Å/F Hansa - Sänkt 24 november 1944 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På grund av dimma och hård sjö försenades Hansas ankomst till Visby. Hon skulle varit i hamn 8:30, men när man inte hört något från henne vid 10-tiden befarade man maskinskada och att hon låg och drev. Man kune de inte tänka sig att hon hade gått på en mina, eftersom orådet nyligen minröjts och minor var ovanliga mellan Gotland och fastlandet. Aerotransports passagerarplan Örnen lyfte 11:15 med uppmaning att spana i området om de kunde se något av fartyget. Piloten på Örnen gjorde 12:10 upptäckten av en gummibåt med två man i och vrakgods som han trodde kunde tillhöra Hansa. Grov sjö och dålig sikt försvårade spaningarna och Örnens besättning tappade ett par gånger bort gummibåten innan de marina enheterna kom fram och kunde undsätta de ombordvarande. Till en början belades det hela med sekretess och på första presskonferensen framkom inte mycket mer än att olyckan hade hänt. Eftersom Hansa gick under på så stort djup, 100 m, så kunde man inte dyka efter henne eller genomföra något bärgningsförsök. De överlevande hade för militären berättat att de hade sett ett vitt sken som kunde ha varit en strålkastare. Senare framkom även att en signalpost skulle ha hört ljudet av dieselmotorerna från en ubåt. Han hade även sett densamma kl 12, natten efter katastrofen. Man kunde dock inte trots efterspaningar finna denna ubåt eller spår av den. Vid fiskehamnen i Hallshuk hade man vid tiden för Hansas undergång hört en knall och kunnat urskilja konturerna av ett fartyg som vände mot norr. Misstankarna om att Hansa hade gått på en mina låg nära till hands fram tills att förhören med kaptenen hållits där det framkom att man hade sett ett ljussken från en strålkastare. Då ersattes misstankarna om minan av att Hansa hade blivit torpederad i stället. Det spekulerades i om Hansa hade explosiv last med sig som kunde gjort det intressant att sänka fartyget. Det visade sig senare vara riktigt. Det fanns tusentals kilo nitrolit ombord. Nitroliten skulle användas av militären på Gotland. Hansa hade rätt att ta 500 kilo, men hade 2,500 kilo ombord. Denna var dock lastad i aktern. Det var Jurgen von Zweibergk som i Moskva lyckades klarlägga att Hansa verkligen hade blivit torpederad och sänkt av en rysk ubåt, L-21 med ubåtschefen Mogilevskij.
(En liten egendomlighet angående Hansa. De två som räddades var de enda ombord som bar namnet Arne, båda hade det som tilltalsnamn, Arne är fornnordiska och betyder Örn. Flygplanet som hittade de överlevande hette Örnen. Det fartyg som ersatte Hansa var en av Sveabolagets båtar som hette - Just det, Örnen!) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
_________________________________________________________________________________________ |
Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig. Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper |
Till huvudsidan Kontakta sidansvarig |