Frivilliga
Flygkåren på Gotland (FFK) |
 |
Redan under
Första världskriget hade Svenska Aeronautiska Sällskapet planer på att
bilda en frivillig flygkår för att stärka luftförsvaret. Liknande planer
fanns år 1937 och igen år 1945. I brist på flygförare och flygplan men
också till följd av oklarhet vad en sådan kår skulle ha för uppgifter
föll tanken. På chefen av försvarsstabens begäran utreddes frågan på
nytt år 1952. När utredningens förslag bearbetades framstod, delvis
efter förebild från amerikanska Civil Air Patrol, tre uppgifter som
kåren kunde tänkas kunna lösa: rekognoscering (bl. a.
Skogsbrandbevakning), indikering av radioaktivitet och transporter. Med
dessa målsättningar byggdes kåren upp fram till år 1962, dvs. den var
inriktad på att stärka civilförsvaret. Detta är fortfarande dess
huvudinriktning, även om sedan efter hand vissa uppgifter för det
militära försvaret tillkom. Kårens uppgifter inom civilförsvaret är
rekognoscering, trafikövervakning, person- och materieltransporter,
övervakning av kraftledningar, hav och skogar. Inom det militära
försvaret är uppgifterna målflygning och fällning av minifallskärmar för
att simulera luftlandsättning. Sedan år 1993 ställer den också inom de
olika försvarsområdena flyggrupper till hemvärnets förfogande. Trots att
kåren sedan 1960-talet spelat en viktig roll inom civilförsvaret
fick den först på 1970-talet officiell status som frivillig
försvarsorganisation.
Frivilliga Flygkåren
(FFK) har till uppgift att rekrytera och utbildamedlemmar, och att genom
frivilligavtal ställa dem till räddningstjänstens, civila
försvarsmyndigheters och Försvarsmaktens förfogande såväl i fred som i krig.
I krig lyder den civila delen (CFgrupperna) av FFK under
länsstyrelserna och den militära delen (MD-flyggrupperna) utgör
en del av hemvärnet inom Försvarsmakten. Därutöver bedriver FFK
totalförsvarsupplysning och medverkar i
flygsäkerhetsarbete. Cirka 50 procent av verksamheten utgörs under fredstid av
uppdragsflyg där FFK regelbundet (flera gånger per vecka) sedan
mer än tio år flyger på uppdrag åt myndigheter och andra
aktörer. Uppdragsflyget får inte vara kommersiellt. Resterande
50 procent av verksamheten är uppdrag från huvudmyndigheten
Statens räddningsverk, Överstyrelsen för civil beredskap och Försvarsmakten
för utbildning, krigsplacering och övningar. FFK
samverkar med ett flertal andra frivilligorganisationer
samt med kommuner, länsstyrelser och andra myndigheter. FFK har år 2000 omkring
2 200 medlemmar, varav drygt 1 000 med avtal. Medlemmarna
har ökat i antal sedan mitten av 1980-talet. Kåren består av
23 flygavdelningar och en central kårstab.Organisationen äger inga
egna flygplan. I stället hyrs flygplan infrån, i första hand, de
flygklubbar där medlemmarna bedriver annan ideell
flygverksamhet. FFK ser positivt på framtiden eftersom det finns ett
ökande behov av flygresurser inom ett flertalområden, bl.a.
flygräddning, skogs- och havsövervakning, flygfotografering m.m.
för räddningstjänst och andra myndigheter.FFK är ett etablerat och
växande komplement i många olika samhällsfunktioner.
|
|
|
FÖRSÖKSVERKSAMHET MED FRIVILLIGA FLYGKÅREN
Frivilliga flygkåren, FFK, på
Gotland har under en försöksperiod
1989 utfört flyguppdrag
för MKG.
Gotland är unikt vad gäller
FFK kontra Gotlands Fk
(flygklubb). Vi är alltså en
FFK länsflygavdelning och
en flygklubb. Detta har ju underlättat
fördelning av flygtid
mellan olika förare som vi
tror känts som rättvis.
För Lv2, där målgångvarit de
dominerande uppdragen, har
vi flugit ca 170 timmar sedan
1989-03-14.
För sjöbevakningscentralen
på MKG började vi flyga
1989-07-10 och har utfört
uppdrag 1-3 ggr i veckan om
1,5-3,5 timmar per pass.
Uppdragen har varit att identifiera
och fotografera fartyg
runt Gotlands kuster.
Två man besättning,
överlevnadsdräkter
Normalt utförs uppdragen
med två mans besättning, förare
och spanare, där spanaren
sköter radio, kamera och
identifiering. I vissa fall medföljer
någon av assistenterna
på sjöbevakningen som f n
genomgår utbildning till spanare
för att kunna ingå i besättningen
vid behov.
Förutom kamera är besättningen
utrustad med kikare,
överlevnadsdräkter, flytvästar
och livflotte.
Överlevnadsdräkterna är av
typ torrdräkt som isolerar
mot kyla under fem timmar i
vattnet.
Identifiering på låg
höjd
För uppdragen gäller att dubbelriktad
radioförbindelse
alltid skall vara upprättad
samt att flygplanet skall vara
radarövervakat från land.
Väderbetingelserna är molnundersida
lägst 300 meter,
sikt 5 km och max sjöhävning
3 meter.
Radiosamverkan sker enligt
militär signaleringsmetod B,
stridsledning.
Flygplanet går normalt på
300 meters höjd mellan identifieringar.
Efter optisk kontakt
med målet, före identifiering,
meddelar flygplanet:
"Jag sjunker för identifiering".
Vid denna manöver är
det normalt att flygplanet är
på så låg höjd att radarkontakten
förloras, varför sjöbevakningscentralen
ger kurs
och distans till nästa mål innan
flygplanet sjunker.
Omfattande
flygsäkerhetsårgärder
FFK har det operativa ansvaret
för flygningen och att flygningen
genomförs inom ramen
för luftfartsinspektionens
bestämmelser och
FFK:s säkerhetsföreskrifter
varvid gruppchefen svarar för
att avdelad pilot har:
- tillstånd för avsedd flygning
- tillstånd att flyga i restriktionsområde
(Norra Gotland)
- erforderlig utbildning
- erforderlig utrustning
Därtill kommer att sjöbevakningen
har följande åligganden
för flygsäkerheten bl a:
- att beställa flygräddningshelikopter
- avlyssna tornfrekvensen eller
på annat sätt få vetskap om
att flygplanet har startat
- tillse att flygplanets läge kontinuerligt
följs upp från start
till landning
- orientera om och ev stoppa
skjutningar i området
- att lämna flygplanet lägesbestämning,
väderuppgifter,
flygtidsuppgifter m m - lämna information om annat
flyg i området till flygplanet
samt
- att vid inträffat haveri biträda
vid ledning av räddningstjänsten.
Flygövningarna, för detta är
ren övning för FFK, har bidragit
till att de gotländska
flygarna har fått en värdefull
flygträning och samtidigt bidragit
med en insats som Lv 2
och MKG hittills varit nöjda
med.
Flygtiden för sjöbevakningscentralen
uppgår vid januari
månads utgång till ca 135timmar
och det är vår förhoppning
att vi framöver får förnyat
förtroende av MKG så att
vi även i fortsättningen kan
hålla en hög förarstandard
och en hyfsad ekonomi i både
FFK och Gotlands flygklubb.
VB-utbildning
Den 13. och 14. februari genomfördes
VB-utbildning
vid MKG. Jag fick då möjlighet
att torgföra flygkåren inför
en lyhörd skara VB-personal.
Det är verkligen trevligt och
bra att vi fått igång detta fina
samarbete med MKG.
Vi inom FFK känner att vi på
detta sätt gör en insats.
"Putte" Åman (Källa: 1192)
|
 |
|