Tyskt örlogsbesök i Visby. Pansarskeppet Graf Spee här i morgon med 1,100 man
(17/9 1937) Ett av tyska marinens modernaste
fartyg pansarskeppet Graf Spee anländer hit vid 4-tiden i morgon e. m. och
ankrar på redden, där det kvarligger till måndag morgon. Besöket är som förut
nämnts inofficiellt. Admiral Graf Spee tjänstgör som tyska flottans flaggskepp
och ombord befinner sig av denna anledning flottans chef med stab.
Chef ombord är kapitän zur See
Patzig, sekond fregattenkapitän Kienast. Fartygsbefälet består därjämte av fyra
korvettkaptener, femton officerare av lägre rang på däck samt en chefsingeniör
och fem andra officerare i maskin, vidare två läkare, en intendent med två
biträdande officerare. Inalles består fartygets befäl och besättning av 32
officerare, 51 underofficerare, 187 underbefäl, 20 fänrikar samt 724 menige.
Flottchef är admiral Carls och
stabschef kapitän zur See Schniewind. Staben består därjämte av tre kapitäner
zur See, tre fregattkaptener, tre korvettkaptener samt tre officerare av lägre
grad, vidare en flottläkare, en flottintendent, ett marinkrigsrättsråd, 37
underofficerare och 45 menige. Fartyget har alltså ombord allt som allt icke
mindre än 1,100 personer.
Det är heller inte någon liten
minsvepare, som denna gång hedrar Visby med ett besök – det första besöket av
större tyska örlogsfartyg på många år f. ö. Admiral Graf Spee, som stapelsattes
1932, färdigställdes och togs i bruk 1936, det är sålunda ett av tyska marinens
nyaste fartyg och i följd därav också en av dess allra modernaste. Utvecklingen
inte minst på örlogsfartygsbyggandets område i Tyskland har de senaste åren
tagit jättesteg framåt och man torde därför icke säga för mycket om man påstår,
att Admiral Graf Spee representerar något av det förnämligaste i sitt slag, som
för närvarande kan uppdrivas någonstädes i världen.
Admiral Graf Spee tillhör samma
klass som Deutschland och Admiral Scheer, vilka sistnämnda togos i bruk resp.
1933 och 1934. Tontal, bestyckning och maskinutrustning är densamma för alla tre
fartygen, som hänföras till pansarskepp under huvudrubriken tunga krigsfartyg.
Denna klass består av slagskepp, linjeskepp och pansarskepp. Av slagskepp har
Tyskland för närvarande tre under byggnad, av linjeskepp de ombyggda Schlesien,
Schleswig-Holstein och Hannover.
Admiral Graf Spee och de två
systerskeppen ha en längd av icke mindre än 182 meter (svenska kryssaren Gotland
135), bredden 21,7 och djupgående 5 meter. Fartygen ha ett deplacement av 10,000
ton, en maskinstyrka av 54,000 hkr. (Gotland 33,000) och en aktionsradie av
10,000 sjömil. Maskineriet består av åtta niocylindriga dubbelverkande
dieselmotorer av Man-typ med hydraulisk kraftöverföring till propelleraxlarna.
Att den nautiska och tekniska utrustningen i övrigt står på toppen säger sig
självt. Bestyckningen på denna flytande fästning, som dock gör en hastighet av
26 knop, består av 6 st. 28 cm:s och 8 st. 15 cm:s kanoner, 6 st. 8,8 cm
luftvärnskanoner, 8 st. 3,7 cm d:o samt 10 maskingevär för luftvärnet. Fartyget
är även utrustat med 8 st. 53,3 cm. torpedtuber, placerade fyra och fyra, samt
slutligen två flygplan med tillhörande katapult för start från fartyget. Admiral
Graf Spee byggt vid Marinvarvet vid Wilhelmshafen men stationerat i Kiel,
Deutschland är byggt vid Deutsche Werke i Kiel.
Ett fartygsnamn med anor
Det tyska pansarskeppets namn för i
tankarna ett av världskrigets märkligaste händelser till havs, nämligen
sjöslagen utanför Coronel, i en stad i provinsen Concepcion vid Chiles kust, och
vid Falklandsöarna. Den 1 nov. 1914 sänkte viceamiralen von Spee – dåvarande
chef för tyska ostasiatiska eskadern – utanför Coronel de båda engelska
pansarkryssarna Good Hope och Monmouth, utan någon förlust, på den tyska
eskadern f. ö. Engelska amiralitetet sände ut i förstärkningar under befäl av
amiral Sturdee. Den 7 dec. kom Sturdee med två slagkryssare till de engelska
fartygens hjälp – de voro då slagskeppet Canopus samt kryssarna Glasgow och
Bristol. När tyska flottan på morgonen sagda dag närmade sig hamnen Port
William, lättade engelska huvudstyrkan ankar och inför övermakten måste amiral
von Spee draga sig tillbaka. Han upptog dock med Scharnhorst och Gneisenau
striden för att ge kryssarna Leipzig, Nürnberg, och Dresden tillfälle att rädda
sig. Engelsmännens artilleri var dock överlägset, efter två timmar stod
flaggskeppet Scharnhorst i brand och sjönk snart nog, Gneisenau höll ut ännu ett
par timmar innan även den dukade under. Senare på dagen blev det Leipzigs och
Nürnbergs tur att gå till botten. Endast 30 man av deras besättningar räddades,
från Scharnhorst räddades ingen och från Gneisenau omkring ett hundratal man.
Endast Dresden lyckades, men den sänktes tre månader senare i neutral hamn.
Sina tre hittills modernaste fartyg
ha alltså tyskarna givit namnen på utom fosterlandet Deutschland de båda
sjöhjältarna från världskriget, amiral von Spee från slaget vid Falklandsöarna
och amiral Scheer, hjälten från Skagerackslaget. (Källa: 1998) |