Ståtligt tysk skepp i
Visby
En ståtlig anblick utgör
verkligen det tyska fartyget Gorch Fock, som just nu ligger i Visby hamn.
(29/10 1967) Vid 16-tiden på
fredagen (27/10 1967) kunde tyska förbundsmarinens segelskepp Gorch Fock lägga
till vid yttre piren i Visby. Fartyget skulle ha varit i hamn redan på morgonen
men kom några timmar försenat till Visby och sedan hade den svårmanövrerade
barken uppenbara svårigheter att anlöpa den trånga Visbyhamnen. Två av KA 3:s
patrullbåtar och lotskuttern från Visby assisterade efter bästa förmåga med
trossar och vajrar samt förde en del av besättningen i land så att det uppgjorda
programmet till stor del kunde följas.
Visby var inte första
gotlandshamnen
Fartygets gotländska
besök började egentligen redan på onsdagseftermiddagen då man anlöpte
Kappelshamnsviken. Under torsdagen putsade man och fejade inför Visby-besöket
som länge verkade blåsa bort. Man var beredd att ändra programmet och låta
barken ligga kvar i Kappelshamnsviken men vädret stabiliserade sig och på
fredagen kunde man gå vidare till Visby.
Tyske konsuln,
landshövdingen, stadsfullmäktiges ordförande, militärkommandochefen,
garnisonschefen och biskopen fick besök av fartygschefen sjökapten Peter
Lohemeyer och på fredagskvällen var Flickskolans och Läroverkets flickor
inbjudna till dans med kadetterna.
I dag kommer man i
Fornsalen att få höra om den tid då Visby och de tyska hansestäderna var
stormakter i Östersjön. och man gör en rundresa på ön. 15 man från fartyget
deltar i A 7:s kårmästerskap i terränglöpning och man kämpar mot artilleristerna
även i fotboll. Mot KA 3 blir det handboll och tennis. Skolorna och de
frivilliga försvarsorganisationerna kommer under dagen att få tillfälle att se
på fartyget.
På söndagen hålles
gudstjänst i Östergarns kyrka och kransnedläggning vid massgraven där offren
från Albatross ligger begravda. På måndagseftermiddagen lämnar fartyget Visby
och Gotland efter sitt första besök här.
Att man valt just
Visby till mål för denna resa har olika orsaker. Man vill gärna gå till nya
hamnar och dessutom finns på Gotland många minnen från en gången tysk
storhetstid. Kontakterna mellan Gotland och Tyskland har alltid varit starka,
Hansan t. ex., så ett Visbybesök är väl motiverat. Sverige har besökts tidigare.
Gorch Fock med full segelsättning på Stockholms ström för några år sedan var en
storartad upplevelse.
Gorch Fock byggdes
1958 i Hamburg. Det är det andra skeppet uppkallat efter sjömanspoeten Gorch
Fock som slutade sina dagar under Skagerackslaget och ligger begravd i
Göteborgstrakten. Fyra systerfartyg, byggda före första världskriget, seglar i
dag som skolfartyg under olika nationsflagg.
Gorch Fock kan föra 23
segel med en sammanlagd yta av nära 2.000 kvm. 14 knop i bra väder, har en
kortare sträcka varit uppe i hela 16 knop i bra vind. En hjälpmotor hjälper till
när det är dåligt med vinden.
Under sina 26 resor i
Nordatlanten och Medelhavet har mer än 4000 unga kadetter fått sin
sjöutbildning.
- Det kanske verkar
konstigt att vi använder segelfartyg när det inte finns några andra segelfartyg
kvar, säger kapitänleutnant Lutzwe, men segelfartygen har mycket att ge även
dagens sjöfarare. I den vanliga skolan utvecklas eleverna individuellt, här får
de lära sig arbeta kollektivt. En man kan inte segla fartyget. Alla måste
hjälpas åt, allas insatser samordnas och alla måste kunna lyda. Även andra
nationer har skolsegelfartyg. Sverige har t. ex. Gladan och Falken.
Fartygschefen ombord
Peter Lohemeyer är gammal sjöbjörn. Sin sjöutbildning fick han på de gamla tyska
stoltheterna Grossherzogin Elisabeth, Deutschland och Bremen. Under krigets
första år var han u-båtskapten men sänktes redan 1941 av engelsmännen och satt
som krigsfånge i Kanada till 1947. Efter återkomsten till Tyskland kom han först
till flygvapnet med flygsäkerhet på programmet. För två år sedan utnämndes han
till chef för Gorch Fock. (Källa: 2002) |