Föregående sida

Haveri 7/6 1960. J 29B Tunnan

J 29B Tunnan. Modifierades 1956 till E, 1957 till F. Tillverkningsnummer: 28482. Levererat till F 3 Kungl. Östgöta flygflottilj den 19/2 1954. Märkning: 3-gul L. Planet totalhavererade den 7/6 1960 i Varamoviken, Vättern vid Motala. Fältflygare 1. grad Torsten Landberg räddade sig med fallskärm. Haveriorsak: Motorstopp under enskild avancerad flygning. Skärning i främre insprutningspumpen. Kasserat: 19/7 1960.

 

--------------------------------------------------

 

Visbyflygare fick motorstopp

Torsten Landberg, bördig från Visby, flygkadett vid Östgöta flygflottilj, F 3, Malmslätt, räddade sig på tisdagsförmiddagen (7/6 1960) med ett lyckat fallskärmshopp från sin J 29 F. Planet hade fått motorstopp på c:a 4.500 meters höjd under övningar i avancerad flygning.

Flygningen utfördes som enskild övning. När Landberg inte kunde starta motorn på nytt lämnade han planet på 1.000 meters höjd genom fallskärmshopp sedan han styrt ut planet över Vättern. Han landade själv på grunt vatten vid Råssnäsudden mellan Centrala torpedverkstaden och Motala stads vattenverk och kunde oskadd vada i land. Den övergivna ”Tunnan” slog i Vättern 4 km väster om Vadstena.

Det störtade planet kom i ganska brant vinkel in över Vadstenaviken. Tre ynglingar från Vadstena som seglade en snipa blev överflugna på låg höjd och planet slog ned c:a 400 meter från båten. Även Trälnäsets handelsträdgård låg i farozonen. Hade planet fortsatt ytterligare 200 meter hade det kolliderat med bebyggelsen på Trälnäset, där förutom handelsträdgården även Luleå stads barnkoloni är belägen. (Gotlänningen 8/6 1960)

 
 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig