Tsingtau

Tyska fickslagskeppet Admiral Graf Spee planerade besök i Visby 18/9 1937

Besöket som aldrig blev av

Typ: Fickslagskepp. Sjösatt: 30/6 1934. Deplacement: 12.000 - 16.200 ton. Längd: 186 m. Bredd: 21.6 m. Djupgående: 7.4 m. Fart: 28.5 knop. Besättning: 1.150 man. Maskin: 8 st 9 cylindriga deubbelverkande tvåtakts MAN-dislar. Bestyckning: 6 x 28 cm, 8 x 15 cm, 6 x 10.5 cm, 8 x 37 mm lv-kanoner, 8 x 20 mm lv-kanoner, 8 x 533 mm torpedtuber. Flygplan: 2 st Arado Ar 196 sjöflygplan. Sänkt av egen besättning 17/12 1939.

 

Från krigsutbrottet i september 1939 fram till början av december samma år sänkt Admiral Graf Spree sammanlagt nio brittiska handelsfartyg på totalt 50 bruttoregisterton. Den 13 december 1939 drabbade skeppet samman med tre brittiska HMS Exeter, HMS Ajax och HMS Achilles, kryssare i ett sjöslag utanför Uruguays kust. Admiral Graf Spee fick så allvarliga skador att man var tvungen att gå in till hamnen i Montevideo för reparation. Båda sidor fick omfattande skador på sina fartyg, men det tyska fartyget hade dessutom förbrukat nästan all sin ammunition. Uruguays regering tillät enligt internationell rätt tyskarna stanna högst 72 timmar. Detta var alldeles för kort tid för att hinna reparera de omfattande skadorna, och dessutom saknades möjlighet att få ny ammunition varför fartygschefen Hans Langsdorff 17/12 beslöt att besättningen skulle sänka sitt fartyg i Río de la Plata. Langsdorff tog sitt liv två dagar senare.

 

 

  
Kapitän zur See Konrad Patzig          Kapitän zur See Hans Langsdorff

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Tyskt pansarskepp till Visby

(11/9 1937) Det tyska pansarskeppet Graf Spee besöker Visby den 18-20 september. Besöket är icke officiellt. (Källa: 1997)

 

 

 

Tyskt örlogsbesök i Visby. Pansarskeppet Graf Spee här i morgon med 1,100 man

(17/9 1937) Ett av tyska marinens modernaste fartyg pansarskeppet Graf Spee anländer hit vid 4-tiden i morgon e. m. och ankrar på redden, där det kvarligger till måndag morgon. Besöket är som förut nämnts inofficiellt. Admiral Graf Spee tjänstgör som tyska flottans flaggskepp och ombord befinner sig av denna anledning flottans chef med stab.

Chef ombord är kapitän zur See Patzig, sekond fregattenkapitän Kienast. Fartygsbefälet består därjämte av fyra korvettkaptener, femton officerare av lägre rang på däck samt en chefsingeniör och fem andra officerare i maskin, vidare två läkare, en intendent med två biträdande officerare. Inalles består fartygets befäl och besättning av 32 officerare, 51 underofficerare, 187 underbefäl, 20 fänrikar samt 724 menige.

Flottchef är admiral Carls och stabschef kapitän zur See Schniewind. Staben består därjämte av tre kapitäner zur See, tre fregattkaptener, tre korvettkaptener samt tre officerare av lägre grad, vidare en flottläkare, en flottintendent, ett marinkrigsrättsråd, 37 underofficerare och 45 menige. Fartyget har alltså ombord allt som allt icke mindre än 1,100 personer.

Det är heller inte någon liten minsvepare, som denna gång hedrar Visby med ett besök – det första besöket av större tyska örlogsfartyg på många år f. ö. Admiral Graf Spee, som stapelsattes 1932, färdigställdes och togs i bruk 1936, det är sålunda ett av tyska marinens nyaste fartyg och i följd därav också en av dess allra modernaste. Utvecklingen inte minst på örlogsfartygsbyggandets område i Tyskland har de senaste åren tagit jättesteg framåt och man torde därför icke säga för mycket om man påstår, att Admiral Graf Spee representerar något av det förnämligaste i sitt slag, som för närvarande kan uppdrivas någonstädes i världen.

Admiral Graf Spee tillhör samma klass som Deutschland och Admiral Scheer, vilka sistnämnda togos i bruk resp. 1933 och 1934. Tontal, bestyckning och maskinutrustning är densamma för alla tre fartygen, som hänföras till pansarskepp under huvudrubriken tunga krigsfartyg. Denna klass består av slagskepp, linjeskepp och pansarskepp. Av slagskepp har Tyskland för närvarande tre under byggnad, av linjeskepp de ombyggda Schlesien, Schleswig-Holstein och Hannover.

Admiral Graf Spee och de två systerskeppen ha en längd av icke mindre än 182 meter (svenska kryssaren Gotland 135), bredden 21,7 och djupgående 5 meter. Fartygen ha ett deplacement av 10,000 ton, en maskinstyrka av 54,000 hkr. (Gotland 33,000) och en aktionsradie av 10,000 sjömil. Maskineriet består av åtta niocylindriga dubbelverkande dieselmotorer av Man-typ med hydraulisk kraftöverföring till propelleraxlarna. Att den nautiska och tekniska utrustningen i övrigt står på toppen säger sig självt.  Bestyckningen på denna flytande fästning, som dock gör en hastighet av 26 knop, består av 6 st.  28 cm:s och 8 st. 15 cm:s kanoner, 6 st. 8,8 cm luftvärnskanoner, 8 st. 3,7 cm d:o samt 10 maskingevär för luftvärnet. Fartyget är även utrustat med 8 st. 53,3 cm. torpedtuber, placerade fyra och fyra, samt slutligen två flygplan med tillhörande katapult för start från fartyget. Admiral Graf Spee byggt vid Marinvarvet vid Wilhelmshafen men stationerat i Kiel, Deutschland är byggt vid Deutsche Werke i Kiel.

 

Ett fartygsnamn med anor

Det tyska pansarskeppets namn för i tankarna ett av världskrigets märkligaste händelser till havs, nämligen sjöslagen utanför Coronel, i en stad i provinsen Concepcion vid Chiles kust, och vid Falklandsöarna. Den 1 nov. 1914 sänkte viceamiralen von Spee – dåvarande chef för tyska ostasiatiska eskadern – utanför Coronel de båda engelska pansarkryssarna Good Hope och Monmouth, utan någon förlust, på den tyska eskadern f. ö. Engelska amiralitetet sände ut i förstärkningar under befäl av amiral Sturdee. Den 7 dec. kom Sturdee med två slagkryssare till de engelska fartygens hjälp – de voro då slagskeppet Canopus samt kryssarna Glasgow och Bristol. När tyska flottan på morgonen sagda dag närmade sig hamnen Port William, lättade engelska huvudstyrkan ankar och inför övermakten måste amiral von Spee draga sig tillbaka. Han upptog dock med Scharnhorst och Gneisenau striden för att ge kryssarna Leipzig, Nürnberg, och Dresden tillfälle att rädda sig. Engelsmännens artilleri var dock överlägset, efter två timmar stod flaggskeppet Scharnhorst i brand och sjönk snart nog, Gneisenau höll ut ännu ett par timmar innan även den dukade under. Senare på dagen blev det Leipzigs och Nürnbergs tur att gå till botten. Endast 30 man av deras besättningar räddades, från Scharnhorst räddades ingen och från Gneisenau omkring ett hundratal man. Endast Dresden lyckades, men den sänktes tre månader senare i neutral hamn.

Sina tre hittills modernaste fartyg ha alltså tyskarna givit namnen på utom fosterlandet Deutschland de båda sjöhjältarna från världskriget, amiral von Spee från slaget vid Falklandsöarna och amiral Scheer, hjälten från Skagerackslaget. (Källa: 1998)

 

 

 

(20/9 1937) Tyska pansarskeppet Graf Spee passerade vid 9-tiden i morse Visby på sydgående på ett avstånd av c:a 6 distansminuter. (Källa: 1999)

 

 

 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig