Föregående sida

Grilljalken och Oscar

1937 - 1941

Det hade länge varit önskemål om att få pansarfordon till Gotland. Under 1930-talet när anfall med lufttrupp mer och mer blev en realitet ansågs att Gotland skulle kunna bli ett mål för sådana lufttrupper. Att då ha tillgång till pansarbilar skulle förbättra möjligheten att snabbt kunna ingripa mot sådana anfall. Därför ville militärbefälhavaren på Gotland, generalmajor Törngren, att man skulle försöka tillverka en provisorisk pansarbil.

Arbetet påbörjades 1937 under befäl av den legendariske kaptenen på I 18 Sven Hedengren. Till sin hjälp hade han de båda verkmästarna Herbert Pettersson och Sven Alyhr. Man använde ett vanligt standardchassi för en bakhjulsdriven lastbil av märket Ford med en V8 motor. På en vind vid Kungsgården i Roma hade hittats en stor mängd med så kallade "infanteri-sköldar" från första världskriget. De påhängdes på lastbilschassit. Prototypen kallades officiellt försöks-kp m/37 men fick smeknamnen "Törngrenska" eller "Grilljalk" med mil. reg. nr: 21307.

År 1941 återupptogs arbetet igen och nu användes ett Volvo-chssi med en rak 6-cylindrig motor. Den fick beteckningen försöks-kp m/37-42 och fick smeknamnet "Oscar" med mil. reg. nr: 21534.

Beväpningen bestod av en dubbel kulspruta m/36 som var monterad på flaket. Senare användes även en 20 mm automatkanon m/40. Några tekniska under blev inte dessa hembyggen, men de var delaktiga i att höja utbildningsnivån och blev föregångare till den pansarutbildning som senare skulle komma.

"Törngrenska" eller "Grilljalk"

   
"Oscar"
 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig