Föregående sidaa

1. Bilkompaniet  /  41. Bilkompaniet

Fältpostnr: 18530

Gotlands infanteriregemente

Av 1. Bilkompaniet med sina tre bilplutoner: 1. Självständiga bilplutonen (Visby), 2. Självständiga bilplutonen (Rute) samt 3. Självständiga bilplutonen (Trafikpluton) (Eke). 1. Bilkompaniet utgick ur organisationen 11/8 1941 och ersattes med 41. Bilkompaniet.

Kompaniet var 1941 förlagt vid Visby Cementfabrik. 1943 var kompaniet förlagdt i Rävhagen i Visby (1943, Rävhagen, postfack 117, tel. milc. 9.)

 

Befäl

Kompanichef

1939 - 1940

Lst-fänrik

Dahlgren, Åke Claes Valdemar

Kompanichef

1941 - 1943

Kapten

Struve, Martin Hugo

 

1941 - 1944

Fänrik / Löjtnant

Ljungkvist, Knut Olof

Kompaniadjutant

1939 - 1945

Lst-löjtnant

Dassov, Felix

Kommissarie

1939 - 1939

Lst-löjtnant

Elfving, Oskar Manfred

Kommissarie

1939 -

Lst-löjtnant

Dehnberg, Fritz Albin

Kompaniadjutant

1941 - 1942

Fanjunkare

Lundgren, Per Erik

 

1945 - 1945

Fanjunkare

Hammarström, Artur Petter Samuel

Kompaniadjutant

1943 - 1944

Sergeant / Fanjunkare

Hansson - Hannerstål, Hans Gustaf

 

1941 - 1945

Sergeant

Wessman, John Herman Fredrik

 

1941 - 1943

Lst-furir

Engström, Harry Gabriel

Kommissarie 1941 - 1945 Furir Skullman, Nils Artur

 

1940 - 1945

Korpral / Furir

Jonsson, Ernst Albert Emanuel

Bilmekaniker

1941 - 1943

Korpral

Höglund, Gustaf Albin

 

1942

Korpral

Pettersson, John Joel

Bilförare

1942 - 1944

Korpral

Nilsson, Henning John Eugen

Bilförare

1941 - 1944

Korpral

Friberg, John Olov Artur

Bilförare

1941 - 1944

Korpral

Ljunggren, Karl Erik

 

1941 - 1942

Lst-korpral

Pettersson, John Joel

       
 
 
Rekvirerade fastigheter

Visby Cementfabrik fr o m 1 januari 1941:

1. Det markområde (med järnvägsspår, bensinmack och luftskyddsrum) som är inhägnat av det Cementfabriken omgivande stängslet och havet utom marken närmast inom området varande bostadsbyggnader.

2. Inom området ifråga befintliga byggnader, med undantag av bostadsbyggnader, kvarnbyggnaden, de delar av kontorsbyggnaden, som utgöres av bostadslägenhet och som tages i anspråk under den nödvändiga avvecklingsverksamheten vid fabriken, även om de delar av övriga byggnader, som oundgängligen måste disponeras som upplags- och förrådsplatser för viss ännu ej bortförd materiel, bränsle osv, samt för inventarier och materiel, som fortfarande bör förvaras därstädes, dock att vid behov dylika inventarier och dylika materiel må sammanföras till vissa platser (rum osv) inom byggnaden ifråga.

3. Inom enligt ovan utnyttjade byggnader befintliga inventarier och verktyg samt maskiner, brandredskap och utrustning mm enligt besiktningsprotokoll.

 

Det som äro avsedda att taga i bruk såsom dels upplagt- och förrådsplats för viss krigsmateriel, dels garage för vissa bilförband, dels expeditions. (och eventuellt förläggningslokaler för Militärbefälhavarens underställda förband), dels militära reperationsverkstaden för tygmateriel.

 

Anm 1. Erfordelig ström för drift av maskiner och dyligt samt belysning bekostas av kronan. För belysning av de lokaler som fabriken kan komma att disponera i fortsättningen, betalar fabriken till kronan ersättning efter dess självkostnadspris eller och en viss summa i månaden. Cementfabrikens bostadsinnehavare vilka nu ha ström från fabriken erhålla sådan från kronan abbonerad effekt yilldess självkostnadspris plus 25 kronors pålägg.

Anm 2. Kronan ikläder sig ej ersättningsskyldighet för brandskada som uppstått inom de ej rekvirerade bostadslägenheterna.

 

Rekvierat fr o m 1940-12-01 vid Visby Cementfabrik för 1. Självständiga bilplutonen och 2. Självständiga bilplutonen.

Övre väningen samt tillhörande vind- och källarutrymmen i fastigheten stadsäga nr: 316 - 319 (Förläggning).

Förmanskontoret i fabrikens kontorsbyggnad (Expedition)

Tvätthallen för biltvätt.

Tunnbinderiet att användas till garage.

Brandbod med materiel.

 
 

Gotlands landstormsbilkompani.

Höll den 20 maj (1940) sitt årssammanträde i Visby under ledning av konsul Å. Dahlgren. Av styrelseberättelsen för verksamhetsåret 1/7 1938 – 30/6 1939 framgår, att antalet aktiva medlemmar varit 22. Totala antalet övningstimmar uppgick till 384 mot 358 föregående år. Av övningstimmarna voro 288 timmar kompaniets egna och 96 timmar deltagaretimmar i fälttjänstövningar. Antalet kurstimmar var 125 för en aktiv medlem vid utbildning vid T2 i Skövde. Sedvanliga prov hava av 13 medlemmar fullgjorts för bilkompanimärket. Kompaniet har erhållit ekonomiskt stöd av A.-B. Visby cementfabrik och av Lottorna. Genom de restriktioner som under det nya verksamhetsåret drabbat motorismen har alltmera lagts svårigheter i vägen för verksamheten. De relativt få återstående bilar, som kompaniet nu förfogar över ämnar dock kompaniet ställa till förfogande vid eventuell evakuering. Styrelsen omvaldes i huvudsak och har följande sammansättning:

Konsul Dahlgren, kompanichef, ingenjör Fritz, plutonchef i Visby, ingenjör Lantz i Rute och godsägare Cramér, Eke, för norra resp. södra plutonerna, adjutant F. Dassow, Visby. Kommissarier: lst löjtnat M. Elfving, Visby, och ingenjör Fritz Dehnberg, Slite. Styrelsesuppleant distriktschef Ernst Johansson, Visby. Revisorer, hrr G. Harding, och Fr. Ekeroth, Visby. med hr Th. Stärner och A. von Corswant som suppleanter.

Till ombud vid förbundets årsmöte i Visby valdes hr Elfving och E. Johansson med hrr. Lantz och Cramér som suppleanter. (Gotlands Allehanda 3/6 1940)

 
 
 
 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig