
”Den fula ankungen”
vrålar ut sin svanesång. I går (14/6 1974) försvann en välkänd
profil ut i luftrummet över den gotländska kusten.
− Det är som att ta adjö av en kompis. Visst är hon en ful
ankunge på marken men jisses så fin hon är i luften.
Hela F 13 G och
kapten Hans Hagman i synnerhet sörjde när Gotlands sista
”Flygande Tunna” lämnade ön. Kapten Hagman har 1 400 flygtimmar
bakom sig med ”tunnorna”. Sedan slutet av 60-talet har han
bogserat mål.
Nästa anhalt för kapten Hagmans ”kompis” blir antagligen något
museum på fastlandet. Under förutsättning att man inte föredrar
att plocka ner planet bit för bit.
Huggs i bitar eller hamnar på museum:
Sista ”Tunnan” lämnade ön
Av
SAM BJÖRK
Cesar 55, Kom hem!
Cesar 55, Kom hem!
Riktigt så gick det kanske inte till när kapten Hans Hagman tog
emot ordern att flyga hem Gotlands sista ”Flygande Tunna” till
Malmslätts flygflottilj 1) utanför Linköping.
Cesar 55. Det är namnet på en trotjänare och ett stycke
flyghistoria. ”Tunnan” har varit en välkänd profil på
Visbyfältet sedan slutet av 60-talet. Redan innan den kom hit
var den skrotningshotad. Det var tills man kom underfund med
dess fina egenskaper som målflygplan. Lättmanövrerad och kan
hålla låg fart. Men nu är det slut med det också. Ingen mer
målbogsering.
 |
På drygt
1 400 timmar i sittbrunnen hinner man bli kompis
även ett flygplan. Så många flygtimmar har kapten
Hans Hagman bakom sig när han flög Gotlands sista
flygande tunn till ”hemmet” på Malmslätts
flygflottilj i Linköping. |
I går strax före kl.
11 gick den sista Tunnan definitivt i pension. Då stack planet i
väg på sin jordafärd ut över den gotländska kusten. Mot vad?
Vart bär det hän?
− Antingen hugger de henne i småbitar eller också blir det raka
spåret till ett museum någonstans. Ibland frågar folk om det om
det är där jag hämtat henne. Annars har jag hört rykten som
säger att den här kärran ska till Göteborg och ställas upp
utanför Torslanda.
Det märks att planet inte är ett dött ting när kapten Hagman
pratar om det. Det är en ”hon” och en kompis som försvinner. Men
så har han flugit ”tunnor” sedan 1957. Då hade plantypen
existerat i närmare tio år. Det blir åtskilliga flygtimmar som
kapten Hagman fått bakom sig under åren. Drygt 1 400 timmar i
sittbrunnen.
Men alla vackra sagor
måste få ett slut en gång.
− Ja men visst. Den är en ful ankunge, den här. Men vänta tills
hon kommer upp i luften och fått in landningsställen. Det är
någonting helt annat.
− När J 29:orna, ”tunnornas” egentliga beteckning, togs i bruk i
slutet av 40-talet var de nog de vassaste planen i Europa.
Mycket lättmanövrerade.
Efter ”tunnorna” kom J 32:orna som döptes till ”Lansen”. Det är
ett Lansenplan som ska ersätta Cesar 55 som målflygplan.
− Använder vi samma typ av mål, vingmål, när vi bogserar med
Lansen så blir det säkert besvärligare. Lansens flygegenskaper
är inte alls lika bra med en målatrapp hängande och slängande
efter. (Källa: 944)
1) F 3 Kungl. Östgöta flygflottilj till den 30/6 1974 då den
lades ned, fortsatte som ett detachement under F 13 Kungl.
Bråvalla flygflottilj, F 13 M, fram till 1994. Efter detta
fortsatte den som ett detachement under F 16 Kungl. Upplands
flygflottilj, F 16 M tills den lades ned den 31/12 2003.
|