Kustpansarfartygen Ägir och Frithjof på besök i Visby 14/7 1907

SMS Ägir

SMS Frithjof

 

 

SMS Ägir. Byggd vid: Kaiserliche Werft Kiel. Tillhörig: Odin-klassen. Tagen i tjänst den 15/10 1896. Tagen ur tjänst den 14/1 1916. Deplacement, normalt: 3, 550 ton. Fullt lastad: 3,754 ton. Längd: 79 m. Bredd: 15,20 m. Djupgående: 5,61 m. Framdrivning:  2 trippelexpansions ångmaskiner. 2 propellrar. Hastighet: 15 knop. Besättning: 15 officerare. 256 besättningsmän. Beväpning: 3 st. 24 cm. SK L/35 kanoner. 8-10 st.  8,8 cm. kanoner. 3-4 45 cm. torpedtuber. Ägir ströks ut tyska flottans register den 17/6 1919. Hon byggdes sedan om till ett handelsfartyg. Hon användes för att frakta lok till Leningrad. Den 8/12 1929 förvandlades hon till vrak utanför Stora Karlsö fyr.

 

SMS Frithjof. Tillhörigt: Siegfriedklassen. Byggd vid: AG Weser, Bremen. Tagen i tjänst: 23/2 1893. Tagen ur tjänst: 31/8 1915. Deplacement, normalt: 3, 500 ton. Fullt lastad: 3,741 ton. Längd: 79 m. Bredd: 14, 90m. Djupgående: 5,74 m. Framdrivning: 2 trippelexpansions ångmaskiner. 2 propellrar. Besättning: 20 officerare. 256 besättningsmän. Beväpning: 3 st. 24 cm kanoner. 8 st. 8,8 cm kanoner. Byggdes om till handelsfartyg 1923. 4 st. 35 cm knoner. Hon skrotades i Danzig 1930.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

De väntade tyska pansarfartygen Ägir och Frithjof ha bestält lots till kl. 8 i morgon bittida. De kvarligga här öfver måndagen. (Källa: 2034)

 
 
 

De tyska kustpansarfartygen Ägir och Frithjof, hvilka äro ungefär af samma storlek som våra 1 kl. pansarbåtar, hitlände igår morse på utsatt klockslag och kastade ankar på redden precis kl. 8. Man såg emellertid icke mycket af dem under gårdagen, ty nästan oafbrutet inhöljdes de i en tät dimma.

Vid 12-tiden aflade tyske konsuln visit ombord å fartygen, och därvid hälsades konsul Ekman såväl vid ombordstigandet som när han åter gick från bord af salut med reglementerade 7 skott hvar gång.

Konsulns besök ombord återgäldades på e. m. å fartygsscheferna, korvettkaptenerna Rogge å Ägir (äldste officeren) och von Jachmann å Frithjof.

 I dag har konsul Ekman visat de tyska officerarne omkring i staden och ger för dem jämte några inbjudna visbybor middag kl. 5 e. m. i Burmeisterska huset.

”Blåjackorna” ombord ha idag flitigt begagnat sig af landpermission och i stora skaror genomströfvat gatorna.

I morgon e. f. lätta Ägir och Frithjof åter ankar och afgå härifrån på öfningsexpedition till Bottniska viken, hvarunder är meningen att göra besök i Hernösand och Gefle. (Källa: 2035)

 
 
 

Det tyska besöket. Efter middagen i går i Burmeisterska husets restaurang tillbringade gästerna på inbjudan af värden, konsuln Carl E. Ekman, några angenäma timmar å hr Ekmans förtjusande villa Lullyhill norr om staden.

I dg har ombord å Ägir gifvits frukostmiddag för konsul Ekman och några andra inbjudna från staden, och i eftermiddag lättas ankar och afgå fartygen norrut, Ägir till Gäfle och Frithjof till Hernösand, hvarefter de båda örlogsmännen sammanträffa i Stockholm och därpå ånga till Norge via Köbenhavn. (Källa: 2036)

 
 
 

Af de tyska pansarfartygen, som legat härutanför sedan söndag (14/7 1907) morgon, afgick Ägir vid 1/2 6-tiden i går e. m. till Gäfle och Frithjof kl. 10 e. m. till Hernösand. (Källa: 2037)

 
 

 

 

 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig