Helikopter med militärer från Gotska Sandön havererade 6/9 1968 - 10 dödades |
|||
Hkp 4B. Boeing-Vertol 107-11-15. Marinens nummer: 04062. c/n: 502. I tjänst: 11/9 1964. Totalhavererade den 6/9 1968 söder Huvudskär, anledningen var brott på ett rotorblad. |
|||
Döda: 2:e helikopterförare flaggstyrman Hans Sören Andersson f. 15/10 1937 i Gävle Staffan, Gävleborgs län, d. 6/9 1968 i Sorunda, Stockholms län. Vpl. hjälpmekaniker Leif Arne Aringsjö f. 7/1 1948 i Helga Trefaldighet, Uppsala län, d. 6/9 1968 i Helga Trefaldighet, Uppsala, Uppsala län. Vpl. Sten Einar Assmundson f. 1/12 1945 i Göteborgs Johanneberg, Göteborgs och Bohus län, d. 6/9 1968 i Uppsala d.k.f., Uppsala län. Vpl. Kent Dennis Carlund f. 16/2 1948 i Karlshamn, Blekinge län, d. 6/9 1968 i Styrsö, Göteborgs och Bohus län. Vpl. Bengt Göran Löken f. 27/9 1946 i Åmåls s.f., Älvsborgs län, d. 6/9 1968 i Nylöse kbfd, Göteborgs och Bohus län. Vpl. Bengt Åke Persson f. 2/9 1946 i Lund, Malmöhus län, d. 6/9 1968 i Veberöd, Malmöhus län. Vpl. Jan Carl Erik du Reitz, f. 27/7 1945 i Gävle Heliga Trefaldighet, Gävleborgs län, d. 9/10 1968 i Karlskrona s.f., Blekinge län. 1:e helikopterförare flaggstyrman Seth Åke Erland Sundberg. f. 10/3 1932 i Umeå, Västerbottens län, d. 6/9 1968 i Nibble, Ösmo, Stockholms län. Färdmekaniker högbåtsman Jan Olov Gunnar Westerlund f. 19/10 1938 i Bollnäs, Gävleborgs län, d. 6/9 1968 i Västerhaninge, Stockholms län. Vpl. furir Lars Herman Wästfeldt f. 12/11 1946 i Göteborgs Johanneberg, Göteborgs och Bohus län, d. 9/10 1968 i Göteborgs Johanneberg, Göteborgs och Bohus län.
Överlevande: Vpl. furir Sven Olof Gösta Ryding f. 21/9 1948 i Oscar, Stockholm. Vpl. furir Peter Alexander Waldenström f. 5/11 1945 i Katarina, Stockholm. |
|||
|
|||
-------------------------------------------------- |
|||
De skulle hem på permission… Helikopter från Gotland störtade – 10 dödades Tio man omkom då en
marinhelikopter av typ Vertol 107 med tolv man ombord i går störtade i vattnet c:a två landmil från Huvudskär i Stockholms
skärgård. Helikoptern var på väg från Gotska Sandön med militärer,
som skulle resa till fastlandet på permission. Skeppare Göran Hörlin på
räddningskryssaren Helge Ax:son Johnson berättar för TT att det bara
finns småbitar kvar av helikoptern på haveriplatsen, däribland bl.
a. en söndersliten gummiflotte. Den döde som påträffats är förste helikopterföraren flaggstyrman Seth Åke Erland Sundberg, född 1932, Ösmo. De två skadade som räddats är värnpliktige furiren Sven-Olof Ryding, född 1945, Stockholm, och värnpliktige furiren Peter Waldenström, född 1945, Göteborg. De bägge skadade vårdas på Karolinska sjukhuset i Stockholm dit de fördes sedan de plockats upp av en annan marinhelikopter av typ Vertol 107. Ryding har fått lungskador och revbensfrakturer. Hans tillstånd är kritiskt och han vårdas i respirator. Waldenström har fått lindrigare skador. De saknade är av besättningen andre helikopterföraren flaggstyrman Hans Sören Andersson, född 1937, Sorunda, färdmekanikern högbåtsman Jan-Olof Gunnar Westerlund, född 1938, Västerhaninge, hjälpmekanikern värnpliktige Leif Arne Aringsjö, född 1948, Uppsala. Av de övriga ombordvarande saknas värnpliktige furiren Lars Herman Wästfelt, född 1946, Göteborg, värnpliktige Sten Einar Assmundsson, född 1945, Göteborg, värnpliktige Bengt Göran Löken, född 1946, Göteborg värnpliktige Bengt Åke Persson, född 1946, Veberöd, värnpliktige Kent Dennis Carlund, född 1948, Styrsö, värnpliktige Jan Carl-Erik du Rietz, född 1945, Karlskrona. Helikopterbasen i Berga slog larm då maskinen inte hört av sig per radio vid den tid då den beräknades landa i Berga. Helikoptern själv sände inte ut någon nödsignal. (Källor: 538, 539)
Helikoptern funnen på 100 m djup? STOCKHOLM (TT). − Det är möjligt att vi lokaliserat vraket efter den störtade helikoptern, men vi är inte helt säkra, förklarade chefen på bärgningsfartyget Belos, kommendörkapten Bo Cassel, vid ett radiosamtal med TT på fredagskvällen. − Vi har ankrat intill den plats där vi tror att vraket ligger.
Djupet är drygt 110 meter och för stort för dykare
”Plötsligt höll jag mig fast vid en vrakspillra” STOCKHOLM (TT). – Jag
satt och halvslumrade när jag plötsligt fick en hisnande känsla och
förstod att något var galet. Sedan minns jag bara att jag låg och
klamrade mig fast vid en vrakspillra.
Gotländsk livräddare var snabbt på platsen Vi var på platsen mindre
än en timme efter larmet om helikopterolyckan, berättar skeppare
Göran Hörlin på räddningskryssaren Helge Ax:son Johnson vid ett
radiosamtal med TT. En helikopter tog upp två överlevande och en omkommen. Helikoptern som var på platsen en halvtimme efter olyckan förde in dem till örlogsstationen på Berga. Vi kom dit till olycksplatsen vid 12-tiden och vi har inte någon mer överlevande eller någon omkommen, berättar skeppare Hörlin. Det kommer upp rätt
mycket olja. Djupet på platsen är ungefär 100 meter. Man bör kunna
gå ner med tunga dykare.
Tillverkare av typen
Vertol 107 är Boeing i USA. Vertol har en tomvikt på 4.900 kg.
Normal maximal flygvikt är 8.000 kg. med tillåten övervikt på upp
till nästan 10.000 kg. Den totala lyftförmågan är 4-5 ton, vilket
innebär att helikoptern kan lyfta en tom ”systermaskin”.
Ännu inga resultat av svepningar efter störtade helikoptern Fortsatt svepning och draggning på haveriplatsen för helikopterolyckan i fredags sydost Huvudskär i Stockholms skärgård hade på söndagseftermiddagen ännu inte gett något resultat. Efter oavbruten verksamhet under två dygn beslöt spaningsledningen inom ostkustens örlogsbas att göra ett uppehåll i svepningen till måndag då nya svepmaterial väntas. På måndag skall
minsvepare ur kustflottans sjätte minröjningsavdelning genomföra
fortsatt svepning med de nya svepmaterialen inom ett av
bärgningsfartyget Belos utbojat område, upplyste marinens
pressavdelning. |
|||
_________________________________________________________________________________________ |
Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig. Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper |
Till huvudsidan Kontakta sidansvarig |