Tysk eskader med flera stora pansarskepp på besök i Visby 1/8 1905

"SMS Braunschweig". (Se nedan)

 

"SMS Kaiser Wilhelm II". Pansarskepp. (Kaiser Friedrich III-klass). Byggd på Kaiserliche Werft, Wilhelmshafen. Togs i tjänst den 13/2 1900. Skrotad 1922. Besättning 51 officerare, 675 sjömän. Max. vikt: 11.785 ton. Längd: 125,30 m. Bredd: 20,40 m. Djupgående: 7,83 m. Hastighet: 17,5 knop. Beväpning: 4 st. 24 cm. kanoner, 18 st. 15 cm. kanoner, 12 st. 8,8 cm. kanoner, 12 st. 37 mm. akan, 6 st. 45 cm. torpedtuber. Hennes bogvisir finns beväradt vid Bundeswehrs Militärhistoriska Museum i Dresden.

 

"SMS Kaiser Friedrich III". (Kaiser Friedrich III-klass). Byggd på Kaiserliche Werft, Wilhelmshafen. Togs i tjänst den 7/10 1898. Skrotad 1920. Max. vikt: 11,785 ton. Längd: 125,3 m. Bredd: 20.4 m. Djupgående: 7.89 m. Hastighet: 17.5 knop. Beväpning: 4 st. 24 cm. kanoner, 18 st. 15 cm. kanoner, 12 st. 8,8 cm kanoner. 12 st 1-pundskanoner, 6 st. 45 cm torpedtuber.

 

"SMS Friedrich Karl". (Prinz Adalbert-klass). Byggd vid Blohm und Voss, Hamburg. Togs i tjänst den 12/12 1903. Gick på en mina den 17/11 1914 och sjönk. Max. vikt: 9,875 ton. Längd: 126,5 m. Bredd: 19.6 m. Djupgående: 7,43 m. Hastighet: 20,4 knop. Beväpning: 4 st. 21 cm. kanoner, 10 st. 15 cm. kanoner, 12 st 8,8 cm. kanoner, 4 st. 45 cm. torpedtuber.

 

"SMS 23".  (Se nedan)

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Storamiral Hans von Koester

Den tyska eskadern besökte Visby i går e. m. (1/8 1905) Plötsligt och utan att någon anat det ångade de imponerande kolosserna upp under land här, kommande närmast från Göteborg och med Stockholm som mål. vid half-fem-tiden låg hela den av 27 fartyg, däraf ej mindre än 15 slagskepp och kryssare, bestående armadan i en hotfullt utseende men fredligt bidande linie utanför Visby, med främsta skeppet på höjden af Gustafsvik och den akterska vid Kopparsvik.

Högste befälhafvare är storamiral A. von Koester, som befann sig ombord å flottenflaggschiff ”Kaiser Wilhelm II”. Öfriga schefer äro konteramiral Breusing, viceamiral Fischel, konteramiral Schmidt och kommendörkapten Maas.

Så fort ankarplatserna intagits, gingo scheferna i land och jämte dem en mängd af befälet och manskapet, som uppskattats till mellan 8 à 9000 man för att ledda af ett flertal ciceroner taga staden i betraktande. Under tiden strömmade skaror af Visbybor till hamnen för att åse landstigningen, och med ångf. Visby gjorde ett stort antal människor en utflykt till eskadern.

De i land gångna uttalade enstämmigt sin beundran för vår gamla stad, och särskilt amiral Schmidt, som nu för tredje gången besökte Visby och därvid bl. a. gästade sin gamle vän, borgmästare Een, uttryckte samtligas försäkringar om, att besöket för dem varit ytterst angenämt.

Vid 10-tiden ångade eskadern vidare, dock ännu en timma kvarlämnade några af kryssarne, som vid 11-tiden läto sina kraftiga strålkastare sända sitt flammande sken in öfver staden, innan äfven de ångade vidare. (Källa: 1182)

 
 

Den tyska flottan i Visby

Den största och ståtligaste eskader, som någonsin varit synlig i Visby, låg här i går afton. Det var ingenting mindre än hufvudstyrkan af Tysklands förenade Nord- och Östersjöeskadrar, och någon fredlig visit af utländska eskadrar af sådan styrka som denna torde icke förut ha förekommit i Sverige.

Från Hoburgen inrapporterades till oss kl. half 3 i går middag, att en eskader på 33 fartyg, 11 slagskepp, 11 pansarkryssare och 11 torpedbåtar, upptäcktes från Hoburgs fyr kl. 4 på morgonen. Under förmiddagens lopp manövrerade eskadern söder och öster ut från Hoburgen och kl, 12 afgick den norrut samt passerade, då underrättelsen nådde oss, Karlsöarna. Emellertid var eskadern då den passerade Klintehamn något reducerad, i det att 7 af de större fartygen hade skilt sig från hufvudeskadern och styrt kosan mot Karlskrona, dit de kl. 9 i dag på morgonen skulle anlända.

Klockan strax efter half 4 syntes flottan komma ångande borta vid Högklint med slagskeppet Kaiser Wilhelm II i spetsen, och en half timme senare gick den till ankars å Visby redd.

Det var en ståtlig och imponerande syn, den långa raden af krigsfartyg, 15 väldiga slagskepp och kryssare samt 11 torpedbåtar. De ankrade anmärkningsvärdt nära land; en af torpedbåtarne inlöpte i yttre hamnen.

Eskadern står under befäl af storamiral von Köster, som näst kejsaren är tyska flottans högste befälhafvare. Hans flaggskepp är ”Kaiser Wilhelm II”, som i går låg strax norr om artillerikasernen, och kändes igen därpå, att den icke hade ”rand” om skorstenarne. Dessutom medföljde eskadern viceamiral Frischel – flaggskepp ”Kaiser Friedrich III” – och konteramiral Schmidt, befälhafvare för kryssareeskadern, med ”Friedrich Karl” som flaggskepp.

Det tjänar ingenting till att räkna upp namnen på alla de många fartygen eller deras befälhafvare. Men vi hänvisa till den skildring, som vår maritime medarbetare å annat ställe af tidningen lämnar af tvenne de intressantaste af fartygstyperna.

Så snart flottan ankrat kommo såväl officerare som manskap i land ombord å barkasser och släpbåtar. De ströfvade genom gatorna och besågo staden samt köpte vykort i stora mängder, hvadan denna vara fick en enorm åtgång.

Amiral von Köster var äfven i land, och med turistbyråns föreståndare som ciceron tog han stadens sevärdheter med stort intresse i betraktande.

Kl. 10 skulle eskadern lyfta ankar och fortsätta till Stockholm, men dessförinnan passade doktor Kallenberg på att i hast anordna en liten bal å badhussalongen, i hvilken tillställning några af de tyska officerarna med synbart nöje deltogo.

Klockan strax efter 10 ångade en del af eskadern i väg. Men flera af de större fartygen lågo kvar ännu en timme och läto före sin afgång sina strålkastare spela öfver stranden och staden, som i hast strålade i en glans som aldrig tillförne.

Väldiga människomassor voro under aftonen i rörelse nere på hamnen och stranden, som omedelbart före eskaderns afgång formligen myllrade af folk. (Källa: 1183)

 
 

Apropå flottbesöket i går

Tyska slagskeppet Braunschweig.

Detta det modernaste och starkaste af alla de å Visby redd samlade tyska stridsfartygen, färdigbyggdes vid Germaniavarfvet i Kiel år 1904. Det har ett deplacement om 13,200 ton, med en längd af 122 m, bredd 22,2 m. och djupgående 7,8 m. besättningsstyrkan är 660 man.

Artilleriet utgöres af 4 st.  28 cm., 14 st. 17 cm., 12 st. 8,8 cm. och 12 st. 37 mm. kanoner. Torpedtubernas antal är 6, nämligen 1 st. 45 cm. undervattensstäftub, 4 st. 45 cm. undervattenssidotuber och 1 st. 45 cm. häcktub. Strålkastarnes antal är äfven 6 med 90 cm. genomskärning.

Maskinerna äro 3 stående trippelexpansionsmaskiner med 3 propellrar; pannorna äro 8 rörpannor och 6 cylindriska tubpannor. Maskinstyrkan är 16,000 indikerade hästkrafter, som gifver fartyget en fart af 18 knop. Kolförrådet är normalt 700 ton och maximi 1,500 ton. Med det förra kan skeppet vid ekonomisk hastighet tillryggalägga 3,200 och med det senare 6,500 distansminuter.

Pansaret utgöres af vattenliniepansar om 225 mm., citadellpansar 140 mm., de svåra kanonernas fast och rörliga torn 280 mm, samt medelsvåra kanonernas torn 170 och kassematter 150 mm. Kommandotornet  har 300 mm. pansar. Allt pansar är cementeradt krupp-pansar utom däckspansaret, som är af nickelstål. Ett systerskepp till Braunschweig är Elsass.

 

Tyske jagaren S. 123.

Vi hafva här ofvan lämnat några uppgifter om gårdagsbesökets största fartyg; vi vilja här nämna något om ett af de minsta 

I Tyskland kan man egentligen ej tala om jagare, ty de därmed till storlek och fart jämförliga båtarna hafva namn af Hochseetorpedoboot, hvilket namn tydligt angifver deras ändamål. Vi hafva emellertid härofvan användt den svenska benämningen.

S. 123, liksom de 45 båtar af samma typ Tyskland enligt uppgifter för fjolåret äger, har ett deplacement om 350 ton, längd 63,3 m., bredd 6,7 m. och djupgående 2,7 m. Besättningen är 56 man.

Artilleriet utgöres af 3 st. 50 mm. snabbskjutande kanoner och torpedtubernas antal är 3 om 45 cm. och ligga i däcket. Maskinerna äro 2 stående trippelexansionsmaskiner med 2 propellrar och 4 rörpannor. Maskinstyrkan är omkring 5,500 ind. Hästkrafter med 28 knops fart. Kolförrådet är 100 ton.

För jämförelse må nämnas att vår svenska Mode har deplacement 400 ton, längd 67,1 m., bredd 6,2 m., djupgående 2,7 m; 63 man; 6 st. 57 mm. kanoner; 2 st. 45 cm. däckstuber; 2 samma slags maskiner med 4 cylindrar; 4 pannor; 5,800 hästkrafter; 31 knops fart samt 80-90 tons kolförråd.

J. A. H. (Källa: 1183)

 
 

Huller om buller

Hvad beträffar de tyska besöken, så kan jag anteckna ett par lustiga, i förbifarten uppsnappade repliker från det flyktiga umgänge, som några af våra ”egne” hade med herrarne från das grosse Vaterland. – Då efter festens i S:t Nicolaus slut kejsaren hade förärat de främste af festprogrammets tolkare sina minnesgåfvor och dessa återvände tillbaka efter den kejserliga handtryckningen, tillspordes en af dem utaf en humoristisk vän bland publiken: ”Nå hvad sa’ du − −; sa´du schönen dank?

Så var det i tisdags, när d:r Kallenberg ställde till bal i badhussalongen. En ung dam, som talade om för en väninna, att hon skulle med på balen, tillspordes: ”Men kan du tala så pass tyska?”

”Ja, var lugn du”, blef svaret, ”ich rede mich!”. (Källa: 1184)

 
 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig