jagardivisionen, bestående av några av vår flottas modernaste jagare, ”Klas Horn”, Klas Uggla”, ”Stockholm” och ”Ehrensköld”, som då göra oss den äran.

Den tyska motortorpedbåtsflottiljen uppehållstid i Visby utgår först den 8n dennes, och vi få därför kanske under en eller ett par dagar se både svenska och tyska sjömän på stan. (Källa: 1957)

 

 

 

Det tyska örlogsbesöket

(5/7 1938) Infanteriregementets officerskår gav i går kväll supé för officerarna på den tyska motortorpedbåtsflottilj som f. n. gästar Visby. I dag ha tyskarna gjort en rundtur i staden, och i morgon är det meningen att en man av varje grad skall resa ut till ”Albatross”-graven i Östergarn, där en enkel högtidlighet med kransnedläggning skall äga rum. Vidare planeras en fotbollsmatch på Gutavallen i morgon kväll kl. 6,30 mellan ett fotbollag (sic) från flottiljen och ett från I. 18.

Som bekant har tillfälle beretts allmänheten att besöka flottiljens moderfartyg Tsingtau. i dag och i morgon. Besökstiden är båda dagarna förlagd till tiden mellan kl. 4 och 6,30 e. m. ”Tsingtau” är ett stort och präktigt, och ett besök ombord torde säkerligen bli av stort intresse. (Källa: 1957)

 

 

 

Det tyska örlogsbesöket. Representanter för ett nytt vapen

(6/7 1938) Det är tyska örlogsmän i stan, det har säkerligen ingen kunnat undgå att lägga märke till, ty både i går o. i dag hade prydliga tyska sjömännen i sina stiliga uniformer satt sin prägel på gatulivet.

En medarbetare i Gotlands Allehanda har i dag på förmiddagen beretts tillfälle att avlägga ett besök på chefsfartyget Tsingtau, vars officiella titel, om man så får säga, är Schnellbootbegleiterschiff i Erste Schnellbootsflotille. Hela flottiljen står under befäl av kapitänleutnant Kurt Sturm, och hans adjutant Oberleutnant zur See Bernd Klug var nog vänlig ge oss en del uppgifter om det ganska nya vapen.

 

Det är alltså fråga om en flottilj av lätta motortorpedbåtar, som väl namnet närmast skulle var på svenska. I de flesta stora mariner har man under senare år börjat bygga dylika, men det framhålles särskilt, att t. ex. de engelska och italienska mera äro byggda som verkliga racerbåtar, under dat att tyskarna visserligen sökt bibehålla den höga hastigheten men samtidigt velat ha relativt god sjöduglighet. De båt det här rör sig om ”rutscha” alltså inte fram på vattnet som racerbåtar. Besättningen uppgår på var och en till 17 à 18 man, medan Tsingtau har 300. Det senare tjänstgör som moderfartyg för flottiljen, medför reservdelar, olja, förnödenheter, torpeder m. m. samt tjänstgör även vanligen som bostad för besättningarna på småbåtarna. Det är även målfartyg vid övningarna. Tsingtau är ett fartyg på 2,000 ton och drives liksom torpedbåtarna med dieselmotorer. Oberleutnant Klug poängterar vidare, att det anses synnerligen eftersträvansvärt bland de unga tyska sjöofficerarna att komma till motortorpedbåtarna, på vilka man ju redan från början får ett självständigt arbete.

Färden till Visby ingår i en fjorton dagar lång period av sommarutbildningen och anträddes från Kiel, som är fartygens bas. Färden ställdes först till Kalmar, och man hade tyvärr ganska dåligt väder på resan dit upp. Det var av den anledningen den mycket omskrivna ankringen i Hanöbukten måste företagas, och Oberleutnant är synnerligen angelägen betona, att det endast var vädret som orsakade densamma och inte något landstigningsförsök e. d. Han kan inte förstå, varför saken väckt sådant uppseende i den svenska pressen och varför man kommit med sådana historier som att flottiljen blivit bortjagad av en svensk torpedbåt. Det var endast vanliga internationella sedvänjor som iakttogs. Flottiljen lyfte också ankar, så snart vädret blev bättre.

Från Kalmar styrde man direkt på Visby, och här skall man som tidigare nämnts bl. a. göra rundturer och skicka en delegation till Albatrossgraven för att nedlägga en krans. På torsdagen ger vidare flottiljchefen lunch ombord på Tsingtau för en del inbjudna och på fredag förmiddag går flottiljen tillbaka till Tyskland. (Källa: 1958)

 

 

 

Det tyska örlogsbesöket

(8/7 1938) Det tyska örlogsbesöket som en tid lyckliggjort vår stad slutade i dag på morgonen. En kvart över åtta i morse stack de små motortorpedbåtarna till sjöss med sydvästlig kurs och vid halvniotiden lämnade också ”Tsingtau” hamnen. Visby var den sista utrikeshamnen som besöktes och båtarna gingo nu till Kiel. (Källa: 1959)

 

 

 

Krigarfotboll på Gutavallen

 

I. 18 ledde men tyskarna utjämnade

(8/7 1938) Fotbollmatchen i går kväll på Gutavallen mellan lag från de i hamnen liggande tyska krigsfartygen och I. 18 slöt oavgjort med 4–4. I halvtid ledde I. 18 med 3–1. I andra halvlek såg det till en början mörkt för det tyska laget men vid en kalabalik framför svenska målet lyckades det en tysk fot att få bollen i I. 18:s bur. Ställningen var nu 3–2 och den tyska hejarklacken igångsatte en väldig offensiv men det hjälpte inte utan I. 18 ökade till 4–2 . Den tyske h. y., som var upphovet till många av de tyska anfallen, lyckades sedan komma förbi I. 18:s försvar och gjorde under sina kamraters öronbedövande jubel mål. Den tyska hejarklacken som en tid varit mol tyst kom nu åter i gång. Det tyska laget arbetade nu allt vad det förmådde för att få ett utjämnande, ett sådant kom också i form av en straffspark, som gick in. Något mera i målväg förmådde inte något av lagen att göra, utan resultatet 4–4 stod sig tiden ut.

Efter matchen överlämnade I 18:s lagledare en minnessak till varje man i det tyska laget med ett anförande vari han önskade välkomna tillbaka. Den tyska lagledaren gjorde likaledes och överlämnade fartygets emblem till I. 18:s lagledare.

Före matchen utförde I. 18:s musikkår några musikstycken.

G. (Källa: 1960)

 

 

 

De tyska örlogsmännen

(9/7 1938) De tyska örlogsmännen, moderfartyget Tsingtau och de sex motortorpedbåtarna, avgingo i går härifrån till Kiel. (Källa: 1961)

 

 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig