John Helge Hagbert Nygren |
|||||
|
|
||||
![]() |
![]() |
||||
John Nygren var kapten på den amerikanska lastbåten SS Mormacsul. Fartyget ingick i konvoj PQ-16 som från Philadelphia skulle leverera varor till Murmansk i Ryssland. Fartyget sänktes 27/5 1942 utanför Nordkap efter att ha attackerats av tyska Ju-88 flygplan.
Konvoj PQ 16
lämnade Hvalfjord på Island den 21 maj under skydd av Lokal Eskort som
sammanträffade med Ocean Eskort den 23 maj. Vid den här tiden av året
skulle konvojen fungera under den arktiska sommarens eviga dagsljus.
Detta minskade effektiviteten av U-båtsangreppen, men gjorde dygnet runt
luftangrepp mer troligt. Det ökade också chansen för tidig upptäckt av
tyska rekognoseringsflygplan. |
|||||
![]() |
|||||
SS Mormacsul | |||||
Gotländsk skeppare på Victoryfartyg Hade svår resa till Sverige Göteborg. (D. N.) Skandinaverna har gott anseende som sjömän i Amerika, konstaterar svenskamerikanen John Nygren, kapten på den amerikanska ångaren ”Anniston Victory”, som på måndagen kom till Göteborg med full last av styckegods och post. Före kriget var nära nog hälften av däcks- och maskinbefäl på de amerikanska handelsfartygen från andra nationer än USA, och de flesta var nog skandinaver. Än är det gott om både svenskar, norrmän och danskar i de amerikanska båtarna, men den yngre generationen amerikaner har börjat söka sig till sjöss mer än förr, och den äldre generationen skandinaviska sjömän gick under kriget i land och skaffade sig andra jobb. Därför har den skandinaviska stammen minskat. ”Anniston Victory” har bortåt ett tiotal skandinaver i sin besättning. Övermaskinisten Alf Svendsen är norrman, och en styrman är svenskättling, född av svenska föräldrar i Amerika. Stewarden Hans Pedersen har blivit ganska internationell sedan 1919 lämnade Danmark. Han har blivit fransk medborgare och är numera med sin franska hustru bosatt i Amerika. Kapten Nygren, som är född i Visby men fått sin uppfostran i Stockholm, har varit med om två världskrig sedan han 1915 lämnade sitt fosterland. 1915 fick han som ung matros vara med om sin första krigsförlisning — en motortanker, som torpederades — men tyskarna var på den tiden ännu ganska humana mot amerikanerna, som då ännu inte kommit med i kriget, och motortankerns besättning fick varning att gå i båtarna innan fartyget sänktes. I maj 1942, då kapten Nygren var befälhavare på en amerikan i en konvoj till Murmansk, blev hans fartyg sänkt av tyskt flyg norr om Nordkap i Norra Ishavet. Av konvojens 35 fartyg var det sju som ”likviderades”. De flesta ombordvarande räddades emellertid av eskortfartygen. Sedan dess har kapten Nygren gått med trupper, ammunition och förnödenheter till de flesta krigsskådeplatser — till Nordafrika, Frankrike, Italien, Nya Guinea, Filippinerna och Marianerna. Hemma i Sverige har han inte varit sedan 1938. ”Anniston Victory” gick från New York den 28 januari och skulle varit här för tre dagar sedan, om inte storm på Nordatlanten sinkat farten. Kraftiga järndörrar hade inte stått emot de väldiga sjöarna, varför man fått stötta dem inifrån med stora träbjälkar. Det var ett tag så att vi nästan kunde simma i hytterna, säger övermaskinisten. Nära 8,000 ton last har man ombord, och en del skall lossas i Göteborg samt resten i Köpenhamn, Malmö och Stockholm. I lasten finns både syntetiskt gummi och bilringar för reservförrådsnämndens räkning, frukt, cement o. s. v. Till Danmark är bl. a. destinerad en samling nya Fordbilar av årets modell. (Källa: 288) |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Gravsten på Saint Anthonys Roma Catholic Cemetery i Lancaster, Lancaster County. Pennsylvania USA |
|||||
|
_________________________________________________________________________________________ |
Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig. Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper |
Till huvudsidan Kontakta sidansvarig |
Angående GDPR-lagen på "gotlandsforsvarshistoria.se" |