Västtyska 3. Schnellbootgeschwadern på besök i Visby 26/8 1983

 

A1415 Saarburg. Underhållsfartyg. Lüneburg-klass. Kölsträckt: 15/7 1966. Tagen i tjänst: 30/7 1968. Tagen ur tjänst: 14/4 1994. (Såld till Grekland som HS Aliakmon). Längd: 118 m. Bredd: 13,23 m. Djupgående: 4,2 m. Framdrivning: Dieselmaskineri. 3 propellrar. 2 760 hk. (2 060 kW). Hastighet: 12–17 knop. Besättning: 82 man. 2 st. dubbel Bofors 40 mm / L70 kanoner. FIM-92 Stinger (luftvärn).

 

A 58 Rhein. Tenderfartyg. Klass: Rhein. Deplacement:  2 370 ton. Längd: 99 m. Bredd: 11,8 m. Djupgående: 3,4 m. Framdrivning:  6 dieselmotorer, 2 propellrar. 19 300 hk, (14 400 kW). Hastighet: 21 knop. Besättning: 110 man. Beväpning: 2 st. 100 mm L/55 kanon. 4 st. 40 mm L70 kanon. 2 st. sjunkbombställ.

 

Tiger P6141. Robotbåt. Tiger-klass. Byggd vid: Constructions Mécaniques de Normandie CMN, Cherbourg, Frankrike. Kölsträckt: 11/10 1971. Sjösatt: 27/9 1972. Tagen i tjänst: 30/10 1972. Deplacement, standard: 238 ton, full 275 ton. Läng: 47 m. Bredd: 7,1 m. Djupgående: 2,1 m. Framdrivning: Dieselmotorer. Huvudmaskin: 4 x MTU 16V 538. Maskinstyrka: 12 070 hk (9000 kW). Propellrar: 4 st. Fart: 15 knop (marsch), 36,5 knop (max). Huvudartilleri: 1 x 76 mm OTO Melara 76/62. Sekundärartilleri: 1 x 40 mm Bofors L/70. Torpeder: 2 x 533 mm SST-4. Robotar: 4 x  MM.38 Exocet. Såld till Chiles flotta under namnet Teniente Uribe. Skrotad 2014.

 

Leopard P6145. Robotbåt. Tiger-klass. Byggd vid: Constructions Mécaniques de Normandie CMN, Cherbourg, Frankrike. Kölsträckt: 12/9 1972. Sjösatt: 3/7 1973. Tagen i tjänst: 21/8 1973. Deplacement, standard: 238 ton, full 275 ton. Läng: 47 m. Bredd: 7,1 m. Djupgående: 2,1 m. Framdrivning: Dieselmotorer. Huvudmaskin: 4 x MTU 16V 538. Maskinstyrka: 12 070 hk (9000 kW). Propellrar: 4 st. Fart: 15 knop (marsch), 36,5 knop (max). Huvudartilleri: 1 x 76 mm OTO Melara 76/62. Sekundärartilleri: 1 x 40 mm Bofors L/70. Torpeder: 2 x 533 mm SST-4. Robotar: 4 x  MM.38 Exocet.Avrustad: 20/9 2000. Såld till Grekland under namnet Ypoploiarchos Tournas. Avrustad 2011.

 

Panther P6150. Robotbåt. Tiger-klass. Byggd vid: Lürssen, Västtyskland. Kölsträckt: 30/9 1972. Sjösatt: 10/12 1973. Tagen i tjänst: 27/3 1974. Deplacement, standard: 238 ton, full 275 ton. Läng: 47 m. Bredd: 7,1 m. Djupgående: 2,1 m. Framdrivning: Dieselmotorer. Huvudmaskin: 4 x MTU 16V 538. Maskinstyrka: 12 070 hk (9000 kW). Propellrar: 4 st. Fart: 15 knop (marsch), 36,5 knop (max). Huvudartilleri: 1 x 76 mm OTO Melara 76/62. Sekundärartilleri: 1 x 40 mm Bofors L/70. Torpeder: 2 x 533 mm SST-4. Robotar: 4 x  MM.38 Exocet. Avrustad: 29/9 2002. Skrotad: 2003. Såld till Grekland under namnet Ypoploiarchos Tournas. Avrustad 2011.

 

Wolf P6149. Robotbåt. Tiger-klass. Byggd vid: Constructions Mécaniques de Normandie CMN, Cherbourg, Frankrike. Kölsträckt: -. Sjösatt: -. Tagen i tjänst: 4/3 1975. Deplacement, standard: 238 ton, full 275 ton. Läng: 47 m. Bredd: 7,1 m. Djupgående: 2,1 m. Framdrivning: Dieselmotorer. Huvudmaskin: 4 x MTU 16V 538. Maskinstyrka: 12 070 hk (9000 kW). Propellrar: 4 st. Fart: 15 knop (marsch), 36,5 knop (max). Huvudartilleri: 1 x 76 mm OTO Melara 76/62. Sekundärartilleri: 1 x 40 mm Bofors L/70. Torpeder: 2 x 533 mm SST-4. Robotar: 4 x  MM.38 Exocet. Avrustad: 27/8 1997. Såld till Chile under namnet Guardiamarina Riquelme. Avrustad 2004.

 

P6143 Luchs. Tiger-klass. Robotbåt. Byggd vid: Constructions Mécaniques de Normandie CMN, Cherbourg, Frankrike. Kölsträckt: 23/2 1972. Tagen i tjänst: 9/4 1973. Deplacement, standard: 238 ton. Deplacement, full: 275 ton. Läng: 47 m. Bredd: 7,1 m. Djupgående: 2,1 m. Framdrivning: Dieselmotorer. Huvudmaskin: 4 x MTU 16V 538. Maskinstyrka: 12 070 hk (9000 kW). Propellrar: 4 st. Fart: 15 knop (marsch), 36,5 knop (max). Huvudartilleri: 1 x 76 mm OTO Melara 76/62. Sekundärartilleri: 1 x 40 mm Bofors L/70. Torpeder: 2 x 533 mm SST-4. Robotar: 4 x  MM.38 Exocet. Avrustad: 27/8 1998. Såld till Chile och skrotad till reservdelar.

 

Tre andra robotbåtar var med i besöket, namnen på dessa är okända.

 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Största örlogsbesöket i Visby på 10 år

 

 

Det blir det största örlogsbesöket på tio år när den tredje robotbåtseskadern från Västtyskland kommer till Visby för ett tredagarsbesök veckoslutet 26–29 augusti.

Tredje robotbåteskadern ”3. Schnellbootgeschwader” är en av Västtysklands modernaste sjöstridsenheter, utrustad med bland annat den franska Exocet-roboten, och består av tio robotbåtar, varav åtta är med under besöket. Medföljer gör även underhållsfartyget Saarburg och förbandschefsfartyget tendern Rhein.

Robotbåtarna är bestyckade med fyra sjörobotställ vardera och artilleri för både luft- och sjömålsbeskjutning. Roboteskaderns uppgift i krig är främst att försvara Västtyskland mot n kustinvasion både i Östersjön och Nordsjön och ingå i NATO:s styrka för att försvara Östersjöutloppen, den senare uppgiften sker i samarbete med den danska flottan.

Klockan 11 fredagen den 26 augusti anlöper den Västtyska eskadern Visby i det första utländska örlogsbesöket sen 1979. Den intresserade allmänheten kommer under besöket att få gå ombord för en inspektionstur.

På bilden syns underhållsfartyget Saarburg. (Källa: 2058)

 

 

 

Stort västtyskt flottbesök

 

”Rhein”, ”Saarburg” och åtta robotbåtar i Visby

 

 

Visby invaderades i går av den tredje roboteskadern från Västtyskland, en av de modernaste stridsenheterna, med sina 38,5 knop snabba robotbåtar utrustade med franska Exocet-robotar och luftartilleri.

 

Av KARIN YTTERBERG och

HANS BLOMBERG (foto)

På fredagsförmiddagen anlöpte de, inte obemärkt, Visby hamn. På kajen stod militärmusikkåren samt ett hundratal personer som redan nyfiket spejande. Det var västtyska flottans ”3. Schnellbootgeschwader” som gjort entré. Med förbandschefsfartyget, tendern Rhein, tätt följd av underhållsfartyget Saarburg och de åtta snabbgående robotbåtarna under namn som Tiger, Leopard, Varg och Panter.

Besöket, som varar i tre dagar, är en del av eskaderns årliga träning i Östersjön. För tre veckor sedan lämnade sjöstridsenheten sin bas och hemmahamn i Flensburg nära Danmark. Därefter har enheten legat ute på övning och kommer efter det inofficiella besöket i Visby åter att genomföra övningar i Östersjön.

 

 

På ”Thjelvars” plats i inre hamnen ligger nu tendern Rhein med sin besättning på 150 man. Omgärdad av åtta snabba robotbåtar, öppna för allmänheten två timmar varje dag i helgen.

 

MODERFARTYGET

Moderfartyget tendern Rhein har funktionen att leda, beordra och samordna de åtta robotbåtarna. Här finns en besättning på 150 man och en utrustning v de modernaste inom sjöstridsteknik samt sex kanoner av varierande storlek.

Robotbåtarna är utrustade med fyra robotställ vardera av den franska Exocet-modellen, samt två kanoner för flygplansbeskjutning. De har en maximal fart av 38,5 knop, vilket gör att de är för snabba för ubåtar, helt enkelt omöjliga att pejla in.

-Ubåtar har vi dessutom ingen möjlighet att beskjuta, säger eskaderchefen Klaus Hecker, så vi är helt ointressanta för varandra.

Följebåten Saarburg, som bara följer med på större och längre övningar, har en besättning på 80 man är i stort ett flytande förråd. Där finns färskvatten, bränsle och ammunition till exempel. Dessutom medför det en doktor och en präst.

  

I ÖSTERSJÖN

Eskadern opererar främst i Östersjön, med en förläggning till västra området intill Danmarks kust vid eventuella oroligheter. Dess främsta uppgift är då att försvara Västtyskland mot en kustinvasion samt att ingå i NATO-styrkan för att försvar Östersjöinloppen i samarbete med de danska flottstyrkorna.

Varje år företar man en större övning mot de andra NATO-styrkorna, då främst Danmark och Norge.

Efter att ha angjort Visby hamn var det dags för befälhavarna att ta emot officiella besökare såsom Västtysklands konsul på Gotland, Åke G. Sjöberg, Västtysklands militärattaché i Sverige G. E. G. Bachelin, ambassadör J. von Puttkamer, landshövding Lars Westerberg, generalmajor Lars-Eric Wahlgren och kommunalfullmäktiges ordförande Stig Jonsson.

 

FORNSALEN

Därefter fanns det tid för soldaterna att följa med på en stadsrundtur i Visby eller besöka Fornsalen.

Eskaderchefen Klaus Hecker meddelade då att hans besättning fått ett flertal föreläsningar och litteratur om Gotland för att på bästa sätt kunna tillgodogöra sig dagarna här. Dagar som för första gången på över tre veckor betyder lite sammanhängande ledighet för flottisterna.

Under lördagen och söndagen har bland andra handikappade barn och de frivilliga försvarsenheterna inbjudits till eskadern. Och naturligtvis finns det också tid för allmänheten att ta sig ombord. Lördag och söndag mellan två och fyra.

Under besöket på Gotland kommer besättningen att besöka bland annat Bungemuséet och Östergarns kyrka, där den protestantiske sjöprästen kommer att hålla gudstjänsten på söndagen. I samband med gudstjänsten kommer en krans att läggas ner på Albatrossgraven i Östergarn.

För besättningen på dessa båtar betyder sjöresorna inte bara äventyr och glamour utan mest handlar det om hårt arbete under dåliga förhållanden. Trånga utrymmen, minimala kojer ovanpå varandra. I maskinrummet är temperaturen över 40 grader och bullret outhärdligt utan hörselskydd, samtidigt som tillgången på färskvatten är begränsad.

- Det är sådana här besök som väger upp de arbetsamma övningarna på vägen hit, säger en av de värnpliktiga som tillbringar tio av sina 15 utbildningsmånader ombord. (Källa: 2059)

 

 

 

Tyskt marinbesök i Visby

 

 

Åtta snabbgående robotbestyckade patrullbåtar av den här typen ingår i det tyska marinbesöket under helgen.

 

Tyska marinen har intagit Visby.

Lugnt och stilla löpte ”3. Schnellbootgeschwader” in i hamnen på fredagsförmiddagen. (26/8 1983)

Ombord på de tio fartygen finns inte mindre än 563 man. De kommer förvisso att sätta sin prägel på Visby de närmaste dagarna.

Besöket, som är det första på Gotland sedan 1973, är minutiöst planerat. Besättningarna har ett digert program framför sig.

 

 

En tyske marinattachén i Sverige G. E. G. Bachelin, eskaderchefen fregattenkapitän Klaus Hecker, tyske konsuln i Visby Åke G. Sjöberg samt örlogskapten Veljo H. Pärli.

 

Förutom en rad officiella kontakter upptar programmet rundresor på ön, besök av utställningar och andra sevärdheter, idrottsutbyte. På söndag blir det kransnedläggning vid Albatrossgraven i Östergarn.

Och stadens dansrestauranger lär inte få ont om kavaljerer. Besättningarna bjuder nämligen på inträdet av Gotlands kommun på Borgen, Solhem och Oskar.

Första dagen iland bär alla uniform. Därefter kan var och en göra Gotland mer civilt, om så önskas.

Eskaderchefen Klaus Hecker berättar för GA att man förberett sig väl inför Visbybesöket. De flesta hat läst på för att å ut så mycket som möjligt av de här dagarna. Och viss undervisning har t. o. m. förekommit ombord.

 

Fartygsvisning

Och medan de tyska sjömännen bekantar sig med Visby kommer det att bli tillfälle för alla gotlänningar att besöka fartygen. En särskild visning har t. o. m. ordnats för handikappade barn.

Marinbesöket består förutom av 8 snabbgående robotbestyckade patrullbåtar av ett stabsfartyg, Rhein, och ett underhållsfartyg, Saarburg.

Besöket på Gotland är ett välkommet avbrott i de övningar som flottstyrkan bedrivit i södra Östersjön.

Fartygens hemmahamn är den nordtyska staden Flensburg nära Östersjön.

Och det bör kanske i sammanhanget sägas att de här enheterna samövar med de NATO-styrkor som finns i området, främst från Danmark och Norge. Avsikten är att man skall kunna sättas in var som helst i norra Europa. Alltså även i Nordsjön.

 

Hövdingen först ombord

Förste man över landgången när fartygen kommit till kaj var landshövding Lars Westerberg. Därefter kom generalmajor Lars-Eric Wahlgren och kommunalfullmäktiges ordförande Stig Jonsson. Redan på eftermiddagen var det dags för svarsvisiter iland.

Men säger man att landshövdingen var förste man ombord så var det inte hela sanningen.

Vi var nämligen en liten grupp som mötte eskadern ute till havs. D. v. s. tyske konsuln i Visby, Åke G. Sjöberg, Tysklands militärattaché i Sverige E. G. Bachelin, örlogskaptenen Veljo H. Pärli, kapten Tore Gardelin och pressen.

Avsikten var att vi skulle gå ombord utanför Klintehamn på morgonen och följa med till Visby. men så blev det inte. Och händelsen visade bara att hur noga man än planerar så finns det små detaljer som inte klaffar. Och som faktiskt bidrar till lite mänsklighet i den militära exaktheten.

 

Sökte lä

När vi kom till Klintehamn fanns nämligen inte den tyska eskadern inte där. Det hade varit blåsigt under natten. Ankring omöjliggjordes och alla fartyg fick söka lä på fastlandssidan för att inte komma för tidigt till Visby.

Att hämta upp oss utanför Karlsöarna gick inte alls.

Där stod vi på kajen. Åke G. Sjöberg som varit lite orolig för äntringen ute till havs återfick färgen i ansiktet och erkände att han faktiskt lika gärna tog bilen tillbaka till Visby.

Och det gjorde vi...

I Visby fick vi plötsligt 50 minuter över som inte var inprickade i något program.

 

Snabbfika hos Åke G

 ̶   Vi hinner hem till mig och dricka en kopp kaffe, tyckte Åke G Sjöberg, som har en viss vana att improvisera i sitt konsultsarbete. Bud skickades till Bosses Bagarbod för att köpa wienerbröd.

I köket hemma hos Åke G. Sjöberg fick vi höra att det här var hans första officiella framträdande som tysk konsul. Och en del av besöket är givetvis hans ”show”. De tyska gästerna måste känna sig välkomna.

Till sist fick vi lift med lotsbåten ut till stabsfartyget Rhein. I diset utanför Högklint gick vi ombord.

Fregattenkapitän Klaus Hecker tog emot i sin mäss. En liten drink och så kaffe igen, en cigarr och en snabb men fyllig information.

När vi efter snabbvisiten i mässen kom ut på däck igen låg Rhein redan vid kaj. Regionmusiken spelade och folk strömmade till från alla håll.

Den 3. Schnellbootgeschwadern är här.

Reporter: Claes-Åke Stein (Källa: 2056)

 
 

 

Hyllade Albatross-offren!

 

-Av THURE ALFSTRÖM-

 

 

Personal från västtyska marinen paraderade vid Albatrossgraven på Östergarns kyrkogård och lade ner en krans är vid besöket på söndagen.

 

Ett 90-tal man ur den besökande västtysk flotteskadern besökte Östergarn i går. (28/8 1983)

Besöket inleddes med en minnesgudstjänst i kyrkan och därefter blev det kransnedläggning på Albatrossgraven, där de fallna från Albatross-katastrofen 1915 hyllades.

Eskaderchefen, Fregattenkapitän G. E. C. Bachelin, nedlade kransen som frambars av två matroser som sedan stod hedersvakt vid graven, medan övriga stod i stram givakt framför graven var bl. a., förutom personal från den i Visby liggande eskadern, västtyske marinattachén, konsul Åke G. Sjöberg och som representanter från den svenska försvarsmakten, MKG-chefen generalmajor Lars-Eric Wahlgren och örlogskapten Veljo H. Pärli.

Efter besöket på Östergarns kyrkogård ställdes färden till Albatrossmuseet, där gästerna fick bekanta sig med minnena från den julidag för snart 70 år sedan då minkryssaren Albatross mötte sitt öde vid den gotländska kusten.

Det var nästan på dagen tio år sedan ett liknande besök fån en gästande västtysk flotteskader gjorde i Östergarn. Senast det skedde var 1973. (Källa: 2057)

 

 

 
 
 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig