Skolskeppet Gorch Focks besök i Visby 6/9 - 7/9 2014

           

Skolfartyg, tremastad bark, tillhörigt tyska flottan (Deutsche Marine). Namnet Gorch Fock är taget från författaren Johann Wilhelm Kinau som använde namnet Gorch Fock som pseudonym. (Johann deltog f. ö. i Skagerrakslaget den 31/5 1916. En månad efter slaget sköljdes han kropp i land på Väderöbod på västkusten. Han ligger begravd på en krigskyrkogård på Stensholmen i Fjällbacka skärgård). Varv. Blohm & Voss. Tagen i tjänst den 17/12 1958. Hemmahamn: Kiel. Klass/typ: Typ 441, skolfartyg. Reservkraft: sexcylindrig dieselmotor. Längd: 81,2 m. Bredd: 12 m. Djupgående: 5,2 m. Framdrivningssätt: Segel. Motor: 1229 kW (1660 hkr.) Fart med motor: 13,7 knop (25,4 km/tim.)

 
 

Fartyg från Tyskland på besök

 

 

(6/9 2014) Under helgen ligger tyska marinens skolfartyg Gorch Fock i Visby. I eftermiddag och i morgon eftermiddag är fartyget öppet för allmänheten. Det sjösattes 1958 och är drygt 81 meter långt.

 

”Här kommer Pippi Långstrump”

Tyska marinens skolfartyg Gorch Fock gled i går förmiddag in i Visby hamn. Hon ligger kvar till måndag och den som vill gå ombord har chansen under eftermiddagen i dag och i morgon.

 

 

FINBESÖK. Det tyska skolfartyget Gorch Fock ligger just nu i Visby hamn. Allmänheten är välkommen ombord i eftermiddag och i morgon eftermiddag.

 

Det vackra, drygt 81 meter långa fartyget är byggt på 1950-talet och har Kiel som hemmahamn.

Besöket i Visby är ett så kallat rutinbesök, ett välbehövligt stopp efter några dygn till sjöss för de 30 officerare som fanns med ombord för att lära känna fartyget och seglandets villkor.

- De börjar den 1 oktober att utbilda sig till läkare för att sedan tjänstgöra i marinen, berättar Tysklands militärattaché i Stockholm, kapten Dirk Zimmer, som hälsade Gorch Fock välkommen till Visby tillsamman med bland andra Jörgen Wessman, tysk honorärkonsul på Gotland.

Det är fartygets tredje besök i Visby. Ombord finns en besättning på 70 personer plus de som är under utbildning, deras lärare och en del andra. Som mest kan fartyget ha 230 personer ombord.

- De flesta som utbildar sig till sjöofficer gör tre månader ombord på Gorch Fock efter officersskolan, berättar Dirk Zimmer.

 

 

AVFALL. Efter fyra dygn till sjöss var det mycket skräp som fick lämna fartyget.

 

 

 

SKEPPSRATT. Det behövs sex personer vid de tre skeppsrattarna för att manövrera rodret.

 

Det tremastade fartyget är ingen ofarlig arbetsplats.

- Efter en olycka för några år sedan infördes mastutbildning på land, men en mast som rör sig på samma sätt som till sjöss. Den utbildningen måste man ha innan man går ombord, berättar sjöofficer Thomas Miatke, som ingår i besättningen.

Gorch Fock är ett traditionellt segelfartyg, där det mesta sköts mekaniskt.

- Det behövs sex personer vid de tre skeppsrattarna för att manövrera rodret, säger Thomas Miatke.

Sitt namn har fartyget fått från den tyske författaren Johann Wilhelm Kinau som skrev under pseudonymen Gorch Fock som dog i Skagerrackslaget under första världskriget, i maj 1915.

- Det är två skolfartyg i den tyska marinen som fått namnet Gorch Fock. Det första sjösattes 1933 och är nu museifartyg, och så det här som sjösattes 1958, berättar Dirk Zimmer.

 

 

FARTYGSCHEFEN. Nils Brandt var med när Gorch Fock besökte Visby på 1990-talet.

 

På måndag förmiddag lämnar fartyget Visby för att återvända till Kiel.

Innan dess ska de som är med ombord njuta av vistelsen och göra utflykter till olika platser, många vill till exempel se Pippi-huset på Kneippbyn.

- Klockan sju varje morgon har vi en genomgång av väderprognosen och annat som är aktuellt. Och så sjunger vi en morgonsång tillsammans. På fredagsmorgonen när vi var på väg till Visby sjöng vi ”Här kommer Pippi Långstrump”, berättar Thomas Miatke med ett leende.

Ewa Israelsson Reporter. Tommy Söderlund Fotograf (Källa: 1995)

 

 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig