Flygande repgubbe övade på landsväg i Kräklingbo
 |
Här
kommer ett flygplan 1) – på landsvägen! Det är
faktiskt en flygande repgubbe som är ute och övar
start och landning på vägen strax öster om
Kräklingbo kyrka. Vägen stängdes av några timmar i
går eftermiddag för att artilleriflyget skulle få
möjlighet att öva. Det är flygare som inte är
särskilt bortskämda när det gäller landningsplatser.
Artilleriflyget ingår i det speciella
underrättelsekompani som repövar på Gotland just nu.
I nästa vecka deltar de höstens Gotlandskrig, den
stora repövningen, där nära 2000 man är med och
slåss på mellersta och norra Gotland. |
Roligaste
sättet att göra rep-möte:
”Avancerad busflygning” med snudd mot trädtoppar
 |
Medan
kollegerna tar igen sig nere på marken övar en
artflygare i sin Bulldog. Så här öppet vill de
egentligen inte uppträda, de flyger helst över
skogen, bara några meter över trädtopparna. |
Av OLA
SOLLERMAN
− Det
här är det definitivt roligaste sättet att göra repmöte på!
Claes Ahnell ser verkligen ut att trivas när han i sin Bulldog
SK 61 landar på en åker som kallas flygfält någonstans på östra
Gotland.
Claes Ahnell är en
något annorlunda repgubbe. En stor del av sin repmånad får han
göra uppe i luften. Han är artilleriflygförare vi det
underrättelsekompani som just nu repövar på Gotland.
Det betyder att han
får sysslan hobby på repmötet. För flyg är hans hobby, till
yrket är han distriktschef.
 |
Lars
Eggeling, flygande repgubbe. Nu flyger han lågt över
trädtopparna, annars är han van att flyga betydligt
större plan på betydligt större höjder. Han är
trafikflygare i det civila. |
För Lars Eggeling, en
annan av artilleriflygarna, är det litet annorlunda. Han är
flygare till yrket. Men till vardags flyger han stora jetplan på
charterresor kors och tvärs i Europa – nu sitter han i ett litet
enmotorigt propellerflygplan och sveper lågt över gotländska
talltoppar.
 |
Ett
artilleriflygplan övar landningar och starter på ett
flygfält på östra Gotland. Fast flygfältet ser ju
mera ut som en vanlig åker. Artilleriflygarna är
inte särskilt bortskämda när det gäller
landningsplatser. |
Lite busflygning
Det går inte att
jämföra mitt vanliga jobb med de här flygningarna, förklarar
Lars Eggeling. Det här är något helt annorlunda – och visst är
det roligt.
Man kan väl kalla det lite av avancerad busflygning. Så här får
vi inte flyga i det civila, säger Claes Ahnell utan att därmed
mena att artflygare flyger som busar.
Men lågt flyger de. Deras främsta uppgift är att leda elden från
artilleriets pjäser och därför måste de fram i stridslinjerna.
För att hålla sig undan från fiendens radar och kulor flyger de
lågt över trädtropparna.
− Vi tar oss helst fram i bevuxen terräng – och helst bara fem
meter över den, förklarar flygplutonens chef, kapten Ulf
Theander.
 |
Artflygare Gösta Lindgren är klar att ge sig upp på
uppdrag. Flygmekaniker Åke Svensson rapporterar att
maskinen är kontrollerad före starten. |
Sex
Bulldoggar
I flygplutonen ingår
sex maskiner av typ Bulldog SK 61, i en liten enmotorig kärra
som lämpar sig bra för den här uppgiften. Förarna är alla
värnpliktiga, en del alltså flygare till yrket, en del mera
amatörer.
Fast några rena
amatörer sitter naturligtvis inte i artilleriflygplanen. Var och
en, som går igenom artilleriflygskolan i Nyköping, skall först
kunna visa upp ett civilt flygcertifikat och minst 150
flygtimmar bakom sig.
Den flygning de
utövar kan som sagt betecknas som ”avancerad busflygning” med
snudd mot trädtopparna. Ibland använder de landsvägar att landa
på, ibland något åkerfält som är tillräckligt hårt för att
skumpa ned på.
Artilleriflygets
främsta uppgift är som sagt att leda elden från artilleriets
pjäser. Från flygplanen har man förstås fin utsikt över
skjutmålet.
Artilleriflygets
främsta uppgift är som sagt att leda elden från artilleriets
pjäser. Från flygplanen har man förstås fin utsikt över
skjutmålet. Fast artilleriflygarna kan förstås inte cirkla där
uppe i det blå för att observera granaternas nedslag. De måste
hålla sig undan från beskjutning och det är bara under några
sekunder de kan stiga upp från trädtoppshöjd till 150-200 meter.
Sen gäller det att dyka igen.
Ibland följer
eldledare från något markförband upp i flygplanen. Men för det
mesta får föraren klara sig själv. Han är nämligen utbildad
eldledare och skall kunna klara det jobbet samtidigt med
navigering och själva flygningen.
Men artflyget kan
naturligtvis användas till annat också. Det är inte för inte som
det ingår i underrättelsekompaniet. Det får alltså hjälpa till
med spaningsflygningar av olika slag.
”Spionförband”
 |
003
Larsson står det på Lars-Göran Larssons namnbricka.
Nej, han är ingen hemlig agent men chef för
underrättelsekompaniet där artflyget ingår. |
Underrättelsekompaniet, som tillhör A 7, är ju något av ett
”spionförband”. Förutom flygspaningen finns radar som kan
lokalisera fiendens artilleri och granatkastare och där finns
fotogrupper med högklassig utrustning för fotospaning.
Fast kompanichefen. A
7-kaptenen Lars-Göran Larsson, kallar inte sitt kompani för
spionförband.
− Vi inhämtar vissa uppgifter, uttrycker han saken.
Till de uppgifterna
hör också att kolla vädret, bland annat för de skjutande förband
vissa atmosfärvärden. I vädertroppen finns radar till hjälp och
en grupp meteorologer.
Flyget kräver naturligtvis också en mängd personal utöver
piloterna. Man kan säga att förbandet är en flygplats i miniatyr
med flygmekaniker, drivmedelspersonal och sjukvårdare. Men en
detalj får de klara sig utan: söta flygvärdinnor…
 |
Flygplutonen är en miniatyrflygplats ute i busken,
kan man säga. Bland annat finns här flygmekaniker
som Roland Olsson här på bilden. Han kollar en motor
före en övning. |
(Källa: 939)
1) Det är en Fpl 61 C
Scottish Aviation Bulldog model 101 |