Instruktioner för bilförare vid I 18 under beredskapen 1939 - 1945 | |
![]() |
![]() |
För att jag skall vara användbar såsom bilförare vid I 18, måste jag känna till gällande bestämmelser och beträffande dassa vet jag bl a: |
|
|
|
att |
jag är ansvarig för all motormateriel, som utlämnats till mig |
att |
jag blir ersättningsskyldig för den materiel, som kommit bort genom slarv, försummelse eller vårdslöshet från min sida eller förstört genom min vanvård |
att |
jag vid vårdslöshet eller vanvård även kan bli bestraffad |
att |
all mototmateriel måste handhavas och vårdas med största omsorg på grund av de stora svårigheter, som finnas att erhålla reservdelar, däck mm |
att |
jag fördenskull skall dagligen tillse ditt fordon och dess utrustning såväl före, som under och efter körning |
|
|
Före körning skall jag tillse |
|
|
|
att |
kylsystemet är fyllt med vatten (vintertid tillsatt med rödsprit eller glykol) |
att |
oljenivån i motorn är riktig |
att |
jag har tillräckligt med gengaskol eller flytande bränsle för den avsedda körningen |
att |
jag har gengaständstickor |
att |
ringtrycket är överensstämmande med det som står målat på fordonets stänkskärm |
att |
även reservdäck och innerring vid tvillinghjul har rätt tryck |
att |
fordonet är smörjt efter det smörjschema, som gäller för detsamma |
att |
vintertid pålagda snökedjor äro hela och så sträckta att de smita på däcket |
att |
fordonsutrustningen finnes på rätta platser |
att |
verktygen finnes i verktygslådan eller i sitt fodral och att lådan är låst |
att |
fordonet är snyggt och rent |
att |
lasten är placerad på ändamålsriktigt sätt så att den icke kan ramla av eller antändas av glöd eller gnistor från gengasaggregatet |
att |
generatorn laddar och bromsar, signalhorn och styranordning funktionerar riktigt |
att |
gengasaggregatet är fullt användbart d v s krok och lock täta, spjäll och reglage i ordning, rost och skrakarm hela, munstycket icke nedbränt, slagg, stybb och aska borttaget från ugn och aggregat |
|
|
Jag vet också. |
|
|
|
att |
jag icke får köra mitt fordon, om det har något sådant fel, att det skulle taga ytterligare skada genom körning eller kan medföra risk ur trafiksäkerhetssynpunkt |
att |
jag snarast skall anmäla uppkomna fel för min närmaste chef |
att |
jag på eget initiativ reparerar de fel, som jag vet att jag kan klara |
att |
jag därvid noga håller reda på mina verktyg och efter användandet gör dem rena samt lägger in dem på sin plats |
|
|
Under körning skall jag tillse: |
|
|
|
att |
motorn funktionerar riktigt |
att |
styrinrättning, bromsar, koppling, belysning, körriktningsvisare, kontrollinstrument mm arbetar rätt |
att |
föreskrifterna för handhavandet av gengasverket följes så att ledningar, renare mm icke täppas igen |
att |
bränsle påfylles i tid, för att icke munstycke och ugn skall brännas sönder |
|
|
Under längre körning skall jag kontrollera: |
|
|
|
att |
vatten finnes i tillräcklig mängd i kylaren |
att |
oljenivån i motorn är tillräcklig |
att |
jag har tillräckligt med bränsle |
att |
ringtrycket är riktigt |
att |
lasten är rätt placerad och surrad, presenningar icke släpar i marken eller fastnar i hjulen |
att |
fordonet icke får gå i tomgång mer än högst 10 minuter |
|
|
Efter körning skall jag tillse: |
|
|
|
att |
mitt fordon blir i bästa möjliga skick för nästa körning |
att |
jag därför skall vidtaga alla åtgärder, som jag bör vidtaga före körning, så snart som möjligt |
att |
innan jag lämnar mitt fordon tändningen är frånslagen, bränslekranen för flytande bränsle är stängd, belysningen är släckt, körriktningsvisare äro nedfällda, vindrutetorkare avstängda och fönster och dörrar stängda |
att |
vid gengasfordon fläktspjäll, gasspjäll och sekundärluftreglage äro stängda |
att |
föreskrivna uppgifter snyggt och ordentligt av mig införas i motorfordonsboken |
att |
beställningssedel för transport eller körorder attesteras av den, som beställt körningen |
att |
belysningen i garage släckes och dörrarna till detsamma stänges |
att |
nycklar till fordon och garage samt beställningssedeln eller körordern upplämnas till expeditionen omedelbart |
att |
där anmälan angående skadad eller förkommen materiel även göres. |
|
|
En gång i veckan skall jag verkställa en noggrannare, särskild tillsyn på av mitt befäl anbefalld tid. Förutom den vård, som ingår i den dagliga tillsynen, skall jag särskilt kontrollera: |
|
|
|
att |
batterivätskan skall vara ungefär 10 mm över plattorna |
att |
elektrolytens (vätskans) specifika vikt icke får understiga 1,20 |
att |
batterier hållas torra och rena |
att |
kabelskor skola vara väl rengjorda och infettade med olja eller vaselin |
att |
en isolerande skiva bör läggas över för att förhindra kortslutning, om detta placeras under förarsätet |
att |
ett batteri aldrig får stå urladdat |
att |
karosseri och chassin göres fullstndigt rent, (invändig klädsel piskas) |
att |
bränsle, luft- och oljefilter göres ordentligt rena |
att |
tändsystemet kontrolleras och justeras |
att |
gengasverket blir fullständigt rengjort |
att |
oljenivån i växellåda och differential är riktig |
att |
koppling och bromsar funktionera rätt |
att |
olje- och hjulbyten utföras efter instruktionsbokens anvisningar |
att |
alla mindre fel på karosseri såsom dörrlås, askkoppar, fönsterhissar mm repareras |
att |
fordonsboken förts på riktigt sätt |
|
|
Förutom dessa bestämmelser för daglig och särskild tillsyn, vilka jag absolut måste följa för att mitt fordon skall vara väl vårdat, vet jag: |
|
|
|
att |
jag icke får trampa på fordonets tak eller motorhuv |
att |
tändningen av gengaständstickor genom repning mot fordonets camouflerade delar icke får ske |
att |
jag vid bogsering icke får sätta fast bogsertrossen eller kättingen i stötfångare eller bakre underbeslag på flaket, utan därför skall användas dragkrok, dragbygel eller axel |
att |
jag då trossen lägges runt framaxel noga kontrollera att den icke kommer runt paralellstaget |
att |
igångsättning vid bogsering icke får ske ryckigt utan ytterst varsamt |
att |
jag vid bogsering måste ha fönstren nedhissade, så att jag hör signaler |
att |
stor sparsamhet med smörj- och drivmedel måste iaktagas |
att |
jag alltid skall tänka på att spara ringarna och därför aldrig skall köra fortare än vad som är nödvändigt med hänsyn till ändamålet med körningen |
att |
jag aldrig får överbelasta fordonet |
att |
jag aldrig får köra med för lågt ringtryck |
att |
ryckiga starter och tvära inbromsningar skada däcken |
att |
jag dagligen skall kontrollera däckens slitytor, emedan även obetydliga stick- och skärsår mycket snabbt förstör dessa |
att |
om fordonet jazzar eller vinglar på vägen, jag skall göra anmälan till mitt befäl så att framhjulsinställningen kontrolleras av fackman |
att |
ringarna efter 500 - 1000 mils körning skola byta plats diagonalt |
att |
snökedjor endast skall användas på isgata eller i lös snö och varken får vara för hårt eller för löst spända |
att |
maximihastigheten för personbil och mc är 60 km/timmen och för buss och lastbil 40 km/timmen |
att |
maximihastigheten inom I 18 är 30 km/timmen |
att |
jag aldrig får köra utan körorder, motorfordonsbok och körkort |
att |
jag vid förande av personbil skall ha uniform m/10, m/23 eller m/37, icke m/39 |
att |
överdragskläder alltid skall medföras för att användas vid arbete med gengasverk |
att |
vid lastbilskörning överdragskläder alltid skall användas |
att |
civila personer endast på order få medfölja |
att |
slaggning endast får ske på anbeflld plats |
att |
utfärdade garageföreskrifter villkorligen följas |
att |
de av Militärbefälhavaren utfärdade föreskrifterna för skötsel av fordon vintertid, vilka tiden 1/10 - 30/4 skola absolut följas |
att |
jag vid olyckshändelse snarast skall underrätta krigspolis och mitt befäl, anteckna vittnen och icke ge några medgivanden angående skadestånd |
att |
jag aldrig får underskatta förgiftnings- och brandfaran vid körning med gengasfordon |
att |
att gengasen (koloxiden) är ett ytterst farligt gift, som varken syns, luktar eller smakar, och att ett enda andetag kan medföra medvetslöshet och t o m döden |
att |
jag därför aldrig får tillåta min passagerare eller mig själv att vara i mitt fordon, då fläkten är i gång |
att |
jag bränner av gasen vid påfyllning av kol |
|
|
Jag skall alltid försöka att hedra mitt förband och därför skall jag uppträda militäriskt och vaket, hålla mig ren och snygg, rakad och klippt samt aldrig uppträda onykter eller ohyvsat i uniform. Att jag under min utbildning bl a lärt mig ovanstående instruktion intygas. |
|
_________________________________________________________________________________________ |
Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig. Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper |
Till huvudsidan Kontakta sidansvarig |