Föregående sidaa

Järnvägshållplats

I samband med byggandet av kasernerna vid I 27 diskuterades i början av 1900-talet ett järnvägsbygge från Visby till Visborgsslätt. Anledningen var dels att kunna transportera byggnadsmateriel och dels att få en bekväm förbindelse för personalen från Visby. Visby stad upplät mark och hösten 1903 kunde arbetet påbörjas under ledning av löjtnant Nylén med vapenfria värnpliktiga som arbetsmanskap.

Redan den 1 febr 1904 kunde en provtur genomföras med en nyinköpt ångvagn. 27 juni öppnades banan för trafik. Avtal träffades med Gotlands Järnvägar (GJ) angående godstrafik och lån av lok och vagnar. Möjlighet till samtrafik med GJ järnväg fanns också genom att banan började vid övre delen av hamnspåret. Via en interimsstyrelse bildades Trafikaktiebolaget Västerhejde-Visby (VVJ) som kunde överta driften 1912 från arméförvaltningen. Samma år utökades bansträckningen till Kneippbyn med Hallvards som slutstation.

Trafiken var idyllisk och åtminstone sommartid ganska livlig. Ekonomin blev dock, beroende på bl a privatbilismen och busstrafiken, så småningom ansträngd. 1931 trädde VVJ i likvidation. Försök till utökat samarbete med GJ gjordes, men utan positivt resultat. På något sätt lyckades man hålla igång trafiken men vid 1939 års utgång lades persontrafiken ned. Anledningen var även andra världskrigets utbrott med bl a brist på stenkol. Arméförvaltningen som fortfarande ägde sträckan Visby - Visborgsslätt lyckades dock, i samarbete med GJ, upprätthålla godstrafiken fram till 1 oktober 1946 då militarbefälsstaben beslutade om nedläggning. Banan revs upp några år senare men fortfarande kan man följa järnvägsbanken på många ställen. (Källa: John Kvarnstedt, Gotlands järnvägar)

På norra sidan av ändstationen fanns ett lokstall som senare blev vedgård och såghus. När spåret mot Kneippbyn drogs blev förvaltarbostaden hållplats för regementets personal.

   
   

   

Lokstallarna nere till vänster

"Kaffebrännaren"

 
Kombinerad sommarvagn och godsvagn

Edvin Lyander var förare på ångvagnen och syns i fönstret. Framför honom med skyffeln i handen står eldare – en beväring vid I 27 – och mannen med väskan på magen var konduktör och en ölänning vid namn Jonsson. Bilden är tagen 1907. (Källa: 1229)

   
   

(Ritning gjord av Carin Nilsson efter original i koncessionsansökan för linjen Visborgs slätt - Hallvards)

 
 

2007

 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig